رئیس جمهور ایران به قونیه می‌رود/احمدی‌نژاد مهمان شب «اُروس»

۲۵م آذر ،

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه حریت چاپ ترکیه محمود احمدی نژاد، رییس‌جمهور ایران ۱۷ دسامبر برای حضور در مراسم بزرگداشت مولانا به قونیه سفر می‌کند.

در این مراسم قرار است رجب طیب اردوغان، اول وزیر ترکیه وی را همراهی کند . هم‌چنین امام علی رحمان رییس جمهور تاجیکستان نیز در این مراسم شرکت می‌کند.

در حاشیه این مراسم انتظار می رود که اردوغان و احمدی‌نژاد در دیداری دو جانبه دربارهٔ روابط آنکارا و تهران به خصوص استقرار سامانه ضد موشکی پاتریوت در مرز ترکیه ، مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر گفت‌وگو تبادل نظر کنند.

فارس نیز دی ارن باره نوشت: رییس جمهور به دعوت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه برای شرکت در مراسم اُروس یا بزرگداشت مولانا جلال‌الدین بلخی احتمالا عازم ترکیه خواهد شد. سفر رییس جمهور به ترکیه یک سفر دو جانبه نیست و تنها به منظور شرکت در این مراسم صورت می گیرد، اما جزییات سفر رییس جمهور به ترکیه هنوز نهایی نشده است.

بنابر این گزارش مراسم بزرگداشت مولانا شاعر شهیر ایرانی هرساله با مراسمی خاص در شهر قونیه برگزار می گردد.

*ترکیه به دنبال مصادره شاعر ایرانی

مقبره مولانا که در حال حاضر به عنوان سمبل شهر قونیه از آن یاد می گردد، در واقع محل سکونت پدر و خانواده مولوی به هنگام اقامت ایشان در قونیه بوده است.

مولانا نیز پس از مرگ در همین مکان دفن شد. همچنین بهاءالدین، پسر مولانا، بعضی از اقوام و یاران و مریدان وی از جمله صلاح الدین زرکوب و حسام الدین چلبی نیز در این مکان آرمیده اند. هر ساله دوستداران مولانا در ۱۷ دسامبر مصادف با سالگرد وفات مولانا که شب اُروس(Arus) نامیده می گردد از اطراف و اکناف ترکیه و جهان بر مرقد او حاضر می شوند تا شاهد مراسم ویژه بزرگداشت مولانا باشند.

کشور ترکیه نیز همه ساله تبلیغات وسیعی را برای حضور جهانگردان از سرتاسر دنیا و معرفی مولانا به عنوان شاعر ترک انجام می‌دهد.

در این میان تلاش فراوان ترکیه بر ترک نشان دادن مولانا با واکنش فرهنگ دوستان ایرانی روبه رو شده است، به گونه ای که حتی بعضی از آنان از تلاش ترکیه برای مصادره این شاعر ایرانی سخن می گویند.

طی چند سال اخیر نیز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز تلاش فراوانی برای برگزاری مراسمی مشابه در ایران انجام داده بود.۲۷۲۱۹


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.