رابطه آسم با کپک های خانه

حملات آسم در سنین زیر ۵ سال می‌تواند منجر به صدمات دائمی ریه‌ها شود و علاوه بر عوارض جسمی، عوارض روانی ابتلا به آسم نیز مشکلات دیگری را به بیمار تحمیل می‌کند. کودک مبتلا به آسم در سال‌های اخیر میزان…

حملات آسم در سنین زیر ۵ سال می‌تواند منجر به صدمات دائمی ریه‌ها شود و علاوه بر عوارض جسمی، عوارض روانی ابتلا به آسم نیز مشکلات دیگری را به بیمار تحمیل می‌کند.

کودک مبتلا به آسم

در سال‌های اخیر میزان شیوع آسم افزایش یافته است که می‌توان از عوامل مهم آن نوع رژیم غذایی مدرن (کمبود میوه و سبزیجات در غذا)، گسترش شهرنشینی و آلودگی‌های شهری، بعضی کپک ها و تغییر نحوه‌های زندگی کودکان به صورت اقامت بیشتر در خانه و درنتیجه رویارویی با مواد محرک را نام برد.

مراقب این کپک‌ها باشید تا کودک دلبندتان به آسم مبتلا نشوید

تحقیقات نشان می‌دهد وجود سه گونه کپک در خانه می‌تواند شانس ابتلای نوزادان مستعد ابتلا به آسم را تا سن ۷ سالگی، ۲۵ درصد افزایش دهد.

جمعیت قابل‌توجهی از کودکان جهان از تنگی نفس رنج می‌برند، اما تا کنون عوامل محیطی مۆثر در ایجاد این عارضه شناخته نشده است.

به گزارش ساینس دیلی، قارچ‌های آسپرژیلوس ochraceus، آسپرژیلوس unguis و پنیسیلیوم variabile که اغلب در خانه‌هایی که بخشی از دیوارها و سقف آن ها توسط نشت آب تخریب شده، دیده می‌شوند. سه گونه‌ای هستند که وجود آن ها در خانه می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامت تنفسی کودک در آینده باشد.

این مطالعه جمعیتی طی سال‌ها توسط محققان دانشگاه سینسیناتی، سازمان حفاظت محیط‌زیست و مرکز پزشکی بیمارستان کودکان این شهر روی حدود ۳۰۰ کودک که حداقل یکی از والدین آن ها مبتلا به آلرژی بوده انجام شده و پیشرفت آلرژی را روی این کودکان تا ۴ سال سالانه و پس از آن تا ۷ سالگی بررسی کرده است. همزمان آلرژن‌ها و قارچ‌های موجود در محیط خانه بررسی شده‌اند.

این مطالعه نشان می‌دهد ۲۵ درصد از کودکانی که در خطر ابتلا به تنگی نفس هستند و در محیط‌هایی زندگی می‌کنند که این سه قارچ وجود دارد، تا سن ۷ سالگی دچار تنگی نفس می‌شوند. در میان عوامل مختلف آلاینده تنها عامل خطری که می‌تواند تا این سن روی ابتلای کودکان موثر باشد، وجود کپک‌ها در زمان نوزادی این کودکان در محیط خانه است.
باید خانه‌هایی که توسط نشت آب بخش‌هایی از آن ها تخریب شده، مخصوصا در مناطقی که سطح درآمد افراد پایین‌تر است، تعمیر شده و مبارزه با حضور کپک‌هایی که عامل تنگی نفس هستند، آغاز شود

تینا رپونان که رهبری این تحقیق را به عهده داشته، می‌گوید: “تحقیقات علمی پیشین نشان داده‌اند که وجود کپک‌ها می‌تواند شرایط را برای افرادی که دچار تنگی نفس هستند، سخت‌تر کند؛ اما در مورد گونه‌های مۆثر و میزان وجود آن ها تحقیقی صورت نگرفته است”.

مطالعات رپونان و همکاران او نشان می‌دهد از میان ۳۶ گونه کپکی که می‌توانند منشاء آلودگی در محیط خانه‌ها باشند، دو گونه آسپرژیلوس و یک گونه پنیسیلیوم در افزایش احتمال ابتلا به تنگی نفس در جمعیتی که شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری‌ دارد، مۆثر است.

رپونان می‌گوید: “این تحقیق به خوبی اثبات می‌کند که وجود کپک‌های خاص در محیط خانه اثر قابل‌توجهی در ابتلا به تنگی نفس و ایجاد حالت آسم در فرد دارد. باید خانه‌هایی که توسط نشت آب بخش‌هایی از آن ها تخریب شده، مخصوصا در مناطقی که سطح درآمد افراد پایین‌تر است، تعمیر شده و مبارزه با حضور کپک‌هایی که عامل تنگی نفس هستند، آغاز شود. این شیوه زمانی که می‌دانیم چه گونه‌هایی را باید هدف بگیریم، به مراتب مۆثرتر عمل خواهد کرد”.

عوامل آغازگر علائم و حملات آسم را بشناسید

راه های متعددی وجود دارد که شما می توانید از طریق آن ها، از شدت بیماری کودک خود کم کنید. شما می توانید با شناخت و دوری از تماس کودک خود با عوامل آغازگر آسم، از شروع حمله پیشگیری نمایید.

در این رابطه از پزشک خود بخواهید تا در شناسایی و راه های پیشگیری از تماس عوامل محرک و مزاحم به شما کمک کند.

در اینجا به نمونه ای از عوامل آغازگر حملات و علائم آسم و راه های اجتناب از آن ها اشاره می کنیم.

عوامل حساسیت زای حیوانات

– حیوانات خانگی را از داخل خانه بیرون ببرید.

– به هیچ وجه اجازه ورود حیوانات خانگی را به اتاق ندهید.

– از حضور در خانه ای که حیوان خانگی دارند اجتناب کنید.

– از به کار بردن بالش یا تشک حاوی پر و پشم و کرک اجتناب کنید.

هیره موجود در گردوخاک خانه ها

هیره ها بندپایانی میکروسکوپی هستند ( به اندازه طولی حدود ۱/۰ میلی متر ) که معمولا با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند.

– بالشت ها و تشک ها را در پوشش هایی غیرقابل نفوذ بپیچید.

– کلیه ملحفه ها را هفته ای یک بار در آب داغ ( ۵۵ درجه سانتی گراد) بشویید.

– رطوبت خانه و محیط های در بسته را کاهش داده و در حد کمتر از ۵۰ درصد نگه دارید.

– در صورت امکان، از قالی به عنوان کف پوش استفاده نکنید.
با توجه به این که بیماری آسم درمان قطعی ندارد، ولی تقریبا همیشه قابل کنترل است و با رعایت مهم‌ترین عامل در کنترل آسم کودکان، آگاهی کودک و پدرو مادر نسبت به بیماری‌، علل آن، علائم آن، رعایت دقیق دستورات درمانی و مراجعه ‌منظم به پزشک است

گرده ها و قارچ های مجازی

– در فصول گرده افشانی، پنجره های خانه را بسته نگه دارید.

– از منابع تکثیر قارچ مانند برگ های خیس و کود باغچه اجتناب کنید.

– در صورت امکان از دستگاه تهویه و تصفیه هوا استفاده کنید.

دود سیگار

دود سیگار که حاوی صدها ماده مختلف شیمیایی و سمی است، یکی از مهم ترین عوامل محرک و آغازگر حملات آسم به شمار می رود. بنابراین توصیه می شود:

– در صورت ابتلای به آسم، به هیچ وجه سیگار نکشید.

– اجازه سیگار کشیدن در محیط خانه را به هیچ شخص دیگری ندهید.

با توجه به این که بیماری آسم درمان قطعی ندارد، ولی تقریبا همیشه قابل کنترل است و با رعایت مهم‌ترین عامل در کنترل آسم کودکان، آگاهی کودک و پدرو مادر نسبت به بیماری‌، علل آن، علائم آن، رعایت دقیق دستورات درمانی و مراجعه ‌منظم به پزشک است.

از این رو اطلاع رسانی درباره آسم کودکان، در صدر اولویت‌های بهداشتی و درمانی کودکان در بسیاری از کشورهای دنیا است.

بخش سلامت ممتاز

پزشکی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.