رئیس جمهور بیشکک را به مقصد تهران ترک کرد

اردیبهشت ۱۴۰۳

رئیس جمهور کشورمان که در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به بیشکک پایتخت قرقیزستان سفرکرده بود، عصر امروز (جمعه) با بدرقه اول وزیر و معاون وزیر امور خارجه قرقیزستان این کشور را به مقصد تهران ترک کرد

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران عصر جمعه در سیزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که با حضور روسای کشورهای عضو از جمله روسیه و چین و همچنین روسای کشورهای ناظر و هیات‌های بلند پایه برگزار شد، شرکت کرد.

دکتر روحانی در سخنانی در این نشست تاکید کرد: اکثریت کشورهای عضو ملل متحد و از جمله ۱۲۰ کشور عضو جنبش عدم تعهد، تحریم‌های نامشروع، غیرقانونی و سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران را مردود شناخته اند. این تحریم‌ها اقدامی غیرمتمدنانه و بدعتی خطرناک است که به منظور مختل کردن روند توسعه ایران، بی رحمانه شهروندان عادی و بی گناه را هدف قرار داده است.

رئیس جمهور در این سفر دو روزه با روسای جمهوری روسیه، چین، قرقیزستان، قزاقستان، افغانستان، تاجیکستان، مغولستان و وزیر خارجه هند دیدار و گفتگو کرد و در این دیدار‌ها گسترش و تحکیم روابط دوجانبه و مسایل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دکتر روحانی همچنین در پایان روز اول سفر به قرقیزستان با ایرانیان مقیم این کشور ملاقات کرد.

رئیس جمهور در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در جمع صمیمی و دوستانه ایرانیان مقیم قرقیزستان، خطاب به آنان گفت: ایرانیان هر کجا که رفته اند افتخاری برای کشور بوده و شما نیز در قرقیزستان سفیران جمهوری اسلامی ایران هستید.

دکتر روحانی را در این سفر دو روزه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمد نهاوندیان رئیس دفتر ریئس جمهور همراهی کردند.

سازمان همکاری شانگهای، سازمانی میان دولتی است که برای همکاری‌های چند جانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده است.

این سازمان در سال ۲۰۰۱ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه گذاری شد.

سازمان همکاری شانگهای در حقیقت ترکیب جدید سازمان شانگهای ۵ است که در سال ۱۹۹۶ تاسیس شد، اما نام آن پس از عضویت ازبکستان به سازمان همکاری شانگهای تغییر داده شد.

علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۱۲ به عنوان عضو ناظر به این سازمان ملحق شدند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.