رئیس جمهور معلق رومانی: قربانی سیاست فاسد شده‎ام

به گزارش خبرگزاری رویترز، ترایان باسسکو رئیس جمهور معلق رومانی روز یکشنبه اعلام کرد که اقدام حزب حاکم در برکناری وی در حقیقت اقدامی بوده است تا از طریق آن بتوانند از چند تن از نمایندگان فاسد این حزب در مقابل تحقیقات مربوط به فساد محافظت کنند.

اظهارات باسسکو در حالی مطرح شده است که سران اتحادیه اروپا به خاطر برکنار کردن وی به شدت ویکتور پونتا نخست وزیر این کشور را مورد انتقاد قرار داده اند.

سران اروپا، پونتا را متهم کرده اند که در محافظت از قانون و مقررات و همچنین نهادهای دموکراتیک کوتاهی کرده است.

بر اساس این گزارش، پونتا و حزب اتحاد لیبرال سوسیال وی با برخورداری از رای موافق پارلمان در اوایل ماه جاری باسسکو را به مدت ۳۰ روز از مقامش معلق کردند.

قرار است که یک رفراندوم ملی در تاریخ ۲۹ جولای در رومانی برگزار شود و در جریان آن در خصوص استیضاح رئیس جمهور برکنار شده تصمیم گیری شود.

باسسکو در ادامه اظهارات انتقاد آمیز خود افزود: ‘تعلیق من در حقیقت اقدامی بود که از مدت ها قبل برنامه ریزی شده بود و برای حفاظت از کسانی که در صحنه سیاست رومانی محکوم شناخته می شدند صورت گرفت.’

وی در ادامه تصریح کرد: ‘در هنگام رای گیری برای تعلیق من ۱۹ نماینده در پارلمان حضور داشتند که تحقیقات جنایی در مورد آنان در جریان بود و بهتر است بگوییم که این افراد در آستانه زندانی شدن قرار داشتند.’

اظهارات انتقاد آمیز باسسکو در حالی مطرح شده است که ویکتور پونتا نخست وزیر رومانی نیز وی را به جلوگیری از برنامه اصلاحات دولت و سواستفاده از موقعیتش متهم کرده است.

پونتا، باسسکو را متهم کرده است که از قدرت و اختیارات خود به نفع خویشاوندان و نزدیکانش استفاده و در سیستم قضایی نیز دخالت کرده است.

**۲۰۱۶** ۳۴۰۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۱۳۳۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.