رابطه دولت با بانک مرکزی اصلاح شود

گردآوری توسط گروه بیمه ممتاز نیوز

بینا: عضو هیأت عامل بانک ایران و اروپا با تبیین دو محور اساسی در حماسه اقتصادی، به تشریح چگونگی تحقق این حماسه در اقتصاد به ویژه در حوزه پولی و بانکی پرداخت.

رامین پاشایی فام در گفت وگو با تسنیم گفت: به نظر می رسد حماسه اقتصادی یعنی یک حرکت و کار بزرگ اقتصادی و یک اصلاح ساختاری اقتصاد تا شرایط برای یک جهش بزرگ و تغییر در روند معمولی اقتصاد که دچار یک چرخه معیوب شده، مهیا شود.

وی افزود: براساس این تعریف و مبتنی بر فرمایشات مقام معظم رهبری، این حماسه در عمل رخ نداده است.

* ضرورت ارائه تعریفی مشخص از حماسه اقتصادی و راهکارهای دست یابی به آن

عضو هیأت عامل بانک ایران و اروپا گفت: برای این که چنین حماسه ای شکل بگیرد لازم است تعریف مشخصی از حماسه اقتصادی ارائه گردد سپس راهکارهای دست یابی به آن بررسی شود. وی افزود: به نظر میرسد اگر بخواهیم حماسه اقتصادی را کمی مشخص تر بیان کنیم باید در دو محور اساسی حرکت کنیم. محور اول انتخاب استراتژی توسعه کشور با توجه به منابع ،موقعیت استراتژیک ، تجارب قبل وشرایط بین المللی به خصوص تقسیم کار جهانی باید صورت گیرد.

* ضرورت گسترش بخش خدمات به ویژه بخش حمل و نقل و خدمات مرتبط با آن

پاشایی فام اضافه کرد: به نظر من با توجه به جمیع جهات استراتژی توسعه کشور، گسترش بخش خدمات به ویژه بخش حمل و نقل و خدمات مرتبط با آن است (این موضوع قابل اثبات نیز است) . با توجه به همسایه های شمالی،شمال شرقی و شرقی که دسترسی سریع و اقتصادی به آبهای آزاد را ندارند و مزیت آنها استفاده از موقعیت کشور ماست که در صورت انجام سرمایه گذاری لازم در زیر ساختهای حمل و نقل این فرصت استثنای و بزرگ اقتصادی برای کشور فراهم خواهد شد.

* استراتژی توسعه کشور به ویژه گسترش بخش خدمات درآمدی بیش از صادرات نفت و گاز نصیب کشور می کند

وی افزود: در این زمینه می توان مفصل بحث کرد و اثبات کرد که بر اساس مطالعات انجام شده این استراتژی بیشتر از درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز نصیب کشور خواهد کرد.این درآمد با ثبات و قابل توسعه نیز هست.

*ضرورت اصلاح نظام مالی به ویژه رابطه بین درآمدهای حاصل از نفت و گاز و بانک مرکزی با دولت

عضو هیأت عامل بانک ایران و اروپا گفت: محور دوم اصلاح نظام مالی به خصوص رابطه معمولی بین درآمدهای  حاصل از صادرات نفت و گاز وبانک مرکزی با دولت است. وی افزود: بدین ترتیب که بجای فروش ارز حاصل از صادرات نفت و گاز به بانک مرکزی و دریافت معادل ریالی آن که بر اساس تئوریهای اقتصادی سبب رشد بی رویه نقدینگی شده و تورم ساختاری کشور را شکل می دهد، راهکار حماسی شکستن ساختار غلط اقتصادی که تورم کشور را شکل می دهد، اصلاح رابطه دولت با بانک مرکزی و و درآمدهای نفتی است.

پاشایی فام گفت: در شرایط موجود معادل ریالی ارز حاصل از فروش نفت تماما پول پر قدرتی است که از بانک مرکزی در اختیار  دولت قرار می گیرد و ریشه اصلی تورم ساختاری است. وی افزود: حال اگر در این چرخه بانکهای عامل جایگزین بانک مرکزی گردند حماسه اقتصادی در حوزه پولی و بانکی  شکل گرفته و دور باطل تورم ساختاری از بین خواهد رفت. زیرا معادل ریالی ارز حاصل از فروش نفت و گاز از نقدینگی موجود جامهع تامین خواهد شد بی آنکه سبب تورم ساختاری گردد.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.