راز سرقت مجسمه‌های تهران در هاله‌ای از ابهام

سال ۱۳۸۹ تعدادی از مجسمه های تهران به طرز غیرقابل تصوری سرقت شدند و هر نهادی تحلیلی از این اتفاق ارائه کرد، اما نکته جالب این که با گذشت ۳سال از سرقت‌های سریالی آثار هنری سطح شهر، هنوز هیچ نهادی از راز نامکشوف این سرقت‌ها پرده برنداشته است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، تعدادی از مجسمه‌های نصب شده در تهران ظرف مدت کوتاهی در سال ۱۳۸۹ ناپدید شدند و پس از مدتی دادستانی تهران هم از راز مفقود شدن برخی مجسمه های شهر، پرده برداشت.

تعداد این مجسمه‌ها تا اردیبهشت
۸۹ به ۱۲مورد رسید که هر یک بین ۷۰ تا ۷۰۰ کیلو وزن داشتند.
 
محمدباقر قالیباف شهردار تهران امکان سرقت با انگیزه‌های
غیر مالی را رد نکرد و پیگیری آن را از مسئولیت‌های نیروی انتظامی اعلام کرد.

 گروه ویژه‌ای هم در پلیس آگاهی مأمور رسیدگی به موضوع شده

اما تاکنون خبری در مورد دستگیری یا یافتن نشان سارقان اعلام نشده‌است.

سابقه قدیمی تر این موضوع به سال ۱۳۸۷ برمی‌گردد که آذرماه سال

۱۳۸۷ برخی از مجسمه‌ها به سرقت رفتند.

 همچنین طی چند سال۴ مجسمه از۷ مجسمه

ساخت پرویز تناولی که در پارک دانشجو قرار داده شده بود به سرقت رفته بودند.

*پیگیری قانونی آغاز و البته بی نتیجه ماند!

براساس این گزارش؛ بررسی‌های پلیس آغاز شد و سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران هم بر این مساله صحه گذاشت.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در این زمینه گفت: سرقت سریالی مجسمه‌های تهران کار افراد عادی نیست و تاکنون تعدادی مظنون شناسایی شده‌اند.

سرهنگ محمدیان ‌ادامه داد: ” از اولین روزی که پرونده تعدادی از سرقت‌های مربوط به مجسمه‌های شهر توسط پلیس تکمیل و به پلیس آگاهی ارجاع شد، اقدامات خوبی صورت گرفته است.”

وی افزود: “کارگروهی به سرپرستی سرهنگ کارآگاه مهدی قزلباش، معاون مبارزه با سرقت‌های خاص و اداره آگاهی مربوطه تشکیل شد و در این کارگروه مقرر شد تا تیم‌هایی از بهترین کارآگاهان پلیس آگاهی مسئول رسیدگی به این پرونده باشند.”

سرهنگ محمدیان افزود:” به نظر می‌رسد این سرقت‌ها با توجه به اشیاء سرقت شده کار افراد عادی نیست؛ زیرا این نوع سرقت نیازمند وسایل و تجهیزات خاص است.”

وی گفت: “همچنین مجسمه‌های سرقت شده هم به درد افراد معمولی نمی‌خورد بلکه قطعاً طالب خاص خود را دارد که همین امر باعث شده تا تحقیقات در جهت خاصی پیش برود.”

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ افزود: “تاکنون تعدادی مظنون و مکان‌هایی که این افراد در آن محل دست به سرقت خواهند زد و یا اموال را نگهداری خواهند کرد، هم شناسایی شده‌اند.”

وی ادامه داد:” نتیجه اقدامات پلیس آگاهی تهران برای دستگیری اعضای این باند از طریق رسانه‌ها به اطلاع همه شهروندان خواهد رسید.”

پس از مدتی شوشتری، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از ضبط فیلم سرقت یکی از مجسمه‌های ربوده شده شهرداری توسط دوربین‌های مرکز کنترل ترافیک خبر داد و گفت:” شکایت شهرداری در مورد این موضوع تنظیم شده و همراه با مستندات از طریق اداره حقوقی در حال پیگیری و تحویل به نیروی انتظامی است.”

*جمع‌آوری مجسمه ها به دلیل مشکلات شرعی!

اما برخی ناپدید شدن این مجسمه‌ها را جمع‌آوری از سوی مسئولان یا گروه‌های خاص به دلیل اشکالات شرعی توصیف می‌کنند. این فرضیه مورد قبول برخی رسانه‌ها هم قرار گرفته، از جمله در یکی از سایت‌های خبری در گزارشی استدلال شده که با توجه به وجود دوربین‌های پلیس به ویژه در مراکزی که سرقت‌ها انجام گرفته، حضور نیروهای حراست و نگهبان مجموعه‌های مذکور، جرثقیل، مدت زمان طولانی جابه‌جایی و تعلل و بی‌اعتنایی مقامات در رسیدگی به موضوع، تردیدی باقی نمانده که این سرقت‌ها با انگیزه اعتقادی از سوی برخی گروه‌های خودسر و در هماهنگی با برخی مقامات صورت گرفته‌است.


                *فرضیه دزدیده شدن برای فروش

حجت‌اله ملاصالحی مدیر عامل سابق سازمان زیباسازی شهرداری تهران درباره مجسمه های سرقت شده گفته است: “سرقت ۱۰مجسمه (با احتساب قیمت حدود ۱۰ تا ۱۲میلیون) ۱۰۰ میلیون تومان به شهر خسارت وارد کرده‌، به راحتی این مجسمه‌ها را دزدیده‌اند و مشکلی برای بردن آن‌ها نداشته‌اند.”

همچنین وی معتقد است که “به عنوان مثال مجسمه مدرس که در کنار خیابان قرار دارد، افراد می‌توانند از تاریکی شب استفاده کرده و آن را بربایند.”
 
این در حالی است که
رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از شناسایی تعدادی مظنون خبر داده و گفته
: “سرقت سریالی مجسمه‌های تهران کار افراد عادی نیست و تاکنون تعدادی مظنون شناسایی شده‌اند.”

*رد فرضیه دزدیده شدن برای فروش

در نهایت مسئولان ناپدید شدن مجسمه‌ها را سرقت توصیف کرده‌اند ولی برخی این فرضیه را غیرقابل قبول می‌دانند. از جمله جعفر نجیبی، مجسمه ساز، می‌گوید: “مجسمه استاد معین ۱۴۰کیلو وزن داشت و در حال حاضر برنز دست دوم حدود کیلویی ۲ تا ۴ هزار تومان در بازار قیمت دارد. با توجه به وزن این اثر اگر در بازار فروخته شود، حدود ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.”وی با احتساب هزینه ۱۰۰ هزار تومانی جرثقیل، سرقت با انگیزه مالی را رد می‌کند.

*جمع‌آوری برای مرمت توسط شهرداری تهران

مجتبی موسوی، مدیر اداره حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران در ابتدا از ناپدید شدن مجسمه‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرده بود. سازمان زیباسازی شهرداری اعلام کرده بود که ۴مجسمه شامل تندیس «نواب صفوی»، اثر حسین علی عسگری در منطقه ۱۰ ابتدای بزرگراه نواب، تندیس «دانته» اثر هنرمند ایتالیایی در پارک شهر، تندیس «ابوسعید ابوالخیر» اثر محمد بیگ زاده در میدان منیریه و تندیس «اقبال لاهوری» اثر حمید رضایی واقع در بوستان مشاهیر شهرری به دلیل اجرای پروژه، بازسازی یا اصلاح جمع‌آوری شده‌اند.

 اما سخنگوی شهرداری تهران، خبر برداشته شدن ۴مجسمه از مجموع مجسمه‌های سرقت‌شده، توسط ماموران شهرداری را تکذیب کرد و این خبرها را بازی با افکار عمومی” دانست.

*سرقت ناموفق

در ادامه سرقت مجسمه ها گروهی از سارقان قصد سرقت مجسمه ۷۰۰ کیلو گرمی «عبدالرحمن صوفی رازی» به وسیله جرثقیل را داشتند ولی پس از حضور ماموران شهرداری امکان سرقت آن را نیافتند ولی مجسمه خسارت دید.

*فهرست مجسمه‌های ربوده شده

مجسمه ستارخان، واقع در خیابان ستارخان، سازنده شهریار ضرابی

مجسمه باقرخان، واقع در خیابان شهرآرا، سازنده شهریار ضرابی

مجسمه صنیع خاتم، واقع در پارک ملت، سازنده حمید شانس

مجسمه زندگی، واقع در خانه هنرمندان ایران، سازنده فاطمه امدادیان، تاریخ ساخت ۱۳۸۵

مجسمه استاد شهریار، واقع در مقابل تئاتر شهر(پارک دانشجو)، سازنده علی قهاری

مجسمه شریعتی، در پارک شریعتی، سازنده حمید شانس

مجسمه مادر و فرزند، واقع در شهرک غرب، سازنده هژبر ابراهیمی

مجسمه ابن سینا، واقع در پارک بهجت‌آباد، سازنده عذرا عبدالنبی، تاریخ ساخت قبل از انقلاب ۱۳۵۷

مجسمه گوساله، واقع در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران

مجسمه برنزی پارک استقلال، واقع در پارک استقلال، سازنده روح‌الله شمسی‌زاده، تاریخ ساخت ۱۳۷۶

*ساخت دوباره و جایگزینی

اما سازمان زیباسازی شهرداری تهران در تیر ماه ۱۳۸۹ از سازندگان مجسمه‌هایی که سرقت شده بود خواست که مجسمه‌ها را دوباره بسازند.

بر اساس این گزارش؛ تا ابتدای شهریور همان سال، ۸ مجسمه از ۱۲مجسمه ربوده شده با کمک خالقان آنها مجدداً ساخته و نصب شدند.

بنابر اعلام سازمان زیباسازی شهرداری تهران، می‌بایست ۴مجسمه باقی مانده نیز تا پایان شهریورماه ساخته و نصب می‌شدند که ۲ مجسمه از این مجموعه باقی مانده، به دلیل فقدان قالب اصلی برای ساخت نمونه اولیه، با مجسمه‌های دیگری جایگزین می‌شوند.

*راز سرقت مجسمه‌ها در هاله‌ای از ابهام

سرانجام ۳ سال گذشت و پیگیری پرونده سرقت‌های سریالی مجسمه‌های تهران راه به جایی نبرد و هیچ نهادی تاکنون از راز نامکشوف این سرقت ها پرده برنداشته و  فقط دادستان تهران در آخرین واکنش خود اعلام کرده است که این پرونده همچنان در دست بررسی است.

*گزارش//پروین طالبیان

انتهای پیام/پ۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.