راحت بگویید ” نه ” !

چند روش که برای راحت شدن و نه گفتن وجود دارد. این روش‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا زیر بارهر کاری نروید.
 
۱ – سعی کنید پاسخ مثبت دهید
شاید عجیب به نظر برسد اما برای کسانی که واقعا نمی‌توانند نه بگویند این بهترین روش است. شما اول پاسخ مثبت می‌دهید و سپس می‌توانید به دو صورت عمل کنید. یکی این که بگویید: « بله، البته من الان گرفتارم و سرم شلوغ است، آیا می‌توانی این کار را یکی دو ماه بعد از من بخواهی؛ چون اگر الان این کار را بپذیرم مطمئنا وقت کافی برای خوب انجام دادنش ندارم!»
در هر دو مورد شما درخواست‌ کننده را نا امید نکرده‌اید اما کار خلاف میلتان را هم قبول نکرده‌اید!
 
 
۲ – تعهدات خود را بدانید
به منظور این که بدانید چه موقع باید نه بگویید ، لازم است که بدانید چه کارهایی دارید. شما باید لیستی از تمام کارهایی را که باید انجام دهید داشته باشید. هر گاه به این لیست نگاه کنید خواهید فهمید که می‌توانید تعهد جدید را قبول کنید یا نه.
 
۳ – برای وقت خود ارزش قائل شوید
دلیل این که بسیاری از افراد نمی‌توانند نه بگویند به این خاطر است که احساس می‌کنند وقتشان به اندازه وقت دیگران ارزش ندارد. یاد بگیرید که برای وقت خود ارزش قائل باشید و بدانید که شما زمان محدودی در اختیار دارید و در آن زمان محدود می‌توانید کارهای مفیدی انجام دهید و یاد بگیرید که به دیگران هم نشان دهید که وقتتان ارزشمند است و هر کاری را قبول نمی‌کنید.
 
۴ – مودب اما قاطع باشید
اشتباهی که اکثر افراد انجام می‌دهند این است که قاطع نیستند. آنها ممکن است نه بگویند، اما در عمل نشان می‌دهند که دو دل هستند و تردید دارند. اگر شما این گونه باشید فرد مقابل به قدری اصرار می‌کند تا پاسخ مثبت از شما بشنود. باید اگر واقعا منظورتان نه است، نشان بدهید که قاطع هستید و نظرتان عوض نمی‌شود. البته این کار را باید با ادب کامل انجام دهید.
 
۵ – اظهار کنید سرتان شلوغ است
گاهی اوقات هم که حدس می‌زنید بزودی شخص مقابل درخواستی را از شما خواهد کرد که وقت انجام آن را ندارید می‌توانید قبل از درخواست او، اظهار کنید که سرتان شلوغ است . پس شخص مقابل احتمالا به خود اجازه درخواست جدید نمی‌دهد.
 
۶ – به طرف مقابل نشان دهید که دوست دارید درخواستش را اجرا کنید اما به دلیل کمبود وقت نمی‌توانید.
 
۷ – هرگز نگویید که متاسف هستید چرا که اگر عذرخواهی کنید نشان می‌دهد که نه گفتن شما کار غلطی بوده و شما حق نداشته‌اید نه بگویید.

مطالب مرتبط:

  1. حالت چشم هایتان را بگویید تا بیماری تان مشخص شود!
  2. ۱۰ موردی که نباید به نامزد خود بگویید ؟!
  3. چرا خانم ها نمی توانند راحت بخوابند ؟

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.