رئیس آژانس اطلاعات محرمانه انگلیس: عملیات‌هایی را برای اطمینان از اعمال تحریم ها علیه ایران، ترتیب دادیم

جان ساورز، رئیس آژانس اطلاعات محرمانه انگلیس (ام‌آی۶) اذعان کرده است این کشور دست به عملیات مخفی علیه برنامه انرژی هسته‌ای ایران زده است.

ساورز در دومین سخنرانی عمومی خود از زمان انتصابش به مقام ریاست سازمان جاسوسی انگلیس، خطاب به کارکنان ارشد دولت در لندن گفت ماموران ام‌آی۶ (MI6) فعالانه در هدایت عملیات مخفی علیه ایران دست داشته‌اند.

 

وی همچنین ادعا کرد ایران به دنبال دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای است و اگر جاسوسان انگلیسی از این مهم جلوگیری نمی‌کردند، ایران می‌توانست در سال ۲۰۰۸ میلادی به چنین سلاح‌هایی دست یابد.

 

رئیس دستگاه جاسوسی انگلیس همچنین در ادعایی دیگر گفت، ایران می‌تواند در سال ۲۰۱۲ تبدیل به “یک کشور دارنده سلاح اتمی” شود و این (سال) می‌تواند “زمانی” باشد که امریکا و اسرائیل در مورد حمله نظامی به این کشور تصمیم بگیرند.

 

ساورز در حالی این ادعاها را مطرح کرد که ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی بیش از هر کشور دیگری در طول تاریخ آژانس همکاری کرده است. دوربین‌های نظارتی همواره در مراکز هسته‌ای ایران فعال هستند و این مراکز مدام مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

 

ساورز همچنین گفت ام‌آی۶ یک سری عملیات‌هایی را برای اطمینان از اعمال تحریم‌های بین المللی (علیه ایران)، ترتیب داده است.

 

در همین حال، پرفسور عباس عدالت، استاد دانشگاه امپریال کالج در مقاله‌ای در روزنامه گاردین نوشته است، ساورز در سال ۲۰۰۹ خواستار عملیات مخفی برای اختلال در روند برنامه انرژی هسته‌ای ایران شد. یک سال بعد از آن، ترور دانشمندان هسته‌ای ایران آغاز شد.

 

مسعود علی محمدی، مجید شهریاری و فریدون عباسی در سال ۲۰۱۰ هدف حملات تروریستی قرار گرفتند؛ علی محمدی و شهریاری در این حملات جان خود را از دست داده و عباسی دچار جراحت شد.

 

داریوش رضایی نژاد، یک دانشمند هسته‌ای دیگر ایران در سال ۲۰۱۱ ترور شد و مصطفی احمدی روشن نیز در سال ۲۰۱۲ در حمله ای تروریستی جان باخت.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.