راز جنجال آفرینی اخیر کانادا علیه ایران چیست؟

نوع تصمیم و شتاب زدگی دولت کانادا در این تصمیم نشان می دهد که این اقدام صد درصد تحت تأثیر موفقیت ایران در برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در تهران بوده است و این تصمیم کانادا با این هدف بوده که توجهات معطوف به دست آوردهای اجلاس تهران …

 پس از اینکه دولت کانادا چندی گذشته در یک اقدام ناگهانی اعلام کرد، روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع و سفارتش در تهران را تعطیل می‌کند، رسانه‌ها و کارشناسان کانادایی، انتقادات خود را به دولتشان آغاز کرده‌اند. طیف متنوع این رسانه‌ها، نشان‌دهنده سطح نسنجیده بودن اقدام دولت این کشور است.

به گزارش سرویس سیاسی ممتازنیوز، درباره اهداف کانادا از جنجال سازی اخیر کارشناسان سیاسی نظرات متفاوتی دارند. در این میان فاطمه آلیا نمایندۀ محترم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، قطع روابط دیپلماتیک کانادا با ایران را تحت تأثیر شکست غرب در قبال برگزاری موفقیت آمیز اجلاس غیر متعهدها در ایران دانست.

فاطمه آلیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی ممتازنیوز اظهار کرد: نوع تصمیم و شتاب زدگی دولت کانادا در این تصمیم نشان می دهد که این اقدام صد درصد تحت تأثیر موفقیت ایران در برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در تهران بوده است و این تصمیم کانادا با این هدف بوده که توجهات معطوف به دست آوردهای اجلاس تهران؛ با جنجال خبری این قطع رابطه به انحراف کشیده شود اما چنین اتفاقی نخواهد افتاد زیرا که مشابه این مسئله را ما سال گذشته در یک اقدام جمعی چند سفارت خانه اروپایی داشتیم و بعد خودشان متوجّه شدند که یک اتّحاد بی منطق و بی اساسی بوده است بنابراین بسیار ناکام و سرشکسته بازگشتند.

آلیا اظهار داشت: البته دولت کانادا چاره ای جز نوکری غرب ندارد چون چند کشور غربی و اتحادیه اروپا گوش به فرمان انگلیس و آمریکا می باشند و این تصمیم اخیر کانادا نیز صد در صد متاثر از  ناکامی دول استکباری در پروژه هایی که در رابطه با اجلاس داشتند بوده است.

وی افزود: کانادا همیشه نوکر انگلیس و آمریکا بوده است و هر از چند گاهی به بهانه های از جمله دفاع از حقوق بشر و غیره به جنجال علیه جمهوری اسلامی روی می آورد و چنین برنامه هایی از جانب این کشور تازگی ندارد.

نماینده مردم تهران در ادامه ابراز داشت: البته این صنف برخوردها برای مردم و نظام ایران هیچ تاثیری ندارد و این شهروندان کانادایی هستند که باید نگران وضعیت خودشان باشند، یعنی هر دولتی که غیر منطقی رفتار می کند، شهروندانش باید نگران باشند چون به اعتبار، وضعیت اقتصادی و فرهنگی آنان لطمه زیادی وارد می کند.

آلیا در پاسخ به این سؤال که ایران در قبال این تصمیم باید چه برخوردی انجام دهد، گفت: ایران هم در اینباره قطعا باید عکس العمل نشان دهد و البته اقدامی نیز صورت گرفت و جمهوری اسلامی ایران از دیپلماتهای باقی مانده کانادایی خواست که ایران را ترک بکنند و رئیس مجلس هم قرار بود به کانادا سفر کند؛  سفرش را لغو کرد.

عضو فراکسیون زنان مجلس افزود: مسئولین دیپلماسی کشور در این موضوع باید بسیار جدّی باشند . نمایندۀ ما در سازمان ملل متحد قطعاً باید در مقابل سایر کشورها روشنگری کند.

گفتنی است؛ اخیرا و طی یک نظرسنجی، روزنامۀ کانادایی سؤالی مطرح کرد که آیا با تصمیم دولت کانادا دربارۀ تعطیلی سفارت این کشور در ایران و اخراج  دیپلماتیک های ایرانی موافق هستند یا خیر، که در پاسخ به این سؤال ۵۵ درصد از مردم این کشور ابراز مخالفت کردند.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.