رادیو می‌تواند شادی منتشر کند

جام جم آنلاین: زندگی کودکان با شادی و نشاط عجین است، بنابراین هرچه دستمایه شادی و نشاط آنها شود، ضروری است. از این منظر طنز مناسب برای کودکان هم موضوعی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

در حالی که هم‌اکنون آنچه ما درباره کودکان و نوجوانان در حوزه ادبیات می‌بینیم، مفهوم طنز به معنای واقعی آن نیست. آنچه مراد ماست و وجه انتقادی طنز به حساب می‌‌آید به این معنا نیست و بیشتر به سمت فکاهه، لطیفه و جوک‌ها می‌رویم.

آنچه در ادبیات کودک و نوجوان می‌بینیم موضوعات شادی‌آور و شوخ است تا آنچه به معنا و تعریف طنز شناخته می‌شود. لازمه و اقتضای ادبیات کودکان و نوجوان نیز همین است.

در حقیقت، طنز در حوزه کودکان و نوجوانان به معنای آن زبان کنایی و بیان برخی انتقادها نیست. وجه اصلی طنز که شاید بیان انتقاد است، در ادبیات این گروه سنی تحلیل می‌رود و طبیعی است.

طنز یک نگاه فلسفی عاقلانه است که نمی‌توان براحتی در ادبیات کودکان به کار برد. نه به این معنا که ادبیات کودکان، ادبیات کم‌ارزشی است، بلکه ذات مخاطب ما نمی‌طلبد که آن میزان لازم از انتقاد را در طنز آنها داشته باشیم.

موضوعاتی است که بسیار اهمیت دارد و الزام آن را همه می‌دانیم، ولی هنوز به اندازه کافی وجود ندارد. در داوری آثار نیز به این نتیجه رسیدیم برنامه‌ای که زبان و بیان شوخ‌طبعانه داشته باشیم، کم است. در چنین شرایطی دوستان ما در رادیو فرهنگ متوجه این کمبود شده‌ و شرایطی فراهم کرده‌اند که بتوانند بخشی از این خلأ را پر کنند، اما هنوز این موضوع جدی گرفته نشده است.

در حوزه کودکان و نوجوانان به قدر کفایت آثار تولید شده اقناع‌کننده وجود ندارد و این موارد لزوم پرداختن به وجه علمی برنامه‌سازی را در این حوزه بیشتر می‌کند. به ما نیز گوشزد می‌کند چنین کمبودهایی در رادیو داریم و باید به آنها پرداخته شود.

برگزاری سومین هم‌اندیشی طنز رادیویی قطعا در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان تاثیرگذاراست و جزو الزامات ما در رادیو به شمار می‌رود. این موضوع نکته‌ای است که در درازمدت تاثیر آن را در جامعه می‌توان دید.

ترویج شادی و نشاط شامل دستورات و نکات مهمی است که حتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب نیز بوده است و ایشان هم بر این نظر هستند که باید جو شادی و نشاط در جامعه پراکنده شود.

تاکید ایشان بر این موضوع، نشانگر اهمیت شادی در جامعه است. یکی از مهم‌ترین ابزار انتشار نشاط و شادی می‌تواند رادیو باشد و ما باید از این رسانه کمال استفاده را ببریم.(جام جم – ضمیمه قاب کوچک)

شهرام شکیبا


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.