رئیس سازمان فناوری اطلاعات: افزایش استقبال از ایمیل‌های ایرانی/۵میلیون نفر ایمیل خارجی دارند

رئیس سازمان فناوری اطلاعات: افزایش استقبال از ایمیل‌های ایرانی/۵میلیون نفر ایمیل خارجی دارند

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به استقبال صورت گرفته از سوی کاربران اینترنت در ایران از ایمیل های داخلی گفت: ظرف چندماه گذشته نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در کشور برای دریافت سرویس پست الکترونیکی ایرانی ثبت نام کرده اند.

علی حکیم جوادی در گفتگو با مهر، با اشاره به بهره برداری از ۳ درگاه پست الکترونیکی ایرانی به نامهای “پست”، “چاپار” و “ایران” در کشور و استقبال خوب صورت گرفته از این سرویس های ایمیل اظهار داشت: تاکنون بالغ بر ۷۰ هزار نفر در ایمیل “ایران” ثبت نام کرده اند و در ایمیل های پست دات آی آر و چاپار – سی اچ میل- نیز هر کدام ۱۵۰ هزار کاربر عضو شده اند براین اساس و با توجه به تعداد کاربران استفاده کننده ایمیل در کشور، به نظر می رسد ظرف چند ماه اخیر ایمیل های ایرانی با استقبال خوبی از سوی کاربران روبرو شده است.

وی ظرفیت موجود برای ارائه سرویس از سوی پست الکترونیکی “ایران دات آی آر” را تا مرز ۳ میلیون مشترک عنوان کرد و گفت: سازمان فناوری اطلاعات به عنوان متولی این بخش و برای پاسخگویی بیشتر به کاربران ایرانی از دیگر شرکتهایی که در زمینه راه اندازی و ایجاد خدمات پست الکترونیک در کشور فعال هستند دعوت به همکاری کرده است. براین اساس پیش بینی می‌شود با مراجعه شرکتهای فعال در این عرصه پاسخگوی تمامی کاربران ایرانی برای استفاده از ایمیل های داخلی باشیم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به استفاده کاربران ایرانی از ایمیل های خارجی تصریح کرد: طبق برآوردهای انجام شده نزدیک به ۱۷ میلیون پست الکترونیکی از سوی کاربران ایرانی در سرویس دهنده هایی چون یاهو، گوگل، هات میل، ام اس ان و غیره به ثبت رسیده است که ازاین تعداد تنها ۵ میلیون آن فعال است و ۵ میلیون کاربر ایرانی از ایمیل استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: با وجود بیش از ۳۰ میلیون کاربر اینترنت در ایران برآورد می‌شود که اغلب کاربران ایرانی تنها دانلود اطلاعات می‌کنند و کمتر از ایمیل و پست الکترونیکی استفاده می‌کنند؛ براین اساس لزوم فرهنگسازی برای استفاده از ایمیل در امور روزمره نیز در کشور احساس می‌شود.

به گزارش مهر، ایمیل ملی “ایران” از شهریورماه ۹۰ به صورت رسمی از سوی سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان یکی از سازمانهای زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت خود را آغاز کرد؛ این سرویس دهنده می تواند بدون هیچگونه محدودیتی به هر تعداد تقاضا برای دریافت پست الکترونیکی پاسخ دهد. پس از ایمیل ایران، پست الکترونیکی فارسی چاپار با نام ” chmail ” نیز با حمایت شورایعالی اطلاع رسانی و بدون نیاز به اعلام هویت اصلی کاربران ایرانی راه اندازی شد؛ در همین حال شرکت پست نیز ایمیل ایرانی را به آدرس “پست دات آی آر” ارائه کرده است که قابلیتهایی مانند ایمیل های چاپار و ایران را دارد.

اردیبهشت ماه امسال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای حفظ امنیت اطلاعات در حوزه فناوری اطلاعات به عنوان اهداف ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه کشورطی بخشنامه ای به اپراتورهای ارتباطی کشور و بانکها و دستگاههای اجرایی و حاکمیتی بر عدم استفاده از ایمیل هایی با میزبانی خارجی و ایمیل های عمومی نظیر یاهو، جی میل ، هات میل و MSN و استفاده از ایمیل هایی با میزبانی داخلی همچون “ایران” ، “چاپار” و “پست” تاکید کرد و اعلام کرد که ایمیل های عمومی همچون یاهو و جی میل یکی از ابزارهای خروج اطلاعات از کشور است.

پیش بینی می‌شود در صورت بروزرسانی سرویس دهنده های ایمیل داخلی، در شرایطی که دسترسی به سرویس دهنده های ایمیل خارجی با مشکلات متعددی روبرو است این پست های الکترونیکی می تواند راه حل مناسبی برای کاربران اینترنتی باشد.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.