” رانا ” گازسوز شد

سیبنا: به منظور ایجاد تنوع سبد سوخت در «رانا»، پروژه انطباق این خودرو با خانواده موتور ای.اف در ایران خودرو آغاز شده که در فاز نخست آن، موتور ای.اف۷ پایه گاز سوز بر روی «رانا» نصب می شود.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد ایران میرجواد سلیمانی قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو در محصول و کیفیت، با بیان این مطلب، گفت: برای انطباق موتور ای.اف۷ پایه گاز سوز بر روی رانا تغییراتی در این خودرو و عمدتاً در محفظه موتور آن ایجاد می شود.

وی طراحی مجموعه های اگزوز، خنک کاری، ورودی هوا، سیستم سوخت رسانی(گاز و بنزینی)، کولر، برق و الکترونیک را از جمله تغییرات رانا برای انطباق با موتور ای.اف۷ عنوان کرد و اظهار داشت: نمونه های قطعات جدید تولید شده و عمده آزمون های مرتبط با صحه گذاری و تأیید این خودرو به اتمام رسیده است.

سلیمانی از آغاز هر چه زودتر فعالیت های مربوط به صنعتی سازی این محصول خبر داد و بیان کرد: با برنامه ریزی به عمل آمده، زمان تولید انبوه این محصول نیمه اول سال ۹۲ خواهد بود.

قائم مقام محصول و کیفیت افزود: در سند پورتفولیوی رانا، به منظور تامین نیازهای بازار ایران و بازارهای هدف صادراتی، طراحی و توسعه موتور EF4 سومین موتور از خانواده EF و نصب آن بر روی رانا در برنامه ایران خودرو قرار گرفته است.

وی مصرف سوخت پایین، قابلیت دستیابی به استاندارد آلایندگی روز اروپا یورو ۵ و بهره مندی از فناوری روز جهان را از ویژگی های این موتور عنوان کرد و اضافه کرد: رانا با موتور ای.اف۴ قابلیت صدور به بازارهای اروپایی و آسیایی با استانداردهای بالای آلودگی و مصرف سوخت را خواهد داشت.

سلیمانی از انجام تمامی فعالیت های طراحی و توسعه موتور ملی ۱۴۰۰ سی سی و انطباق آن بر روی رانا توسط مهندسان و کارشناسان گروه صنعتی ایران خودرو خبر داد و متذکر شد: با اتمام کارهای صحه گذاری و تطابق با استانداردهای لازم، رانا با موتور ۱۴۰۰ سی سی نیز در نیمه دوم سال ۹۲ به تولید خواهد رسید.

قائم مقام کیفیت و محصول ایران خودرو تجهیز رانا به موتور دیزل ملی را از دیگر اقدامات برای توسعه سبد سوختی این خودرو عنوان و خاطرنشان کرد: پس از اتمام طراحی، ساخت، انجام آزمون های دوام و تولید موتور دیزل ملی EFD و عرضه سمند دیزلی به بازار، تجهیز رانا به موتور دیزل ملی EFD نیز در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.