راننده تاکسی‌ها جلوی هم نمی‌پیچند!

۱۴ام بهمن ،

علی شمیرانی – مهرماه سال جاری زمانی‌که مدیر عامل شرکت زیرساخت به عنوان تامین‌کننده انحصاری اینترنت کشور با قاطعیت گفت: “دیگر به هیچ عنوان کشور با مشکل قطعی اینترنت مواجه نخواهد شد” رسانه‌ها با ولعی خاص و آب و تاب این قسمت از سخنان وی را به تیترهای درشت رسانه‌های خود تبدیل کردند. سبب جلب توجه رسانه‌ها به این تیتر نیز از آنجا نشات می‌گرفت که اینترنت کشور به دلایل مختلفی با کندی و قطعی اینترنت مواجه بود. به هر حال چندسالیست که به شکلی مشهود کار اینترنت در کشور از سرکشیدن به پایگاه اینترنتی‌‌های آنسوی آب‌ها و سرگرمی و تفریح قبل و این پدیده به ابزار کار و زندگی مردم تبدیل شده است.
کمتر از چهارماه از این اظهارات نگذشته که این روزها شاهد اختلال‌های ممتد در اینترنت کشور هستیم. اختلالی که اگرچه همچون قبل اطلاعی از آن به مردم داده نشد بلکه با تکذیب روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت نیز مواجه شد که رسانه‌ها اختلال‌ها را بزرگنمایی کرده‌اند. سوی دیگر این تکذیب نیز شرکت مخابرات ایران به عنوان یکی از بازیگران بزرگ اینترنت کشور قرار داشت که سخنگویش اعلام کرد تا امروز پهنای باند کشور به این شکل دچار مشکل نشده بود.
به هر تقدیر اگرچه گفته شد اختلال‌های مذکور برطرف شده اما شواهد چیز دیگری می‌گوید. اختلا‌لات بر خلاف اظهارات محکم سرجایشان ایستاده‌اند. هر چند که روابط عمومی زیرساخت بازهم در پاسخ به رسانه‌ها اختلال از جانب این شرکت را تکذیب کرده و گفته مخابرات و شرکت‌های اینترنتی باید پاسخگوی مشکلات موجود باشند. اگرچه جای شکرش باقیست که این بار اختلال تکذیب نمی‌شود بلکه محدوده بروز اختلال است که محل بحث است.
تجربه نیز نشان داده از این پاسکاری‌ها هیچ چیزی عاید مردم نمی‌شود. و همین تجربه است که می‌گوید در شریط پاسکاری اصولاً نهادی هم وارد گود نمی‌شود که مشخص کند گره کار کجاست و حقیقت ماجرا از چه قرار است. یکی از عمده‌ترین دلایل این امر نیز به زیر یک سقف بودن ناظر و مجری باز می‌گردد. قانون که می‌گوید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید به مواردی از این دست رسیدگی کند و بازهم بر اساس قانون سازمان مذکور همچون شرکت زیرساخت در حکم معاونان وزیر نداشته ارتباطات و فناوری اطلاعات می باشند. مخابرات هم که زمانی تماماً زیرمجموعه وزارت ارتباطات بود و هم اکنون نیز دولت سهمی چهل درصدی در آن دارد نیز به نوعی از همکاران سابق و فعلی به شمار می‌روند.
در نتیجه نوعی رودربایستی در کار است و بسیار جایی برای برخورد قهری نمی‌گذارد. چراکه هر لحظه امکان جابجایی مدیران مذکور از زیرساخت به رگولاتوری یا مخابرات و بالعکس می‌رود، کمااین که پیش از این نیز اینگونه بوده و مدیرعامل فعلی شرکت زیرساخت از ریاست سازمان رگولاتوری به محل تازه خدمت خود نقل مکان کرد. لذا صورت مساله روشن است به هر حال روزگار بالا و پایین دارد و در همین رابطه رانندگان تاکسی مثلی دارند که می‌گویند راننده تاکسی جلوی راننده تاکسی نمی‌پیچد.
به هر حال معلوم می‌شود چرا اختلالی را که البته قرار بود نداشته باشیم، داریم اما اخطاری در کار نیست. آری زمانیکه سیم اینترنت در گوشه‌ای از دنیا که تحت نظارت ما نیست قطع شود، عذری بر گردن کسی نیست اما این که هر روز خبری از ایجاد مسیرهای گسترده و پشتیبان باشد و اختلال هم باشد و تکذیب هم باشد و دست آخر هم هیچ، اینجاست که اخطار و تذکر معنی پیدا می‌کند.

منبع : فناوران اطلاعات


iTanalyze.ir
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.