رئیس جدید الیزه در محاصره مشکلات فراوان/محبوبیت اولاند کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری مهر، “نوربرت واگنر”  رئیس دفتر امور خارجه موسسه “کونراد ادنایر” فرانسه در گفتگو با روزنامه “تاگس انسایگر” درباره رئیس جمهوری جدید فرانسه اظهار داشت : هنوز زود است که درباره اولاند قضاوت کنیم. اما اولاند حالا در برابر مسائل بسیاری قرار گرفته که هیچ فرصت و مجالی برای حل آنها ندارد و باید همین حالا درست به کار شود.

وی افزود: اشاره کردن به کوتاهی ها و غفلتهای دولت پیشین از ویژگیهای یک دولت جدید است، اما بعد از چند ماه دیگر نمی توان از چنین استدلالی استفاده کرد. بحران اخیر همچنین عاقبت اقداماتی است که دولت فعلی هنوز برای اجرای آن مبادرت نکرده است.

این کارشناس فرانسوی در ادامه خاطر نشان کرد: دیوان حسابرسی فرانسه در گزارش اخیر خود درباره بودجه دولتی که جنجال و سروصدای بسیاری را به پا کرد از ضرورت صرفه جویی حدود ۴۰ میلیارد یورویی فرانسه تا سال ۲۰۲۴ خبر داده بود. اما دولت جدید چه کاری انجام داد؟ دولت اولاند در شروع کار مالیاتها و هزینه های فرانسه را افزایش داد. هزینه های بالا مسئله ای است که باید در این کشور حل شود. فرانسه یکی از بالاترین نرخ هزینه ها را در بین کشورهای OECD دارد. با افزایش مالیاتها اولاند نمی تواند فرانسه را از بحران نجات دهد.

“نوربرت واگنر” در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت که در فرانسه هنوز گفته می شود که در انتخابات ریاست جمهوری نه یک رئیس جمهوری بلکه یک پادشاه انتخاب می شود. فرانسویها سالها بعد از انقلاب قرن هجدهم هنوز این احساس را دارند که تحت حکومت یک پادشاه قرار دارند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو خاطر نشان کرد که بزرگترین چالش اولاند این است که اقتصاد فرانسه را بار دیگر شایسته رقابتهای بین المللی کرده و وضعیت اشتغال را سرو سامان دهد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو سیاستهای اروپایی اولاند را ضد و نقیض ارزیابی کرده و اظهار داشت: اولاند در اولین هفته حکومت خود روی مکانیسمهای رشد در اروپا تاکید داشت و می گفت رشد اقتصادی با هزینه های دولتی ایجاد می شود. اما درخواستهای وی برای همبستگی بیشتر کشورهای منطقه یورو تنها زمانی برآورده می شود که سیاست کنترل بودجه در پیش گرفته شود.

این کارشناس فرانسوی در بخش دیگری از این گفتگو درباره مناسبات بین فرانسه و آلمان در اروپا اظهار داشت: دولت اولاند بر این مسئله تاکید دارد که دوچرخه دو نفره فرانسه-آلمان باید گسترش یابد. ظاهرا باید وزنه غالب آلمان با در نظر گرفته شدن بیشتر کشورهایی از جمله اسپانیا یا ایتالیا متعادل شود.

وی افزود: اولاند باید خود را در برابر این مسئله قرار دهد که می خواهد در کدام گروه قرار گیرد آیا می خواهد با کشورهای ضعیف جنوب اروپا همراه شود یا بیشتر به کشورهای شمال و قدرتمندتر اروپایی بپیوندد؟ در حال حاضر گویا اولاند در نظر دارد که گزینه کشورهای جنوبی را انتخاب کند. اما ممکن است اولاند با توجه به مسائل و مشکلات فراوانی که در پیش رو دارد فرمان را خود در دست گیرد.

این کارشناس فرانسوی در ادامه اظهار داشت: بحث ها درباره بسته رشد اقتصادی در اروپا نشان داد که فلسفه اقتصاد مرکل و اولاند به شکل واضحی با هم تفاوت دارند،اما طبیعتا روسای دولتهای هر دو کشور به مسئولیت بزرگ خود در قبال اروپا واقفند.

این کارشناس فرانسوی در بخش پایانی این گفتگو گفت : محبوبیت اولاند نسبتا سریع پایین آمده است. درباره روسای جمهوری سابق فرانسه وضعیت این گونه بود که آنها محبوبیت خود را در اولین ماههای حکومت خود هنوز می توانستند بالا ببرند. محبوبیت اولاند بعد از اولین دو ماهه ریاستش بر کاخ الیزه نسبت به سلف خود در این دوره افت بیشتری داشته است. این مسئله مبتنی بر نظرسنجی های انجام شده است. یک اخراج گسترده کارکنان شرکتی مانند پژو در فرانسه برای محبوبیت یک رئیس جمهوری خوب نیست.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.