رانا چرا گران شد؟

۱۰م اسفند ،

 آذرجزایری: یکی از مخاطبان خبرآنلاین با طرح گلایه خود با عنوان خواستار پاسخگویی در خصوص این افزایش قیمت شد.
درهمین زمینه ایران خودرو با انتشار یافتن آنالیزقیمت تمام شده رانا به تمام ابهامات موجود پاسخ گفت.
براساس این جدول، در سال ۱۳۹۰ خودروی رانا با احتساب قیمت ورق فولاد، الومینیوم، مواد پلمیری، مس، ارز مورد نیاز نزدیک به ۱۶ میلیون تومان قیمت گذاری می شده است. البته این رقم بدون در نظر گرفتن سودشرکت، مالیات،عوارض و شماره گذاری در نظر گرفته شده است.
نکته قابل تامل در این گزارش به قیمت فعلی خودروی رانا بر می گردد که ایران خودرو با احتساب سود و هزینه تولید،توزیع و تامین مالی بهای نهایی این خودرو را در کارخانه ۲۵ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان اعلام کرده که در نهایت به سبب افزایش هزینه هایی چون مالیات،عوارض و شماره گذاری این رقم به ۳۲ میلیون و۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

البته این رقم در صورت اختصاص ارز مبادله ای در نظر گرفته شده و اگر نرخ ارز به صورت آزاد محاسبه شود قیمت رانا در کارخانه به ۳۲ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان و در صورت اضافه کردن مالیات،عوارض، شماره گذاری به ۳۵ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان خواهد رسید.
در حال حاضر در ازای مالیات ،عوارض و شماره گذاری یک خودروی رانا ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان دریافت می گردد که البته این نرخ براساس ارز مبادله ای در نظر گرفته شده است و اگر نرخ ارز به صورت آزاد محاسبه شود این رقم نیز تا مرز ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان افزایش می یابد.
انتشار این آنالیز قیمت توسط ایران خودرو در شرایطی است که دولت برای مهار قیمت ها ضرب الاجلی را برای خودروسازها در نظر گرفته و قراراست خودروسازها طی ۶ ماه قیمت ها را تعدیل کنند.
این درحالی است که ۶ ماه دیگر دولت یازدهم بر مسند کار خواهد بود و باید دید این تکلیف دولت دهم تا چه اندازه اجرایی خواهد شد.
درعین حال وزیرصنعت،معدن و تجارت از تلاش برای کاهش ۷ تا ۱۰ درصدی قیمت خودرو طی روزهای آتی گفته است و مسوولان شرکت های خودروساز چون سایپا و ایران خودرو از تشکیل کمیته ای برای کاهش قیمت خودروهای خود گفته اند . البته تاکید شده این رقم نهایتا ۱۰ درصد خواهد بود اما باید دید تا چه اندازه با توجه به انتشار یافتن این آنالیزهای قیمتی قیمت خودروهایی چون رانا کاهش خواهد یافت.
 

۴۵/۲۲۱


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.