رئیس قوه قضاییه: در غرب اهانت به مقدسات دینی هیچ‌گونه پیگرد قضایی ندارد

به گزارش خبرآنلاین، وی اهانت به ساحت پیامبر عظیم‌الشان اسلام را ” حادثه‌ای جانگداز ” دانست و تأکید کرد: در پشت صحنه این اقدام، حمایت‌ها و تلاش‌هایی برای توطئه علیه ادیان و نزاع میان ادیان وجود دارد.
وی گفت:‌ متأسفیم که در جوامع مدعی آزادی بیان به مقدس‌ترین مقدسات بیش از یک میلیارد مسلمان توهین می‌شود، اما هیچ‌گونه پیگرد قضایی صورت نمی‌گیرد و بلکه به بهانه آزادی بیان از توهین‌کنندگان حمایت نیز می‌شود.
رئیس قوه قضاییه ادعاهای آزادی‌خواهی، دموکراسی و آزادی بیان غرب را ادعاهایی واهی دانست و افزود: بسیار عجیب و البته تأسف‌‌آور است که در چنین جوامعی توهین به اشخاص به صورت فردی پیگرد قضایی دارد و اگر شخصی به شخص دیگر توهین کرد تحت تعقیب قرار می‌گیرد اما اهانت به مقدسات دینی هیچ‌گونه پیگرد قضایی ندارد.
آملی لاریجانی با تأکید بر این‌که غرب در عمل و نظر دارای تعارض و تناقض‌های فراوان در زمینه ادعاهای حقوق ‌بشری و دموکراسی است، گفت:‌ در حالی که در غرب سریالی از توهین‌های مختلف علیه مقدسات دینی و به‌ویژه مسلمانان به راه افتاده است و کوچک‌ترین واکنشی از سوی دولت‌های غربی صورت نمی‌گیرد اما با مورخ آزاده‌ای که درباره هولوکاست مطالبی مطرح و در اصل آن تشکیک کرده است، برخورد می‌شود و این مسئله نمونه‌ای از تناقض‌ ادعاهای غربیان است.
وی پیامبر اسلام را “نور الهی و شخصیتی معنوی و مورد احترام مسلمانان و حتی افراد غیرمسلمان” دانست و با تأکید بر این‌که این‌گونه توهین‌ها حتی از روزهای نخست آغاز رسالت پیامبر بزرگ اسلام نسبت به ایشان وجود داشته و ادامه دارد، گفت: شخصیت معنوی و مقدس پیامبر بزرگ اسلام با اینگونه‌ توهین‌ها ذره‌‌ای خدشه‌دار نخواهد شد کما این‌که این توهین‌ها از همان روزهای نخست آغاز رسالت نیز وجود داشت، اما به اراده الهی، انوار دین مبین اسلام سراسر جهان را گرفت.
آملی لاریجانی اظهار کرد: متأسفانه کشورهای غربی همواره به دنبال آتش‌افروزی علیه کشورهای دیگر و به‌ویژه مسلمانان هستند و هر روز قالب و شکل این آتش‌افروزی به گونه‌ای می‌شود، روزی با لشکرکشی و کشتار مسلمانان و روزی هم از طریق چنین اهانت‌هایی به دنبال آتش‌افروزی هستند.
رئیس قوه قضاییه توهین اخیر را آزمایشی بزرگ برای تمام مسلمانان و به‌ویژه دولت‌های اسلامی برشمرد و افزود: مسلمانان جهان باید با اعتراض یکپارچه به افراد مغرض و دشمنان نشان دهند که هزینه‌های چنین توهین‌هایی چقدر برای آنان سنگین خواهد بود تا دیگر جرات چنین اقدامات شرم‌آوری علیه مسلمانان در کسی یافت نشود و اگر این اعتراض‌ها صورت نگیرد چه‌بسا تازیانه‌های سنگینی در آینده بر دولت‌های کشورهای اسلامی وارد خواهد شد.

شرایط زندان رفتن برای اعسار یا عدم اعسار
وی در ادامه سخنان خود و با اشاره به آیین‌نامه ماده دو قانون محکومیت‌های مالی خطاب به قضات سراسر کشور گفت:‌ در اصلاحیه صورت‌گرفته در این ماده مقرر شده است، افرادی که اعسار یا عدم اعسار آنان در امور مالی از سوی قاضی محرز نشده، محکوم به زندان نشوند اما این توضیح لازم است که در دعواهای مالی که مسبوق به اخذ یا رد و بدل شدن مالی است در صورت شک به استناد استصحاب اصل بر بقای مال بوده و باید حسب ظاهر ماده ۲ قانون محکومیت‌‌های مالی عمل شده و به ادعای اعسار وی هم رسیدگی شود.
رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: استصحاب بقای مال چیز روشنی است که آن را باید قضات تشخیص دهند. این موارد اساساً از بحث موضوع آیین‌نامه خارج است چون ماده ۱۸ آیین‌نامه در جایی است که محکوم‌علیه ادعا کند من مالی ندارم که بدهم و قاضی نیز ملائت وی را احراز نکند استصحاب بقای مال برای محکوم علیه در واقع احراز ملائت اوست.
۴۵۲۳۲
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.