راسموسن:رییس جمهور آتی فرانسه هر کسی باشد ناتو روی این کشور حساب می کند

تهران / واحد مرکزی خبر / سیاسی /۰۲/۰۷
آندرس فوگ راسموسن دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ،ناتو ، روز پنجشنبه اعلام کرد فرد پیروز دور دوم انتخابات فرانسه هر کسی که باشد ، ناتو همچنان روی این کشور حساب می کند.
دور دوم انخابات ریاست جمهوری فرانسه قرار است ششم مه بین نیکلا سازکوزی رییس جمهور کنونی و فرانسوا اولاند رقیب سوسیالیست وی برگزار شود. اظهارات راسموسن درحالی بیان شد که اولاند اعلام کرده است با خروج پیش از موعد نیروهای فرانسوی از افغانستان موافق است.
دبیر کل ناتو پس از مذاکراه با ماریانو روخای نخست وزیر اسپانیا به خبرنگاران گفت:«به هیچ عنوان قصد ندارم در رقابت های انتخاباتی فرانسه مداخله کنم. این موضوع به این معنی است که فرانسه را یک متحد قوی می دانم.»
راسموسن افزود:«فرانسه همیشه در عملیات های ناتو مشارکت فعال داشته اشت و من امیدوارم پیروز انتخابات ششم مه هرکسی که باشد ،این امر ادامه یابد»
به گزارش خبرگزاری فرانسه از مادرید، نامزد حزب سوسیالیست فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد قصد دارد در صورت پیروزی در انتخابات، کار خروج نیروهای رزمی فرانسه را از افغانستان تا اواخر سال دو هزار و دوازده به پایان برساند درحالی که رییس جمهور کنونی فرانسه این کار را برای پایان سال دو هزار و سیزده میلادی پیش بینی کرده است. در حال حاضر حدود سه هزار و چهارصد نظامی فرانسوی در افغانستان حضور دارند.
اولاند همچنین در صورت پیروزی در برابر سارکوزی چند روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در اجلاس سران ناتو که قرار است در شیکاگو آمریکا برگزار شود، شرکت خواهد کرد. این جلاس به راهبردها و روش های خروج نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی از افغانستان اختصاص خواهد داشت.
هم اکنون حدود یکصد سی هزار نظامی خارجی که بیشتر آنها آمریکایی هستند در افغانستان حضور دارند. قرار است تعداد این نیروها تا پایان سال دو هزار و چهارده کاهش یابد. ناتو این تاریخ را برای خروج نیروها از افغانستان و واگذاری مسئولیت های امنیتی به نیروهای افغان پیش بینی کرده است.
۱۷۹/۱۶۳

IRIBNews RSS PoliticNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.