رئیس مجلس: قوه قضاییه نمی​تواند نمایندگان را به خاطر ایفای وظایف نمایندگی تحت تعقیب قرار دهد

به گزرش خبرآنلاین، محمدرضا تابش نماینده اردکان در تذکری با بیان اینکه در رأس امور بودن مجلس تا کنون از سوی رئیس قوه مجریه مورد بی​توجهی قرار می​گرفت اخیراً هم رئیس قوه قضائیه موضوع مصونیت پارلمانی نمایندگان مجلس را منتفی دانسته است، اظهار داشت: چنین شیر بی​یال و دم و اشکنی، خدا هم نافرید! اگر در نظام مردم​سالار ما مجلس و نمایندگان مردم از پشتوانه​های قانونی در مقام ایفای وظایف نمایندگی برخوردار نباشند چگونه می توانند به وظایف قانونی خود عمل کنند و با مسئولان امر و دستگاه​هایی که مرتکب تخلفی شده​اند و حق مردم را تضعیف نموده اند برخورد نمایند و ناروایی ها را افشا نمایند.

وی خطاب به رئیس مجلس افزود: انتظار از جنابعالی این بود که براساس ماده ۱۰۷ امروز در نطقتان به این موضوع مهم اشاره می​کردید و از حیثیت و اختیارات نمایندگان دفاع می کردید.  براساس اصل ۸۶ قانون اساسی و ماده ۷۵ آیین نامه داخلی مجلس نمایندگان در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر خود کاملاً آزادند و نمی توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده​اند یا آرایی که در راستای وظایف خود داده اند تحت تعقیب قرار گیرند.

رئیس مجلس در پاسخ به وی با بیان اینکه اختیار رئیس است که در سخنرانی خود نکته​ای را بگوید یا نگوید و در این باره نمی​توان به او تذکر داد، گفت: اصل اینکه نمایندگان در ایفای نظر خودشان و اظهار نظر و رأیشان آزاد هستند و کسی در این زمینه حق تعقیب و توبیخ نمایندگان را ندارند قبول است و اصل قانون اساسی است و کسی نمی تواند مخالف آن نظر دهد. اما بحث در توهین و افترا است و نمایندگان به خاطر آزادی بیان نمی توانند به کسی توهین کنند یا افترا بزنند. بنابراین این تصور که قوه قضائیه می تواند به خاطر اظهار نظر در ایفای وظیفه نماینده ای را تحت تعقیب قرار دهند تصور باطلی است.

تابش در اظهارات خود نامی از علی مطهری نبرد اما اخیرا دادستان تهران علیه وی اعلام جرم کرده و آخرین نطق وی در مجلس هشتم را مصداق نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و اهانت به رئیس جمهور دانسته بود.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.