رانت‌خواری خاندان سعودی در بورس

یکی از شاهزادگان خاندان آل سعود از رانت‌خواری مقام‌ها و شاهزاده‌های سعودی و نقش آنها در بحران سهام این کشور در سال ۲۰۰۶ پرده برداشت.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، شاهزاده “ریما” دختر شاهزاده “طلال بن عبدالعزیز” فاش کرد که در بحران بورس عربستان سعودی سال ۲۰۰۶ که بسیاری از خانواده‌های عربستانی بدهکار شدند، شماری از شاهزادگان و مقامات مسئول سعودی دست داشتند.

شاهزاده ریما، خواهر الولید بن طلال، میلیاردر سعودی در صفحه اختصاصی خود در  شبکه اجتماعی اینترنت نوشت: در آن زمان، شاهزاده “خالد بن سلطان”، معاون کنونی وزیر دفاع عربستان و پسر ولی‌عهد سابق این کشور، یعنی “محمد بن فهد”، امیر منطقه الشرقیه؛ “عبد العزیز بن فهد”، وزیر مشاور و عضو هیئت وزیران؛ “لبنی العلیان” و “معن الصانع” از تاجران بزرگ عربستان سعودی بیشترین بهره را از وضعیت بورس برده‌اند.

وی می‌افزاید: در آن زمان اخباری توسط مسئولان ارشد بورس عربستان سعودی منتشر شد که نشان می‌داد، رئیس کل بورس به طور کامل تحت نفوذ افراد متنفذی قرار دارد که سهام‌شان را نقد کرده‌اند.

این شاهزاده سعودی افزود: “جماز السحیمی”، رئیس سابق بورس عربستان سعودی پس از افشای این اخبار دستوراتی صادر کرد، اما هیچ اقدامی درباره تعقیب و مجازات آنها صورت نگرفت بلکه با سرپوش گذاشتن بر این مسئله فاجعه بزرگ بورس عربستان روی داد.

در بحران بورس عربستان سعودی میلیاردها ریال سرمایه سهامداران از دست رفت. این مسئله زمانی روی داد که روز ۲۵ فوریه ۲۰۰۶ شاخص بورس عربستان سعودی رکورد تاریخی زد و به ۲۰۶۳۴٫۸۶ واحد رسید که بالاترین رقم از زمان تأسیس آن بود.

این شاهزاده  سعودی گفت: دستورات مقامات ارشد بورس باعث خروج الولید بن طلال و راجحی از شبکه العربیه شد تا بدین وسیله بازار سهام را آرام‌تر نگه‌دارند، اما این امر اتفاق نیفتاد بلکه برخلاف انتظار سبب شد تا بسیاری از سهام‌داران بزرگ سهام‌شان را فروخته و از بورس خارج شوند که این مسئله نیز به زیان سهامداران جزء تمام شد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.