رانندگی بی خطر در زمستان

۱۳م آذر ،

رانندگی بی خطر در زمستان

اگر دوست دارید در دل زمستان به جاده بزنید و از رانندگی در یک هوای برفی یا بارانی لذت ببرید باید تا قبل از جدی شدن بارش‌ها دست به کار بشوید.

به نقل از شبکه ایران رانندگی در ماه‌های سرد مهارت‌های خاص و البته آمادگی‌های خاصی هم می‌طلبد. گرفتار شدن در جاده‌های پر از مه و یخبندان کم‌ترین مشکلی است که ممکن است در هنگام راندن در یک جاده کوهستانی در فصل سرما نصیب شما بشود.
برای غلبه بر این مشکلات و هزاران دردسر کوچک و بزرگ خاص این ایام باید عجله کنید.
نخستین گام این است که از سلامت خودرو خود مطمئن شوید. پیشگیری از درمان مهمتر و بهتر است. پس اول خودرو را به یک کلینیک برده و به دکتر نشان بدهید!
باتری، کمربندها، رادیاتور، ضدیخ، روغن، روشنایی، ترمزها، سیستم اگزوز، بخاری، برف پاک‌کن، لاستیک‌ها، سیستم فرمان، شیلنگ‌های رابط و سیستم احتراق از جمله مواردی می باشند که با آغاز فصل سرما باید تست شوند.
در بنزین زدن خسّت به خرج ندهید. باک ماشین را در فصل زمستان همیشه پر از بنزین نگه دارید.
به نوشته شبکه ایران، اگر می‌توانید در یک جاده برفی بی‌خیال سبقت گرفتن بشوید. اگر خواستید سبقت بگیرید بهتر است سرعت برف پاک‌کن‌ها را بسیار کنید تا دید شما کم نشود.
در آغاز بارندگی به سبب چربی‌های سطح جاده، لغزندگی جاده بسیار می‌شود. در این‌گونه مواقع با سرعت کم‌تر و رعایت فاصله مجاز رانندگی کنید.
نصب چراغ‌های مه‌شکن می‌تواند دید شما را در مه یا برف و باران تا چند برابر افزایش دهد.
روی سطوح لغزنده برای جلوگیری از لیز خوردن خودرو یا چرخیدن قسمت عقبی سعی کنید از فشار پا روی پدال گاز کم کنید و با کم‌ترین دور ممکن حرکت کنید.
بهتر است هنگام بارندگی هر چند دقیقه یک بار به آرامی ترمز کنید که آب روی دیسک‌های ترمز خشک شود، چون ممکن است در یک لحظه واقعاً به ترمز کردن احتیاج پیدا کنید که اگر دیسک‌های ترمز خیس باشند، ترمز‌ها موفق عمل نخواهند کرد.
در جاده‌های کوهستانی و در پیچ‌ها سرعت خود را به حداقل برسانید. ممکن است به سبب سایه در پشت پیچ‌ها برف و یخ‌ها آب نشده باشند.
در هنگام رانندگی در برف هر چند وقت یک بار باقیمانده برف و یخ را از زیر سپر‌ها مخصوصاً سپر جلو و گلگیر‌ها تمیز کنید. در غیر این صورت، وزن ماشین بسیار می‌شود و آیرودینامیک ماشین هم از بین می‌رود که هر دو سبب مصرف سوخت بیشتر می‌شود. اگر ارتفاع برف روی سطح جاده با یخ و برف سپر جلو یکی شود، احتمال این که ماشین در برف گیر کند، بسیار بسیار است.
اگر هنگام رانندگی در زمستان متوجه شدید با افزایش سرعت آمپر آب بالا می‌رود، احتمالاً ضدیخ ماشین کم شده است.
در مواقعی که در برف و یخ گیر کردید، باد لاستیک‌ها را کم کنید تا لاستیک کمی بخوابد. در این حالت ماشین بهتر از برف و یخ خارج می‌آید.
داشتن یک موکت یا چند قطعه الوار یا تخته یا فنس‌های پلاستیکی در ماشین، مواقعی که در برف و یخ گیر می‌کنید می‌تواند کارآیی داشته باشد.

دوشنبه ۱۳ آذر   ۱۳:۳۴

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.