راهکارهای سالم و بهداشتی در خانه داری

فنون خانه داری استفاده کردن از تجربیات مادرها و مادر بزرگ ها است. آموختن نکته های جالب و کاربردی در کار خانه داری یاری رسان است .

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خانه، آشپزخانه است، خانم‌های خانه‌دار قسمت زیادی از وقت خود را در آن می‌گذرانند و مهم‌ترین دغدغه خاطر آنان نیز تمیز و بهداشتی بودن این بخش از خانه است.

برای تمیز و ضدعفونی کردن سطوح و وسایل خانه مانند اجاق گاز، وان حمام، سرویس بهداشتی‌، شیشه، باز کردن لوله‌های ظرفشویی، سفید کردن و زدودن لکه‌های روی پارچه و البسه، تمیز و براق کردن وسایل فلزی و از بین بردن بوهای نامطبوع، محصولات متنوعی در فروشگاه‌‌ها عرضه می‌شود که بسیاری از آنان محتوی مواد شیمیایی زیان‌آور هستند.در اینجا با برخی از محصولات ساده موجود در خانه برای تمیز کردن آشنا می‌شوید.

سرکه سفید، مناسب‌ترین تمیزکننده با خاصیت ضدعفونی‌ کنندگی ملایم، برای سطوح گوناگون مانند کابینت‌ها، پیشخوان، بدنه داخلی و خارجی یخچال، اجاق گاز و ماشین لباسشویی است.

پاک کردن چربی در آشپزخانه
برای پاک کردن روغن و چربی، مواد غذایی تازه ریخته شده روی اجاق، زدودن لکه‌های چربی داخل فر و شیشه آن، مخلوطی از مقدار مساوی جوش‌شیرین و نمک‌ پودر با کمی آب تهیه کنید و با مالش به وسیله دستمال نرم، نقاط مورد نظر را پاک کنید.
لکه‌های چربی قدیمی‌تر و چسبیده به اجاق، نیاز به زمان بیشتری دارند.برای زدودن آنها مقداری جوش‌شیرین را با کمی آب به صورت خمیر درآورید و روی نقاط مورد نظر بمالید و پس از چند ساعت با دستمال نرم و مرطوب تمیز کنید.

تمیز کردن چربی سینک ظرف‌شویی
مخلوطی از مقادیر مساوی نمک پودر با جوش‌شیرین تهیه کنید و با کمی آب آن را به صورت خمیر درآورید .با این خمیر و با کمک یک دستمال نرم، سینک ظرف‌شویی را تمیز و براق کنید. اگر رسوب سفید آهکی به جامانده از آب شستشوی ظروف، منظره بدی به ظرف‌شویی استیل شما داده است، آخر شب یک دستمال یا حوله کاغذی را روی محل‌های مورد نظر پهن کنید و آن را با سرکه خیس کنید و صبح روز بعد، با آب بشویید.پودر  همچنین نصف لیموترش تازه آغشته به نمک پودر نیز برای ساییدن و براق کردن سینک ظرف‌شویی استیل مناسب است.

ضدعفونی کردن تخته خرد کردن گوشت
تخته خرد کردن گوشت و مرغ حتی پس از شستشو با آب و صابون نیز می‌تواند به سرعت به محل تکثیر میکروب‌ها تبدیل شود. برای ضدعفونی‌ کردن کامل این سطوح و از بین بردن باکتری‌های خطرناک، پس از شستشو با آب و صابون یا مایع‌ظرف‌شویی، ابتدا آن را با سرکه و سپس با‌ آب اکسیژنه رقیق اسپری کنید.

تمیز کردن ظروف شیشه‌ای، چینی و لعابی
برای پاک کردن رسوبات به جا مانده از آب داغ و چای و قهوه و تمیزی و درخشندگی هر چه بیشتر ظروف شیشه‌ای، چینی و لعابی، خمیری از سرکه یا آب لیمو و نمک پودر تهیه کنید و آن را روی سطوح داخلی و بیرونی آنها بمالید و پس از حدود یک ساعت آب بکشید.

تمیز کردن و باز کردن لوله ظرف‌شویی
برای پاک کردن بقایای چربی و مواد غذایی در لوله ظرف‌شویی و جلوگیری از گرفتگی آن، هر چند گاه یک کتری آب‌جوش داخل آن بریزید یا اینکه مخلوط مساوی نمک و جوش‌شیرین را در سوراخ ظرف‌شویی بریزید و یک کتری آب‌جوش به آن اضافه کنید.

شش نکته بهداشتی برای خانه داری

۱) برای تمیز کردن لباس هایی که روغنی شده از نوشابه استفاده کنید. مخصوصا لباسی که با روغن ماشین آلوده شده را در نوشابه بخیسانید.

۲) برای شستشوی پرده های تور از سفیدکننده ها استفاده نکنید، چرا  که باعث کدر شدن آنها خواهد شد. بهترین راه اضافه کردن جوش شیرین به میزان پودر مصرفی است.

۳) اگر پرده ها را قبل از شستن کمی با آب خالص شستشو دهید و خاک آن را بگیرید پرده ها چرک مرد نخواهد شد.

۴) اگر بر روی شیر آب رسوب بسته شده می توان آن را با سرکه سفید تمیز کرد.

۵) ظروف غذاخوری مخصوصا لیوان و استکان بعد از مدتی جرم می گیرد، شستشو با پودر لباسشویی جرم آن را برطرف خواهد کرد.

۶) قرار دادن لیوان و استکان در مایع سفیدکننده باعث می شود خش و ضرب خوردگی آن نمود پیدا کند و حالت کهنگی به لیوان ها می دهد، بجای سفیدکننده آنها را ۱۵دقیقه در پودر ماشین لباسشویی بخیسانید.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.