رئیس هیئت مدیره خانه سینما: تفاهماتی در دیدار با رئیس جمهور حاصل شده که به زودی اجرایی می‌شود

مهدی یاورمنش: ماجرای خانه سینما در ۹ ماه گذشته به کلافی سردرگم تبدیل شده است که اگر روزی گرهی از آن گشوده می‌شود، فردایش گرهی دیگر جایش را می‌گیرد.

آخرین حلقه از این کش و قوس‌ها، درست از یک هفته پیش آغاز شده است؛ عصر روز سه شنبه ۲۱ شهریور که اعضای هیئت مدیره خانه سینما در دفتر رییس جمهور حاضر شدند و با دکتر احمدی‌نژاد دیدار کردند.

با اینکه جزئیات آن دیدار رسانه‌ای نشد، اما به پیش بینی‌هایی دامن زد که از حل مشکل خانه سینما حکایت داشتند؛ احتمالی که با صحبت‌های معتدل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری یکشنبه ۲۶ شهریور تقویت گردید و اما یک روز بعد با انتشار نامه‌ای محرمانه از سوی سازمان سینمایی، آب سردی بر آن پاشیده شد.

یک هفته بعد از دیدار هیئت مدیره خانه سینما با رییس جمهور، فرهاد توحیدی در یک نشست خبری، گوشه‌ای از پرده افتاده بر آن ملاقات را کنار زد و از رسیدن به تفاهماتی گفت که به زودی اجرایی خواهد شد.

رییس هیئت مدیره خانه سینما با اشاره به اینکه قصد ندارد جزییات این جلسه را رسانه‌ای کند، افزود: «تنها بر این نکته تاکید می‌کنم که جلسه در فضایی بسیار خوب، صمیمانه و صریح برگزار شد و در ‌‌نهایت به تفاهماتی رسیدیم که به زودی اجرایی می‌شود.»

او در واکنش به انتشار نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازمان سینمایی مبنی بر تایید حکم تعطیلی خانه سینما گفت: «پرسش ما از دوستان این است که چرا یک نامه را که مهر محرمانه دارد، در اختیار رسانه‌های قرار می‌دهند و چرا آن را که یک ماه پیش (۲۵ مرداد ۹۱) صادر شده است، حالا امروز علنی می‌کنند؟»
 

فرهاد توحیدی گفت که منتشر کنندگان نامه محرمانه وزیر ارشاد از تفاهم های صورت گرفته در دیدار اعضای خانه سینما با رییس جمهور آگاه نیستند

فرهاد توحیدی با بیان اینکه انتشار نامه وزیر ارشاد به سازمان سینمایی در این شرایط تعجب برانگیز است، تاکید کرد: «سیاست خانه سینما از ابتدای شروع این ماجرا از ۹ دی سال گذشته آن بوده که مسئله را به صورت قانونی دنبال کند که دیدار با رئیس جمهور را هم باید در این راستا ارزیابی کرد. حال که نتیجه آن جلسه مثبت بوده و افقی روشن را پیش روی اهالی سینما گشوده است. انتشار این نامه و بعضی اظهار نظر‌ها نشان می‌دهد مسئولان وزارت ارشاد در جریان تفاهم‌های صورت گرفته در آن جلسه نیستند.»

او در واکنش به این پرسش خبرنگار خبرآنلاین که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از آن جلسه تنها به عنوان دیدار جمعی از سینماگران با رئیس جمهور یاد کرده است، پاسخ داد: «بله ما جمعی از سینماگران هستیم که به واسطه عضویت در هیئت مدیره خانه سینما یک شخصیت حقوقی پیدا می‌کنیم که دیدار با دکتر احمدی‌نژاد هم با این عنوان صورت گرفت.»

سخنگوی خانه سینما با اشاره به اینکه در نامه وزیر ارشاد به سازمان سینمایی، حکم تعطیلی خانه سینما و نه انحلال آن ابرام شده است، افزود: «تعطیلی با انحلال یک تشکل صنفی تفاوت دارد. وقتی از تعطیلی صحبت می‌کنیم، معنی‌اش این است که با حکم قضایی می‌توان دوباره خانه سینما را گشود. برای همین در واکنش به این نامه، ما اعتراض قانونی خودمان را به دیوان عدالت اداری تقدیم خواهیم کرد.»

توحیدی البته تاکید کرد: «با اینکه ما پیگیری‌های حقوقی و قضایی را دنبال خواهیم کرد، اما با توجه به نتایج دیدار اعضای خانه سینما با رییس جمهور و جدی بودن ایشان برای حل این مشکل، ممکن است موضوع اعتراض ما به دیوان عدالت اداری اصولاً منتفی شود.»

این فیلمنامه نویس در ارتباط با فعالیت‌های فعلی اصناف سینمایی نیز گفت: «اصناف خانه سینما در حال انجام کار‌هایشان هستند و دو سه تا از آن‌ها مجمع عمومی خود را هم طبق برنامه برگزار کرده‌اند. همچنین در واقع زلزله آذربایجان و ماجرای فیلم موهنی که در آمریکا ساخته شده است، اصناف سینمایی به خوبی واکنش نشان دادند که نشان از فعال بودن آن‌ها دارد.»

رئیس هیئت مدیره خانه سینما در واکنش به این پرسش که چرا اصناف سینمایی در برابر اختلاف پیش آمده بین حوزه هنری و وزارت ارشاد در ماجرای اکران فیلم‌ها موضع گیری نکرده‌اند، پاسخ داد: «صنوف سینمایی در این مورد با حوزه هنری تعامل داشته و تا حد امکان تلاش کرده‌اند تا فضا را تلطیف کنند. در همین ماجرا هم اعتتقاد داریم که اگر خانه سینما دچار مشکل نمی‌شد، می‌توانست نقش مثبت و ارزنده‌ای ایفا کند تا کار به اینجا نکشد.»

او در همین ارتباط با اشاره به اینکه خانه سینما از موضع حوزه هنری در اکران نکردن بعضی از فیلم‌ها خشنود نیست،اما آن را درک می کند، توضیح داد: «به نظر ما این وضعیت به سینمای کشور و اقتصاد شکننده آن آسیب می‌زند که باید برای حلش اقدام کرد. همچنین اعتقاد داریم بخشی از این مشکل پیش آمده ناشی از عملکرد ضعیف مدیریت سینمایی وزارت ارشاد است که با سیاست‌ها و برنامه‌های نسنجیده در حوزه صدور پروانه ساخت، تولید و اکران فیلم‌ها، فضایی نامناسب را به وجود آورده است.»

توحیدی با تاکید مجدد بر اینکه دیدار سه‌شنبه هفته پیش با رئیس جمهور با موضوع خانه سینما صورت گرفته، از همه خواست تا اجازه دهند تفاهم‌های صورت گرفته در آن جلسه اجرایی شود تا فضای سینمای ایران آرامش پیدا کند و تلطیف یابد.

۵۸۲۴۵

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.