رازی که در چرخ‌های مریخ‌نورد ناسا نهفته است، ۱٫۲۴ میلیون نام زمینی بر مریخ

دانش > فضا
ناسا رازی که در چرخ‌های مریخ‌نوری Curiosity (کنجکاوی) نهفته و از خود بر روی خاک سرخ مریخ ردی به جا می‌گذارد را آشکار کرد.

مهندسان ناسا تایید کردند برای ساخت این مریخ‌نورد از چرخ‌های ویژه کدگذاری شده‌ای استفاده کرده‌اند. مهندسان برای ساخت این چرخ‌ها از کد‌های مورس استفاده کرده‌اند تا بر روی آن نام لابراتوار JPL را حک کنند. به این شکل ردی که از مریخ‌نورد Curiosity بر روی خاک سرخ مریخ به جا می‌ماند تکرار نام این لابراتوار به زبان مورس است.

این مریخ‌نورد روباتیک ۶ چرخه روز ۲۲ آگوست اولین قدم‌های آزمایشی خود را پس از گذشت دو هفته از زمان رسیدنش به سیاره مریخ، برداشت. رانندگان مریخ‌نورد از روی زمین به روبات دستور دادند که در حدود ۴٫۵ متر به سوی جلو حرکت کند، به سمت راست پیچیده و سپس ۲٫۵ متر به عقب بازگردد، به شکلی که پس از توقف متمایل به چپ و در مقابل نقطه‌ای باشد که در آن فرود آمده‌است.

مریخ‌نورد

رد به جا مانده از چرخ‌های Curiosity بر روی خاک مریخ علاوه براینکه نشان می‌دهند حرکت اولیه این مریخ‌نورد موفقیت‌آمیز بوده‌است، موضوعی دیگر که برای مهندسان ناسا موضوعی شخصی به حساب می‌آید را نیز در بر دارد.

الگوی رد چرخ‌ها، نقطه-خط تیره-خط تیره-نقطه-نقطه، نقطه-خط تیره-نقطه-نقطه (..-..–.—.) به زبان مورس نشان دهنده واژه JPL یا Jet Propulsion Lab است. کد‌های مورس حروف و اعداد را به تعدادی نقطه و خط تیره ترجمه می‌کنند. ماتیو هورلی یکی از مهندسان پروژه Curiosity می‌گوید این حفره‌ها و شیار‌ها به عمد بر روی چرخ‌های مریخ‌نورد ایجاد شده‌اند تا ردپای آن بر روی مریخ منحصر به خودش باشد. به این شکل در مناطقی که نشانه‌های محیطی چندانی نداشته و تپه‌های شنی همه‌جا را فراگرفته‌اند، می توان از این ردپای منحصر به فرد برای محاسبات بصری استفاده کرد.

از دیگر شگفتی‌های ناسا درباره این مریخ‌نورد امکان استفاده از کد‌های چرخ‌های Curiosity در اسمارت‌فون‌ها است اما ناسا هنوز اطلاعاتی درباره نحوه استفاده از این کد‌ها و یا زمان فعال‌سازی برنامه مرتبط با آن را که بر روی سایت ناسا قرار خواهد گرفت، اعلام نکرده‌است. ناسا تنها اعلام کرده این کدها به همه فرصت تجربه کشفیاتی که در مریخ صورت می‌گیرند را همزمان با وقوع آنها خواهد داد.

مریخ‌نورد

مریخ‌نورد ناسا همچنین به یک ساعت خورشیدی مریخی مجهز است که مهندسان ناسا با استفاده از آن می‌توانند موقعیت خورشید را بسنجند، بر روی این ساعت پیام “به سوی مریخ برای اکتشاف” به ۱۶ زبان مختلف نوشته شده‌است. این کتیبه‌ پس از پایان یافتن ماموریت مریخ‌نورد، به عنوان بنای یادبود به‌کار گرفته خواهد شد.

تراشه‌ای کوچک نیز در این مریخ‌نورد کارگذاشته شده که اسامی ۱٫۲۴ میلیون نفر از ساکنان زمین که از طریق وب‌سایت ناسا ثبت‌نام کرده‌اند، در آن حک شده‌است. ناسا در زمان ساخت این مریخ‌نورد از طریق اطلاعیه‌ای آنلاین اسامی ۱٫۲۴ میلیون نفر را جمع‌آوری کرده و بر روی این تراشه ثبت کرد. به گفته ناسا این تراشه امیدها و آرزوهای زمینیان را به مریخ انتقال می‌دهد.

از دیگر موارد جالبی که در بدن مریخ‌نورد Curiosity وجود دارد یک سکه یک پنسی است که برای تنظیم دوربین مریخ‌نورد بر روی بدنه آن نصب شده‌است. این سکه در سال ۱۹۰۹ ضرب شده است و پس از ۱۰۳ سال حضور بر روی زمین، اکنون به مریخ سفر کرده است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.