راز تک رقمی شدن در کنکور برملا شد

فروردین ۱۴۰۳

دانش‌آموز قزوینی که رتبه تک‌رقمی کنکور انسانی امسال را به دست آورده به تشریح علل موفقیت خود پرداخت.

به گزارش مجله شبانه ممتاز نیوز،   با اعلام نتایج کنکور سراسری امسال، تنها یک دانش‌آموز قزوینی توانست رتبه تک‌رقمی را کسب کند.

نفیسه ملکی نفر هشتم کشوری و رتبه دوم منطقه‌ای کنکور انسانی را کسب کرده و تنها رتبه تک رقمی استان قزوین در کنکور سال جاری است که با وی به گفت‌و‌گو نشستیم.

چه شد که رشته علوم انسانی را انتخاب کردید؟

قبل از سال اول انتخاب رشته به درس‌هایی مانند ادبیات، جامعه شناسی و روانشناسی علاقه‌مند بودم و با وجود تمایل پدرم برای ورود به رشته علوم تجربی ولی رشته علوم انسانی را انتخاب کردم.

البته خانواده‌ام به هیچ عنوان خواسته‌های خودشان را به من تحمیل نکردند.

دوره پیش از کنکور برای شما چطور بود؟

کنکوری‌ها دوره خاصی را پشت سر می‌گذارند و این برهه از زمان همکاری بیشتر خانواده را می‌طلبد.

فرزند چندم خانواده میباشید؟

فرزند اول خانواده هستم و دو خواهر کوچکتر از خودم دارم که یکی از آنها سال بعد آزمون کنکور دارد و خواهر کوچکترم که به اقتضای سنش شلوغ است و اهل بازی؛ ولی با همه این شرایط حال مرا بسیار درک می‌کردند و هم سعی می‌کردم برای درس خواندن خود را با شرایط محیط وقف دهم.

چند ساعت در روز را به درس خواندن اختصاص می‌دادید؟

چند ساعت درس خواندن مهم نیست، بلکه باید به کیفیت و تمرکز در درس توجه کرد، برای درس از بسیار چیزها گذشتم ولی هر انسانی به تفریحات نیاز دارد و بنده هم به پیشنهاد خانواده‌ام از تفریحات کوچک استفاده می‌کردم.

آیا در مدت زمانی که برای کنکور آماده می شدید، به سفر هم رفتید؟

نه سفرهای طولانی؛ ولی همیشه سعی می‌کردم از کنار خانواده بودنم لذت ببرم.

روی کدام درس‌ها وقت و تمرکز بیشتری گذاشتید؟

کتاب ادبیات را بسیار دوست داشتم و معلمم نیز در این کشش و تمایل بی‌تأثیر نبود و همین شد که توانستم تست‌های درس ادبیات را در کنکور ۱۰۰ درصد درست بزنم.

اقتصاد و روانشناسی را نیز بسیار می‌خواندم اما تاریخ را چهار ماه آخر آغاز کردم.

برایتان اتفاق افتاد که از ادامه راه خسته شوید؟

در ایام عید دو تا سه روزی را مریض بودم و می‌گفتم خدایا چرا در این وقتی که همه در حال درس خواندن می باشند، من باید بی‌حال باشم؛ اما خدا را شکر هیچ وقت اتفاق نیفتاد که از ادامه درس خواندن منصرف شوم.

چیزی که به من انگیزه می‌داد مشورت با پدر و مادر و استفاده کردن از راهنمایی‌های دلسوزانه آنها بود.

توکل به خدا و داشتن آرامش دو مقوله تأثیرگذار در فضای استرس‌زای کنکور می باشند و من سعی کردم با اعتماد به نفسی که در خودم سراغ داشتم با تمامی این مسائل کنار بیایم.

رتبه شما در آزمون‌های مدرسه چند بود و فکرش را می‌کردید که در کنکور رتبه تک رقمی بیاورید؟

داشتن رتبه ۴۰ در آزمون‌های کشوری این نوید را به من می‌داد که حداقل در کنکور جزو سه رقمی‌ها خواهم بود ولی نظر خانواده و معلمانم بر این بود که رتبه زیر ۵۰ را کسب خواهم کرد.

افراد دیگری در دبیرستان بودند که در آزمون‌ها رتبه‌بندی بالاتری از من داشتند و شاید مدیریت نکردن استرس در روزهای پایانی مانده به کنکور از جمله عواملی بود که توانستم بهتر از آنها ظاهر شده و رتبه تک رقمی کسب کنم.

به برترین‌های کنکور چه پیشنهاد می‌کنید؟

به نظرم این انصاف نیست که عده‌ای از امکانات و هزینه کشور استفاده کنند و بعد برای در اختیار داشتن امکانات و هزینه؛ علم و خدمات را در اختیار دیگران قرار داده و مردم کشور خود را از آن بی‌بهره کنند.

شاید بنده در صورت بورسیه شدن برای ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری به خارج از کشور بروم ولی هرگز به وطن خود پشت نخواهم کرد و سعی می‌کنم فردی مفید برای جامعه خود باشم.

اگر دانشگاهی وجود نداشت نفیسه ملکی دست به چه کاری می‌زد؟

تنها راه آموختن علم دانشگاه نیست و کسانی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند و گاهی موفق نمی‌شوند به دانشگاه ورود پیدا کنند باید بدانند که علم‌آموزی و کسب دانش از واجباتی است که هر کدام از ما باید سعی کنیم با روش‌های مختلف آن را فرا گرفته تا بتوانیم به کشورمان خدمت کنیم.

مادر نفیسه به روحیه لطیف و با احساس دخترش اشاره می‌کند که به خوبی اشعار حافظ، مولانا و سعدی و رودکی را فرا می‌گیرد و امیدوار بود که حتی اگر دخترش شانس عبور از سد کنکور را نداشت، حتما در عرصه‌های ادبی و هنری به موفقیت‌های چشمگیری برسد.

فضای آزمون کنکور از دیدگاه شما چطور بود با کدام دروس مشکل داشتید؟

قبل از کنکور انسانی در کنکور زبان انگلیسی شرکت کردم و این سبب شد که آشنایی نسبی با فضای حاکم بر کنکور پیدا کنم که بسیار کمکم کرد.

بچه‌های انسانی نسبت به دو درس ریاضی و زبان انگلیسی مشکل دارند، پیشنهاد من به آنها این است که از همان ابتدای راه با این دروس دوست شوند و از کلاس رفتن نترسند.

همیشه به دوستانم می‌گفتم باید برای کسب موفقیت کاری کنید که دیگران نمی‌کنند.

یعنی اگر دیگران در ایام عید خواب می باشند شما بیدار باشید اگر استرس دارند شما آرام باشید اگر در آرامش می باشند شما استرس داشته باشید اگر درس می‌خوانند شما استراحت کنید، این تفاوت سبب می‌شود در نتیجه تفاوت قابل قبولی را با دیگران داشته باشید.

پدر و مادر نفیسه هر دو فرهنگی می باشند و امکانات تحصیلی فراهم شده برای فرزنداشان را در حد معمولی توصیف کردند و خود نفیسه ملکی در این باره گفت: من اگر در منطقه محروم هم بودم با تلاشی که دارم تفاوت بسیاری در نتیجه ایجاد نمی‌شد و مطمئنا کل رتبه‌ام پایین‌تر از ۵۰ می‌شد. چراکه من به خود متکی هستم نه به کلاس و امکانات.

روز کنکور چطور بود؟

روز کنکور آرام بودم هرچند نسبت به شب‌های دیگر خواب کمتری داشتم وقتی کنکور تمام شد آرامش من هم بیشتر شد چراکه از کنکوری که داده بودم رضایت داشتم.

فعالیت و علاقه‌مندی دیگرتان چیست؟

فعالیت جانبی من خواندن زبان و تمرین آن است، هم‌اکنون ترم آخر آن می‌باشم البته شش ماه قبلا از کنکور آن را کنار گذاشتم چون نیاز به تمرکز داشتم اما دوباره آغاز خواهم کرد.

ادبیات را واقعا دوست دارم و معتقدم غنی‌ترین ادبیات دنیا است چراکه نکات اخلاقی ظریفی در آن وجود دارد.

به قرائت قرآن می‌پردازم و از طریق شنیدن و تکرار کردن در منزل با قرائت آشنایی پیدا کرده‌ام.

برنامه‌های در طول دوره کنکور چه تغییراتی کرد؟ سفر هم می‌رفتید؟

من بعد از مهر ماه مسافرت‌های خود را کنسل کردم اما تفریحات ساده و میهمانی‌های کوچک را به عنوان استراحت داشتم.

از مهر ماه بود که دروس را به همراه تست زدن آغاز کردم اما از سال دوم دبیرستان طوری درس می‌خواندم که هر زمان خواستم مرور کنم دوباره در ذهنم تداعی شود.

دوستان شما چه کسانی می باشند؟

دوست دارم دوستانی که انتخاب می‌کنم هم تیپ و مثل خودم باشند چراکه شخصیتم را دوست داشته و نمی‌خواهم کسی آن را عوض کند، تلاشم این است دوستانم را با خود همراه کنم یا نهایت خود را حفظ کنم، از سال سوم راهنمایی در المپیادهای مختلف ادبیات در استان و کشور شرکت و موفقیت‌هایی را کسب کرده‌ام.

نقش توکل به خدا در زندگی؟

خبر اینکه چنین رتبه‌ای کسب کرده‌ام را سازمان سنجش در شب ۲۱ ماه مبارک رمضان به بنده داد در حالی که من در مسجد و در حال مراسم احیاء بودم.

وقتی این خبر را دادند بسیار ذوق زده و خوشحال شدم و از خدا تشکر کردم. قبل از ایام کنکور در نیمه شعبان هم حس و حال خاصی داشتم و به امام زمان (عج) متوسل شدم تا در این مقطع زمانی یاری‌ام کند که به واقع کمک آقا بسیار بارز بود و توکل به خدا کمک رسان همیشگی من بوده است.

فعالیت‌های بسیج دانش‌آموزی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

بسیج دانش‌آموزی در حال حاضر بسیار فعال‌تر شده است و طرح‌هایی که ارائه می‌کند از نظر مذهبی، دینی و حتی آموزشی از دیدگاه بسیار خوبی برخوردار است.

اگر این زمینه آموزشی بیشتر تقویت شود به طوری که دانش‌آموزان با ورود به دانشگاه حرفی برای خود داشته باشند، قطعا بهتر خواهد بود و ایجاد چنین جوی سبب جذب دیگران به این عرصه می‌شود.

دشمنان در تلاش می باشند جو مذهبی جامعه را حذف کنند؛ دانش‌آموزان و مردم با عضویت در بسیج می‌توانند جلوی این کار را بگیرند و تقویت زمینه‌های آموزشی می‌تواند پاسخ کوبنده‌ای در جواب کارشکنی دشمنان باشد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.