رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان:برخی افزایش قیمتها منطقی است/شکایات مردم نیم ساعته بررسی می شود

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان با منطقی خواندن برخی افزایش قیمت ها در اثر تورم، گرانفروشی را تخلف و نیازمند برخورد دانست.
محمدحسن نکویی مهر، رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته با اشاره به ۱۲ میلیون بازرسی از ابتدای شروع هدفمندی و تشکیل بیش از ۹۰۰ هزار پرونده گفت: بازرسی گسترده ادامه دارد.

وی افزایش قیمت ها را به دو دسته گرانی ناشی از تورم و گرانفروشی تقسیم کرد و گفت: برخی تغییر قیمت ها می توانند منطقی و بر مبنای تغییر قیمت عوامل تولید، قیمت های جهانی،‌ تغییر نرخ ارز و مانند آن باشد که به افزایش قیمت کالا منجر می شود.

نکویی مهر در ادامه گفت: در این حالت برای حمایت از تولید که خود حمایت از مصرف کننده هم تلقی می شود، قیمت ها در حداقل خود و براساس کارشناسی اصلاح می شود.

وی تورم یا گرانی را یک بیماری اقتصادی که در بیست سال گذشته به طور متوسط به ۲۰ درصد می رسیده است، دانست و افزود: گرانی علل مختلفی دارد از جمله افزایش نقدینگی، قیمت ارز، قیمت های جهانی و بحث تقاضا اعم از مصرفی و سرمایه ای حتی مخارج و بودجه دولت در این امر تاثیر دارد.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان با توجه به واردات حدود ۹۰ درصد روغن ها و چربی های وارداتی و افزایش سی درصدی قیمت آنها و نیز تغییر ۱۷ درصدی قیمت ارز تصریح کرد: اگر تغییر قیمت منطقی اعمال نشود، تولید هم انجام نخواهد شد.

وی در مورد مبارزه با گرانفروشی با اشاره به حدود ۹۰۰ هزار گزارش مردمی در سال گفت: در اکثر نقاط شهری کشور یعنی در بیش از ۴۰۰ نقطه مراکز ۱۲۴ مستقر هستند که در کمتر از یک ساعت، حتی در بسیاری مناطق در نیم ساعت رسیدگی به شکایات‌ آغاز می شود علاوه بر این بیش از ۳۰۰۰ بازرسی به همراه ۲۰۰۰ بازرس صنفی و بیش از ۵۰۰۰ ناظر افتخاری به ما کمک می کنند.

نکویی مهر با تاکید بر اهمیت سیاستگذاری در هر بخش افزود: باید به شکل مناسب تامین مواد اولیه انجام شود برای مثال در مورد شیر، مواد اولیه یعنی علوفه و دیگر نهاده ها نقش اساسی داشتند از جمله جو که ۵۰ درصد افزایش قیمت داشت و به همین علت قیمت شیر خام هم افزایش یافت و این شیر خام هم خودش نهاده ای برای کارخانه های فرآورده های شیری محسوب می شود.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از افزایش قیمت ها ابتدا باید کاری کنیم که قیمت نهاده ها تغییر نکند،‌البته برخی از آنها مانند قیمت ارز و قیمت های جهانی خارج از کنترل هستند.

نکویی مهر در انتها به دو طرح تشدید نظارت و نیز پلمپ واحدهای متخلفی که تخلف خود را تکرار می کنند به عنوان طرح های جدید سازمان خود برای کنترل بازار اشاره کرد.

 علی مژده ای پور،‌ رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، هم در این گفتگو بازار را موجودی فعال که نظام های تولید،‌توزیع و مصرف در آن دخیل هستند، دانست و گفت: متولیان بازار مردم هستند و تخلف ها حقوق مردم است بنابر این اگر آنها گزارش نکنند هم از حق خود گذشته اند و چه بسا به حق دیگران هم اجحاف شده است.

وی افزود: رسیدگی به پرونده های تشکیل شده تا اجرای حکم به عهده سازمان تعزیرات حکومتی است همکاران ما هم از صبح تا ظره به پرونده های رسیده از نهادهای ذیربط رسیدگی می کنند و بعد از ظهرها هم به عنوان گشت سیار در سطح کشور فعالیت می کنند.

مژده ای پور با اشاره به فعالیت ۲۲ تا ۲۳ گشت در سطح شهر تهران که در محل تخلف را رسیدگی و حکم را هم صادر می کنند گفت: در استانها هم با توجه به شرایط و ظرفیت چنین اقدامی صورت گرفته است به گونه ای که ما در اسفند سال گذشته ۹۶ هزار گشت سیار داشتیم که نتیجه آن صدها هزار پرونده با بیش از ۹۰ درصد رسیدگی در محل بود.

وی افزود: در مورد شیر، کارگروه کنترل بازار موضوع را به استاندار تهران ارجاع دادند و آنجا کارگروهی تشکیل و قیمت ۶۳۰ تومان تعیین شد، از این رو هر گونه افزایش قیمت پس از مصوبه از نظر ما گران فروشی تلقی می شود.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کم فروشی را هم تخلف دانشت و گفت: اگر کالا یا خدماتی از آن میزان و معیار تعیین شده کمتر باشد تخلف است و قانون گذار سخت گیری بیشتری برای کم فروشان در مقایسه با گران فروشان در نظر گرفته است.

مژده ای پور، با اشاره در پایان گفت:‌این اطمینان را به مردم می دهیم که با هر گونه بی انظباطی و تخلفی در سطح بازار برخورد خواهیم کرد تا قیمت ها به جایگاه واقعی خود برسد.

/۳۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.