رئیس مرکز آمار مطرح کرد: سبب اختلاف آمار تورم بانک مرکزی و مرکز آمار ایران, نرخ بیکاری ۱۲.۲درصد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

محاسبه تورم روستایی علاوه بر تورم شهری، سبب اصلی اختلاف نرخ دو نهاد

عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران در خصوص محتوای گزارش ارائه شده به شورای عالی اشتغال، گفت: این گزارش، دربارهٔ وضعیت اشتغال و بیکاری و جامعه فعال و غیر فعال براساس طرح نیروی کار بر مبنای محاسبات سال ۹۱ بود

 خبراقتصادی;رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه تفاوت نرخ تورم و مرکز آمار و بانک مرکزی طبیعی است، گفت: وقتی مرکز آمار ایران تورم روستایی را هم در آمارهای خود لحاظ می‌کند، این اختلاف بسیار می‌شود.

وی افزود: در آن جلسه بیشتر این موضوع مورد بررسی قرار گرفت که نرخ بیکاری ۱۲٫۲ درصدی در سال قبل و نرخ مشارکت اقتصادی در گروه‌های مختلف سنی جوانان مردان و زنان و بیشترین نرخ بیکاری به تفکیک استان‌ها ارزیابی شد.

به گفته آذر این جلسه بیشتر تبیین نتایج طرح آماری نیروی کار در سال قبل بود.

رئیس مرکز آمار ایران تصریح کرد: نرخ بیکاری کل کشور و جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر ۱۲٫۲ درصد بود که این نسبت بالایی است، نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله ۲۶ درصد است؛ بر اساس استاندارد موجود، اگر نرخ بیکاری از یک حدی بالا رفت، به نقطه بحرانی وارد می‌شویم.

وی با بیان اینکه بالاترین نرخ بیکاری در استان لرستان بود و بعضی استان‌ها مانند گلستان نرخ پایینی داشت، گفت: مساله دیگری که بررسی شد این بود که چرا نرخ مشارکت اقتصادی افزایش نمی‌یابد.

عادل آذر افزود: جمع‌بندی جلسه که معاون اول رئیس جمهور ریاست آن را بر عهده داشت این بود که آمارهای متفرقه‌ای که راجع به بیکاری و اشتغال مطرح می‌شود، رسمی تلقی نمی‌کنیم و ملاک آمار‌های مرکز آمار ایران است.

*اختلاف آمار بانک مرکزی و مرکز آمار طبیعی است

عادل آذر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سبب افزایش اختلاف نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران چیست و چرا پس از مرجع شدن مرکز آمار در اعلام این نرخ، عدد انتشار یافته کمتر از نرخ بانک مرکزی شد، ‌گفت: وجود اختلاف تا حدودی طبیعی است، زیرا این برآوردها براساس مظنه‌های  نمونه‌‌ای محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال آمارگیر ما به فروشگاهی مراجعه کرده و قیمت‌ انواع کالا را به ثبت می‌رساند و در کشور ۶۰۰ هزار مظنه اخذ می‌شود؛ به همین سبب اگر مرکز آمار ایران هم دو گروه را برای جمع آوری اعداد و ارقام قیمت‌ها مامور کند، ممکن است اختلافی در ارقام آنها ملاحظه شود، اما نباید اختلاف آماری بسیار باشد.

*محاسبه تورم روستایی علاوه بر تورم شهری، سبب اصلی اختلاف نرخ دو نهاد

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه اختلاف اعداد مرکز آمار ایران و بانک مرکزی طبیعی است، تصریح کرد:‌ بانک مرکزی عددی را که اعلام می‌کند، تنها شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوار شهری است، ولی مرکز آمار علاوه بر تورم شهری تورم روستایی را هم محاسبه و اعلام می‌کند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه یک فاکتور مهمی مثل تورم روستایی هم به محاسبات مرکز آمار افزوده می‌شود، مقایسه تورم این دو نهاد چندان معنایی ندارد.

خبرنگار پرسید، مرکز آمار ایران در قبل هم تورم روستایی را محاسبه می‌کرد، اما این قدر اختلاف نرخ وجود نداشت، عادل آذر گفت: خیر ما تا سال ۹۰ فقط تورم شهری را اعلام می‌کردیم و اختلاف آماری تورم شهری مرکز آمار و بانک مرکزی حداکثر یک درصد است و چون تورم روستایی که در برگیرنده ۳۰ درصد جامعه است، به عدد کل اضافه می‌شود، فاصله نرخ تورم بانک مرکزی و مرکز آمار بسیار می‌شود.

وی با بیان اینکه تورم روستایی از تورم شهری بیشتر است، گفت: مرکز آمار تورم شهری در شهریور را ۳۶٫۵ درصد و تورم روستایی را ۴۲ درصد اعلام کردیم؛ در قبل تفاوت سال پایه هم وجود داشت که خوشبختانه یکسان شده است.

رئیس مرکز آمار ایران تصریح کرد: اگر تورم شهری، روستایی و کل مرکز آمار را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که اختلاف آماری این دو نهاد به چه سبب است.

وی اظهارداشت: اینکه می‌گویید نرخ تورم انتشار یافته مرکز آمار قبل از مرجعیت بیشتر از بانک مرکزی بود و اکنون کمتر شده است، واقعا بدون توجه به این مسائل، تنها اعداد را اعلام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی مرجع معتبری است و قدردان همه نهادهای آماری هستیم، اظهارداشت: تا جایی که بنده اطلاع دارم، بعضی مواقع و در بعضی فصول اعداد نرخ تورم مرکز آمار بیشتر از بانک مرکزی و بعضی مواقع هم کمتر بود و نمی‌توانیم بگوییم قبل از مرجعیت بیشتر و هم‌اکنون کمتر شده است.

عادل آذر افزود: برای ما اصالت اعداد مهم است و این پدیده بیشتر به تفاوت فصول برمی‌گردد، بنابراین چندان مساله غیر متعارفی نیست.

*اطلاعات طرح جمع‌آوری اطلاعات خانوار در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌هاست

وی در پاسخ به این سوال که آیا از نتایج طرح جمع آوری اطلاعات خانوار برای حذف سه دهک درآمدی در طرح هدفمندی یارانه استفاده خواهد شد، گفت: از اوایل سال ۹۰ که سازمان هدفمندی یارانه‌ها آغاز به کار کرد، همه اطلاعات را به آن سازمان دادیم و دیگر از جزئیات اقدامات آنها اطلاعی نداریم.

رئیس مرکز آمار ایران تاکید کرد: اطلاعات خانوارها که در قالب فرم‌هایی از مردم اخذ شد و تحت عنوان جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوارها بود، همچنان در سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار دارد و پلیس+۱۰ هم به صورت روزانه اطلاعات را به روز‌رسانی می‌کند.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.