رئیس بانک مرکزی: نرخ ارز به تدریج به تعادل ساختاری خود باز می‌گردد

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه کشورمان توانسته است تا حدود زیادی ارتباط تحریم ناپذیری با نظام پولی و مالی دنیا، خارج از چارچوب FATF، برقرار کند، گفت: نرخ ارز به تدریج به تعادل ساختاری خود منطبق با متغیرهای واقعی اقتصاد کشور باز خواهد گشت.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا،  رئیس کل بانک مرکزی طی پستی اینستاگرامی اظهار کرد: این روزها نوشته‌ها و مصاحبه‌های من در خصوص FATF مورد استناد افراد زیادی از گرایش‌های مختلف قرار می‌گیرد. در این زمینه ذکر این نکته را ضروری می‌دانم که بانک مرکزی، نهادی تخصصی و حرفه‌ای است و در مراکز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری نظرات کارشناسی خود را گفته و بر آن اصرار می‌ورزد.

وی ادامه داد: در مورد FATF نیز در دولت، مجلس و در مجمع تشخیص مصلحت نظام، موضع بانک را به صراحت بیان کردم. بنابراین، همانطور که در مجمع، براساس مصالح ملی نظر خود را گفته‌ام،  بهمان صراحت در مقابله با جو روانی که دشمنان، با تکیه بر تصمیم FATF، برای لطمه زدن به اقتصاد کشور و بی‌ثبات کردن بازارها، ایجاد می‌کنند، برمبنای وظیفه و مصالح ملی عمل کرده‌ام.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: باز هم تاکید می‌کنم کشورمان توانسته است تا حدود زیادی ارتباط تحریم ناپذیری با نظام پولی و مالی دنیا، خارج از چارچوب FATF، برقرار کند و بانک مرکزی نیز، با همراهی سایر بخش‌های اقتصادی، تلاش خود را در جهت تسهیل پایدار نیازهای تجاری کشور، بی‌وقفه ادامه خواهد داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در همین راستا طی چند روز گذشته صدها میلیون دلار ارز مورد نیاز واردات مواد اولیه و واسطه‌ای کارخانجات توسط صادرکنندگان در بازار ثانویه عرضه شده است ولی به هر تقدیر حواشی  تصمیم FATF، تلاش سودجویان و سفته بازان نوسانات غیر ساختاری و ناپایداری در بازار ارز به وجود آورد که این نوسانات برای بانک مرکزی جدید نیست و براساس تجارب گذشته و برنامه‌هایی که بانک مرکزی بر مبنای سازوکار بازار دارد نرخ ارز به تدریج به تعادل ساختاری خود منطبق با متغیرهای واقعی اقتصاد کشور باز خواهد گشت.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.