رازهای پوست بهاری در پاییز

این روزها چطور از پوست‌مان مواظبت کنیم

ممکن است سرمای این روزها برای شما خوشایند باشد اما پوست شما قادر به تحمل آن نیست. آشنایی با روش‌های از بین‌بردن خشکی پوست و مراقبت‌های پوستی در این روزهای خنک کمک شایانی به جلوگیری از ایجاد مشکلات پوستی می‌‌کند.

چرا پوست شما خشک شده است؟

در بسیاری از افراد، یک روز سرد،  سرخی گونه‌ها را به همراه دارد. آن‌ها دچار خشکی ناراحت‌کننده‌ای روی پوست صورت، دست‌ها و پاهای خود می‌شوند. برای برخی افراد هم این مشکل چیزی بیشتر از احساس خشکی و زبری پوست است. پوست آن‌ها بسیار خشک شده و در نتیجه پوسته‌پوسته‌شدن، ترک خوردن و حتی اگزما (در پوست‌هایی که ملتهب می‌شوند) رقم می‌خورد. دکتر بونی لاپلانتی، متخصص زیبایی، می‌گوید: «به محض این‌که وسایل گرمایی را در خانه روشن می‌کنید، پوست شما شروع به خشک‌شدن می‌کند. فرقی هم ندارد که گرمای خانه خود را از طریق نفت، چوب یا الکتریسیته تامین می‌‌کنید. پوست با روشن شدن وسایل گرمایی خشک می‌شود.»

پس برای مراقبت از پوست خود و مرطوب و سالم ماندن آن در روزهای سرد زمستان این نکته پیشنهادی ما را مطالعه کنید.

 چرا به پزشک متخصص نیاز دارید؟

اگر به داروخانه نزدیک محل زندگی خود مراجعه می‌کنید، شاید برای یافتن فروشنده‌ای که بتواند شما را به‌خوبی در مورد محصولات بهداشتی- آرایشی پوست راهنمایی کند کمی به زحمت بیفتید؛ به همین دلیل مراجعه به یک متخصص پوست حتی برای یک بار در سال هم که شده امری مفید است. متخصصان پوست قادر به تجزیه و تحلیل نوع پوست، رفع عیوب شیوه‌های مراقبت‌های پوستی که در حال حاضر آن‌ها را به کار می‌گیرید، هستند اما این به آن معنا نیست که شما مجبور به خرید محصولاتی با قیمت‌های بالا خواهید شد. دکتر دیوید وورن، متخصص پوست در کالیفرنیا، می‌گوید: «فرآورده‌های ارزان قیمت مناسب هم درست همانند محصولات پرهزینه و گران عمل می‌کنند. در حقیقت، این هزینه‌های اضافی که شما برای این محصولات پرداخت می‌کنید اغلب تنها به‌خاطر بسته‌بندی و نام برند آن‌هاست.»

مرطوب‌کننده خودتان را عوض کنید

شما ممکن است از مرطوب‌کننده‌ای استفاده کنید که تنها مناسب بهار و تابستان است اما همانگونه که فصل و وضعیت آب و هوا تغییر می‌کند، مراقبت‌های معمولی پوست نیز تغییر می‌کنند. کرم مرطوب کننده‌ای را بیابید که پایه اصلی آن به جای آب، روغن باشد، زیرا روغن روی پوست لایه‌ای محافظ ایجاد می‌‌کند که نسبت به کرم یا لوسیون، رطوبت بیشتری در خود نگه می‌دارد. (تذکر: بسیاری از لوسیون‌هایی که به‌عنوان «کرم شب» شناخته می‌شوند، پایه روغنی دارند.)

اما با این حال روغنی‌ها را نیز باید با احتیاط انتخاب کرد زیرا همه آن‌ها برای صورت مناسب نیستند. به‌دنبال روغن‌های خاص و طبیعی مانند روغن آووکادو، روغن‌های معدنی، روغن گل پامچال یا روغن بادام بروید. دکتر لاپلانتی می‌گوید: «این روغن‌ها فقط روی پوست قرار می‌گیرند و واقعا پوست را چرب می‌کنند.» شما می‌توانید از لوسیون‌های حاوی لومیکتنت -ماده‌ای که رطوبت را به‌خود جذب می‌کند- یا موادی چون گلیسیرین، سوربیتول و اسیدهای آلفاهیدروکسی که رطوبت را جذب پوست می‌کنند، استفاده کنید.

از تابستان تا پاییز

کرم ضد‌آفتاب فقط برای روزهای تابستان نیست. روزهای پاییزی و زمستانی هم می‌تواند به پوست‌تان آسیب وارد کند. سعی کنید از ضد‌آفتابی با spf بالا برای صورت و دست‌ها (اگر در معرض تابش آفتاب هستند) ۳۰ دقیقه پیش از خارج شدن از خانه استفاده کرده و درصورتی که به‌مدت طولانی در محیط بیرون هستید، به‌طور مداوم آن را تجدید کنید.

دستکش به چه درد می‌‌خورد؟

پوست دستان شما از همه قسمت‌های بدن نازک‌تر است و غدد چربی کمتری دارد. این بدان معناست که مرطوب نگه‌داشتن دست‌ها به‌خصوص در سرما و آب و هوای خشک مشکل‌تر است. این امر سبب به‌وجود آمدن خارش و ترک می‌شود. اگر هوا سرد شد زمانی که در محیط بیرون هستید بهتر است از دستکش استفاده کنید. اگر از دستکش‌های پشمی استفاده می‌کنید، برای جلوگیری از حساسیت‌های احتمالی که پشم ایجاد می‌کند، اول یک دستکش نخی به دست کنید اما یادتان باشد که دستکش و جوراب مرطوب می‌توانند باعث آسیب‌های پوستی مانند خارش، ترک، سوزش یا حتی جوش‌های ناشی از اگزما شوند.

بخور برای پوست شما

سیستم‌های گرمایشی مرکزی و همین‌طور بخاری‌ها، هوای گرم را در سراسر محیط خانه و دفتر کار شما پخش می‌کنند. در این حالت دستگاه‌های بخور باعث ایجاد رطوبت بیشتر در هوا می‌‌شوند که به جلوگیری از خشکی پوست کمک می‌کنند. چند دستگاه بخور را در مکان‌های مختلف خانه خود قرار دهید تا رطوبت به‌طور یکسان در همه جا منتشر شود.

یک باور غلط

شاید در این روزها زیاد تشنه نشوید اما نوشیدن آب را فراموش نکنید و فکر نکنید نوشیدن آب کافی فقط می‌تواند پوست شما را مرطوب کند بلکه آب برای سلامت عمومی بدن نیز بسیار مفید است اما دکتر «کنیث بیلینکی»، متخصص پوست در آوک لاون ایلینویس، می‌گوید: «این یک تصور غلط رایج است که کسانی که پوست خشک و کم‌آبی دارند باید زیاد آب بنوشند.» دکتر لاپلانتی نیز این مسئله را تایید کرده و می‌گوید: «من در مراکز درمانی افراد زیادی را دیده‌ام که با وجود این‌که در روز ۱۰ تا ۱۲ لیوان آب می‌نوشند اما هنوز هم از خشکی شدید پوست‌شان شکایت می‌کنند.» پس یادتان باشد اگر پوست شما خشک است صرفا نوشیدن مقدار زیادی آب مشکل را حل نمی‌کند.

 پاهای خود را فراموش نکنید

درست است که لوسیون‌های نعنایی مخصوص پا در روزهای گرم تابستانی بسیار مطلوب هستند اما در طول زمستان، پاهای شما نیاز به ماده‌ای قوی‌تر دارد. سعی کنید لوسیون‌های حاوی ژل پترولیوم یا گلیسیرین تهیه کنید و برای از بین بردن پوست‌های مرده کف پا در فواصل معین از سنگ پا استفاده کنید زیرا این کار به جذب سریع‌تر و عمیق‌تر مرطوب‌کننده‌هایی که مصرف می‌کنید بسیار کمک می‌کند.

 با آب داغ حمام نکنید

به‌طور قطع، فرورفتن در آب جوش پس از فعالیت در هوای سرد، بسیار دل انگیز است اما گرمای شدید دوش یا وان و حمام آب داغ در واقع سبب از بین رفتن حفاظ چربی پوست شده که می‌تواند باعث کمبود رطوبت آن شود. دکتر لاپلانتی توصیه می‌کند: «در این هنگام بهتر است از آب گرم یا ولرم استفاده کنید و از وان استفاده نکنید یا حداقل مدت کوتاهی در آب بمانید.»

دکتر بیلینسکی خاطرنشان کرده است، حمام با آب ولرم با اندکی جوش شیرین و محلول جوی دوسر، می‌تواند به پوست خشکی که دچار خارش شده است کمک شایانی کند. با این حال از مرطوب کننده‌ای که تهیه کرده‌اید هم با فواصل معین استفاده کنید و اگر این روش‌ها هم برای شما مفید نبود، حتما نزد یک متخصص پوست بروید.

Bartarinha.ir

پست های مشابه:

  1. ۲۶ تکنیک بزرگ از رازهای رسیدن به موفقیت
  2. نکاتی برای شادابی پوست صورت
  3. رمز داشتن پوست شفاف

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.