رئیس اتحادیه میوه و تره: عامل گرانی میوه وزارت نفت است

امروز در خبرها آمد که رئیس اتحادیه سراسری فروشندگان میوه و تره بار استان تهران یکی از عوامل تاثیرگذار در گرانی میوه را افزایش غیرطبیعی قیمت نایلون و نایلکس در بازار عنوان کرد و گفت: در چند روز اخیر قیمت هرکیلوگرم نایلون و نایلکس در بازار از ۲۵۰۰ به ۵۵۰۰ تومان رسیده است. از این رو بد ندیدیم در این رابطه یک حساب کتاب سر انگشتی داشته باشیم و چرتکه ای بیاندازیم.

بولتن نیوز: امروز در خبرها آمد که رئیس اتحادیه سراسری فروشندگان میوه و تره بار استان تهران یکی از عوامل تاثیرگذار در گرانی میوه را افزایش غیرطبیعی قیمت نایلون و نایلکس در بازار عنوان کرد و گفت: در چند روز اخیر قیمت هرکیلوگرم نایلون و نایلکس در بازار از ۲۵۰۰ به ۵۵۰۰ تومان رسیده است. از این رو بد ندیدیم در این رابطه یک حساب کتاب سر انگشتی داشته باشیم و چرتکه ای بیاندازیم.

حسین مهاجران در گفتگو با مهر درخصوص دلیل اصلی گرانی برخی از میوه ها در بازار اظهارداشت: یکی از مواردی که در گرانی میوه نقش دارد، افزایش غیرطبیعی قیمت نایلون و نایلکس در چند روز اخیر در بازار است.

وی افزود: ایران هرکیلوگرم از مواد اولیه نایلون و نایلکس را با قیمت ۱۹۵۰ تومان به ترکیه صادر می کند درحالی که قیمت آن چندی پیش در داخل کشور در حدود ۲۳۰۰ تومان و قیمت هرکیلوگرم نایلون و نایلکس در حدود ۲۵۰۰ تومان بود.

 

رئیس اتحادیه سراسری فروشندگان میوه و تره بار استان تهران با بیان اینکه قیمت این مواد اولیه به ۲۷۰۰ تومان رسیده است، گفت: براین اساس، کارخانجات تولید نایلون و نایلکس باید هرکیلوگرم نایلون و نایلکس را درحدود کیلویی ۳۰۰۰ تومان به فروش برسانند درحالی که طی چند روز اخیر قیمت هرکیلوگرم نایلون و نایلکس در بازار به ۵۵۰۰ تومان رسیده است.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه میوه ها را در نایلون به مردم عرضه می کنیم این مسئله تاثیر زیادی بر روی افزایش قیمت میوه ها در بازار گذاشته است.

 

با توجه به گفته های بالا بد ندیدیم که یک حساب سر انگشتی داشته باشیم تا ببینیم مقصر گرانی میوه وزارت نفت و پتروشیمی ها هستند که قیمت مواد اولیه نایلکس را بالا بردهاند  یا در این رابطه اشتباه محاسباتی صورت گرفته است:

اگر قیمت سیب درختی در بازار میوه و تره بار را هر کیلو ۱۵۰۰ تومان! در نظر بگیریم و اگر در هر نایلکس به طور متوسط  ۲ کیلو سیب به فروش برسد. در این صورت برای هر ۳۰۰۰ تومان سیب یک نایلکس نیاز داریم. با توجه به اینکه هر یک کیلو کیسه پلاستیک شامل ۶۰ عدد نایلکس می باشد و در نظر گرفتن قیمت ۵۵۰۰ تومانی برای هر کیلو نایلکس که از سوی رییس اتهادی میوه و سبزیجات اعلام شده است در این صورت قیمت هر عدد نایلکس در حال حاضر می شود چیزی حدود ۹۲ تومان. در این صورت سهم کیسه نایلکس در قیمت فروش سیب به مصرف کنند چیزی می شود حدود  ما برای هر ۳۰۰۰ تومان سیبی که می خریم ۱۰۰ تومان هم باید پول نایلکس بدهیم که می شود ۳۱۰۰ تومان.

 

حال با توجه به این محاسبات معلوم می شود که به طور متوسط حدود ۳ درصد از قیمت سیب فروخته شده در بازار متعلق است به قیمت نایلکس و در این صورت هر ۱۰۰ در صد افزایش در قیمت نایلکس، ۳۰ تومان در قیمت ۲ کیلو سیب خریداری شده تاثیر دارد. در این حالت سیبی که ۳۰۰۰ تومان است باید ۳۰۳۰ تومان به فروش برسد.

سوال مهم اینجاست که آیا منظور رییس اتهادیه میوه و سبزیجات همین ۳۰ تومان افزایش در قیمت میوه است یا اینکه حساب کتاب ایشان جور دیگری است که ما نمی دانیم و احتمالا باید به وسیله انیشتین مورد محاسبه قرار گیرد و نیاز به ریاضیات ۳ بعدی و چهار بعدی دارد.

به هر حال این موضوع که هر چند گاه چند صد تومان به قیمت میوه اضافه می شود و ایشان این بار افزایش قیمت نایلکس را بهانه می کنند چیزی است که در هیچ عطاری ای برای آن تره هم خورد نمی کنند چه برسد به مردمی که دیگر اهمیتی به گرانیها نمی دهند و کلا بسیاری از آنها میوه را هم مانند شیر و گوشت و نان از سبد غذایی خود حذف کرده اند!.

 

ضمنا به نظر می رسد که آقای رییس اتهادیه مانند رییس اتهادیه گوشت سفید و رییس اتهادیه گوشت قرمز اصلا دیگر مصاحبه نکنند و مردم را به حال خود رها کنند. فقط یک مسئله باقی می ماند و آن اینکه حتما به باجه سازمان چاپ و کنترل برچسب قیمت برای گرفتن اتیکت قیمت مراجعه کنند تا خدایی نکرده حقوق و مواجب آقایان در این سازمان عریض و طویل قطع نشود و مردم زبانم لال فکر نکنند کسی از حقوق ایشان نگهداری نمی کند و به فکر ایشان نیست. البته هر چند این بخش از قضیه هم مهم نیست چرا که آقایان نظارت هم دیگر کار از دستشان در رفته و بی خیال موضوع گرانی شده اند.

در نهایت اینکه ای کاش رییس بانک مرکزی هم به اندازه رییس اتهادیه میوه و تربار حساب و کتاب بلد بود! و وقتی عسگر اولادی طلب دلار ارزان می کرد با بیان اینکه قیمت چاپ روی باند رول های دلارها که از مواد اولیه نفتی تولید می شود و قیمتهای آن از سوی وزارت نفت و پتروشیمی افزایش یافته استن، افزایش پیدا کرده مسئله را ختم به خیر می کرد. اما متاسفانه چه کنیم که بانک مرکزی از کیسه نایلکس و از این قبیل برای فروش ارز استفاده نمی کند .

 

به هر حال به نظر می رسد با توجه به توضیحات رییس محترم اتحادیه میوه و سبزیجات، بهتر است مردم برای کاهش و برگشتن قیمت میوه به روزهای ارزانی از این پس خودشان نایلکس تهیه کنند و از فروشنده ها بخواهند میوه و سبزیجات را به همان قیمتهای سابق به آنها بفروشند. در این صورت هم مردم متضرر نمی شوند و هم فروشندگان میوه و تره بار با فروش کالا به قیمتهای آن زمانها که ارزانی بود زیان نکرده و البته دعای خیر مردم را برای خود به ارمغان خواهند آورد.

   


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.