رئیس جمهور: کمبودی در بحث تامین مواد غذایی و بهداشتی نداریم/ ۷۰ درصد مردم رعایت می‌کنند

رئیس جمهور با تاکید بر نبود هیچ گونه کمبودی در بحث تامین مواد غذایی و بهداشتی در کشور گفت، تمامی اجناس و به شکل فراوان و در فروشگاه‌ها موجود است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان در جلسه امروز(شنبه) ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا گفت: از همه استانداران مختلف این سوال را پرسیده‌ام که آیا برای مواد غذایی و بهداشتی مورد نیاز مشکلی دارید؟ همه گفته‌اند که هیچ مشکلی وجود ندارد. همه جنس‌ها فراوان و در فروشگاه‌ها وجود دارد. این مسئله مهمی است که مردم از یک طرف نگران بیماری باشند و از طرف دیگر نگران این باشند که اگر دیر به فروشگاه برسند، کالا گیر نمی‌آورند. همه تلاش می‌کنند.

وی گفت: اگر بیمارستان‌های برق، آب یا گاز نداشته باشند، چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر آمبولانس‌ها بنزین نداشته باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟ همه امکانات فراهم است.

رئیس جمهور گفت: تمام مراکز تولید برق، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و سیستم حمل و نقل ما سر کار است. نیروهای مسلح ما، نیروهای انتظامی، بسیج، سپاه و ارتش همگی پای کار هستند و این یک افتخار برای جمهوری اسلامی است.

روحانی با اشاره به اقدمات صورت گرفته در مبارزه با کرونا گفت: ما در این دو هفته تعطیلات با خواهش و توصیه با مردم صحبت کردیم و از هفته دوم مقداری قدم‌های سختگیرانه برداشتیم.

من از همکاری مردم در هفته اول تشکر می‌کنم. در هفته اول هیچ زور و اجباری وجود نداشت در واقع هیچ پلیسی جلوی کسی را نمی‌گرفت از استاندار هرمزگان در مورد کاهش سفرهای نوروزی سوال کردم. ایشان گفت ۹۴ درصد کاهش سفر نوروزی داشتیم. این عدد مهمی است. استاندار خراسان رضوی اعلام کرد که ۷۸ درصد کاهش مسافرت داشته است. باید در برابر این فرهنگ و این مردم تواضع کنیم.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود ضمن تأکید بر اهمیت خودقرنطینگی اظهار کرد: متخصصان و پزشکان از طرق مختلف به مردم گفتند که امسال در خانه بمانید. گل خوشبو و ایده مشترک‌ همه ما در خانه ماندن است. اکثریت قاطع مردم هم به توصیه‌های بهداشتی عمل کردند. استان‌هایی که رقم پایینی در کاهش سفر نوروزی داشتند، ۶۰ درصد کاهش داشتند. به طور متوسط ۷۰ درصد مردم، همه توصیات را اجرایی کردند. رفت و آمد ۱۰ درصد مردم هم که جزء ضروریات بوده است. ۱۰ تا ۲۰ درصد مردم چندان توجهی نداشتند. این همکاری، ناشی از فرهنگ، اخلاق، بزرگواری و توجه مردم به حقوق دیگری است. این حق الناس بود. بزرگترین حق الناس یعنی جوری رفتار کنیم که به دیگران ضربه نزنیم. اگر کسی کرونا بگیرد و آن را مخفی کرد و به خانواده‌ام نگفت، خیانتی بزرگ است.

رئیس جمهور در مورد طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» هم گفت: هر کس باید در استان خودش باقی بماند و سفر نکند. اگر کسی به این مهم توجه نکند، این بار به شکل سختگیرانه با او برخورد می‌شود. جلوی او را می‌گیرند و اگر مقاومت کند، مجازات‌هایی درنظر گرفته شده است. امیدوارم در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، هیچ گاه به مجازات نرسیم. یعنی مردم ما آنقدر هوشمندانه عمل کنند و  با نیروهای انتظامی طوری همکاری کنند که ما نیازمند جریمه کردن افراد یا خواباندن وسیله نقلیه نباشیم. ما تلاش داریم که هیچ گاه این اتفاق نیفتد یا آنقدر موارد نادری باشد که به چشم نیاید.


روحانی همکاری مردم را یک وظیفه ملی و انسانی دانست و تأکید کرد: اصل این طرح تا ۱۵ فروردین و نهایتا تا ۲۰ فروردین است. مردم تا بیستم فروردین ماه همکاری کنند. کارها، با همکاری مردم پیش می‌رود. درست کردن کاغذی که به پلیس نشان دهید و بگویید ساکن فلان شهر هستم، سختی خاصی ندارد و پلیس هم وقت بررسی آن کاغذ را ندارد. پس همه باید با هم همکاری کنیم و بدانیم که این طرح به نفع همه ماست.


وی ادامه داد: استاندار هرمزگان به من گفت که ما در روزهای اول فروردین بعضی چیزها را ممنوع کردیم مثلا گفتیم هیچ کس قشم نرود مگر اینکه اهل قشم باشد. گویا عده‌ زیادی از قشم، کارت شناسایی جمع‌آوری کرده و به بندرعباس می‌آوردند و به مردم می‌دادند و مردم با آن کارت شناسایی وارد قشم می‌شدند. اگر مردم همکاری نکنند چنین اتفاقاتی می‌افتد. به جایی نمی‌رسیم. همه باید با هم همکاری کنیم. طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برای ما ضروری است. در واقع برای این است که زودتر از این بلا خلاص شویم. امیدواریم به اهداف خود برسیم.


رئیس جمهور در ادامه سخنان خود از طرح جدید وزارت بهداشت و درمان خبر داد و در مورد آن گفت: مبنای این طرح این است که هر کس متوجه ابتلای خود شد، موظف است حدود ۱۴ روز خودش را از جامعه دور کند و تماس نداشته باشد. به نوعی خود را قرنطینه کند. اگر می‌تواند در خانه خودش اگر نمی‌تواند در استراحت‌گاه‌های ما می‌تواند آنجا بماند. اگر نیازمند بیمارستان بود، بیمارستان در خدمت این عزیزان است. خواهش ما این است که این افراد خودشان را از خانواده و دوستانشان جدا کنند. اولین کسانی که تحت خطر هستند، خانواده و دوستان نزدیکشان است.

روحانی افزود: ممکن است کسی کرونا بگیرد و این هیچ اشکالی ندارد. می‌تواند به بیمارستان مراجعه کند یا در استراحت‌گاه‌های ما مستقر شود. این فرد حتی می‌تواند در خانه بماند اما ماندن در خانه منوط به این است که امکانات لازم را داشته باشد. مثلا اتاق خاصی که دیگران به آن رفت و آمد ندارند، در اختیار داشته باشند. بحث امروز ما این بود که اگر این فرد مبتلا رعایت نکرد و به جامعه آمد، با او چه برخوردی کنیم. ما موضوع را به کمیته اجتماعی – امنیتی فرستایم که این مهم را بررسی کنند و اگر توانستند تا همین امشب تصمیم‌گیری و به ما ابلاغ کنند تا ما آن را نهایی کنیم.

خبر تکمیل می‌شود

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.