رانندگی را به نرم افزارها بسپارید

جام جم آنلاین: طرح‌ها و ایده‌های مختلفی که این روزها در جهت امکان رانندگی هوشمند ارائه می‌شود افقی روشن را برای رانندگی در خیابان‌ها و جاده‌های آینده پیش روی ما باز می‌کند.

با وجود چنین امکانی خیلی عجیب نخواهد بود اگر راننده هم مانند دیگر سرنشینان خودرو بدون دغدغه و استرس در طول مسیر در صندلی‌اش لم بدهد و تا رسیدن به مقصد همه چیز را به خودرو بسپارد.‌

از جمله تلاش‌هایی که چنین ایده جالبی را عملی می‌کند طرح مشترک نوکیا و فورد در مورد ایجاد تجربه رانندگی هوشمندتر با قابلیت‌های شخصی‌سازی است.در قالب این همکاری، سازمان تحقیقاتی فورد از پلت‌فرم مکان نوکیا(Nokia Location Platform) برای نوآوری در ساخت وسایل نقلیه هوشمند با قابلیت اتصال به اینترنت در خودروهای آینده خود از جمله خودروی مفهومی Ford EVOS استفاده خواهد کرد.

فورد با انتخاب پلتفرم نوکیا از محتوای مکانی و جهانی باکیفیت آن در محصولات آینده خود استفاده خواهد کرد. این محتوا شامل نقشه‌های دیجیتالی(NAVTEQ) و همچنین سرویس‌های ابری مقیاس‌پذیر و انواع APIها (رابط‌های برنامه‌سازی کاربردی) است.

به نظر می‌رسد استفاده از چنین محتوایی روشی مقرون ‌به‌صرفه، ساده و سریع برای گنجاندن امکانی متفاوت در خودروهای نسل آینده به خصوص برای فورد که به دنبال ارائه خودروهایی متمایز است، محسوب می‌شود.

در واقع با استفاده از این محتوا، Ford EVOS آینده‌ای را به نمایش می‌گذارد که در آن سرویس‌های ابری بدون نیاز به دسترسی به اینترنت قادر خواهد بود مسیر‌های مختلف را برای تردد انتخاب کند.

از جمله قابلیت‌های دیگر این خودروی مفهومی فورد این که می‌تواند رفتار راننده را یاد ‌بگیرد تا بتواند عملکرد خودرو را کنترل کرده، بهبود ببخشد و شخصی‌سازی کند.

در تست‌های مختلف، این پلت‌فرم مکانی موفق شد به صورت اتوماتیک، علاوه بر تعیین مسیر، موتور هیبریدی خودرو را در حال حرکت از طریق نرم‌افزار Green Zones تنظیم کند.

گرین زون نرم‌افزاری است که رفتارهای راننده را می‌آموزد و حدس می‌زند. مثلا اگر راننده هر روز مسیر مشخصی را در ساعت معینی می‌پیماید، دفعات بعد به‌طور خودکار، خودرو به سمت مسیر حرکت می‌کند و در عین حال وضعیت ترافیک را به صورت زنده و لحظه‌ای اعلام می‌کند.‌

با این که Ford EVOS یک خودروی مفهومی است که نگرش آینده فناوری فورد را نشان می‌دهد و برای تولید انبوه برنامه‌ریزی نشده است، اما نگاهی اجمالی از فناوری‌هایی را که در خودروهای آینده شاهد خواهیم بود به نمایش می‌گذارد.

کریستوف هلمیس، نایب رییس پلتفرم نقشه نوکیا در زمینه این همکاری مشترک می‌گوید: «ما موظف هستیم خدمات سفارشی قانع‌کننده‌ای را برای بخش خودرو و مشتریانی نظیر فورد فراهم آوریم. ما همیشه بر نوآوری در زمینه امکانات مکانی و مسیریابی در خودرو تاکید داشته‌ایم. این التزام ما را بر آن می‌دارد که یک سرویس پلت‌فرم جهانی که بتواند تجربه واقعی رانندگی هوشمند را ارتقاء دهد ارائه کنیم. برای ما بسیار هیجان‌انگیز است که پلت‌فرم مکانی نوکیا جزیی جدانشدنی از هدف فورد برای تحول در خودروهای متصل به اینترنت خواهد بود.»

press.Nokia – مترجم: بهاره صفوی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.