راهکار رفع کمبود نقدینگی تولید

جام جم آنلاین: وضعیت تامین ارز مرجع وارد کنندگان مواد اولیه تولید ، راهکار رفع کمبود نقدینگی واحدهایولیدی، ابزارهای جدید تامین مالی ، صادرات غیرنفتی ، میزان واردات نهاده ها ، اصناف و نوسانات اخیر در بازار و وضعیت تولید از جمله پرسش هایی بود که خبرنگاران در حاشیه نمایشگاه اصناف از وزیر صنعت ، معدن و تجارت مطرح کردند .

به گزارش روز شنبه جام جم آنلاین به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران ، مهدی غضنفری در پاسخ به پرسش خبرنگاری در باره وضعیت تامین ارز مورد نیاز وارد کنندگان مواد اولیه تولید گفت:بانک مرزی مشکلی  برای  تامین ارز با نرخ مرجع ۱۲۲۶ ریال ندارد و برخی مشکلات کنونی مربوط به حابجایی پول است .

وی در پاسخ به پرسش دیگری در باره وضعیت قیمت شیر و خود داری دامداری ها ازعرضه شیر با نرخ مصوب گفت: بسیاری از دامداران و تولید کنندگان صنایع لبنی قیمت های مصوب را پذیرفته و اعمال کرده اند .

غضنفری با بیان اینکه تنها برخی دامداران مصوبات را اجرا نکرده اند ، علت این امر را توزیع نشدن نهادهای دامی به میزان کافی دانست و افزود: این دامداری ها اعلام کرده اند که شش تا ۱۵ روز پس از دریافت نهاده ها، شیر را ارزان عرضه می کنند .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت پیش بینی کرد تا ۲۴ ساعت آینده ، ۲۰ هزارتن کنجاله از بندر امام تخلیه شود که دراین صورت مرغداری ها و دامداری ها نهادهای ارزان قیمت را تحویل می گیرند و نرخ شیر نیز کاهش می یابد .

وی در باره رفع کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی به برگزاری چند نشست تخصصی با دستگاه های دولتی، بخش خصوصی و تشکل ها درباره ابزارهای متنوع سازی تامین مالی اشاره کرد .

غضنفری با اشاره به برپایی جلسه هفته آینده برای اعلام ابزارهای جدید تامین مالی و ابراز امیدواری کرد تا هر کدام از دستگاه ها از جمله صندوق توسعه ملی ، بانک مرکزی راهکارها و برنامه های خود را برای سال ۹۱ اعلام کنند .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه اکنون ال سی ریالی درحال اجرا و عملیاتی است ، گفت : دراین بخش موضوع ذینفع واحد و سقف آن مطرح است که انتظار می رود با پایان یافتن پرونده سه هزار میلیارد تومانی تخلف بانکی و مجازات متخلفان ، نظام بانکی فعالیت های خود را با قوت ادامه دهد.

وی در باره ارتباط کاهش تولید با افزایش قیمت ها به خبرنگاری پاسخ داد: برخی تغییرات برنامه تولیدی ، خاص خود مدیران واحدها است که به عنوان مثال در سه نوع محصول تولیدی خود ترجیح می دهد در آن بخش که مشتری بیشتر دارند ، فعال تر شده و خط دیگر تولید را کاهش داده یا تعطیل کنند .

وی با یادآوری اینکه ممکن است برخی واحدها کاهش تولید داشته باشند، افزود: این واحدها درانتظار کمک بانک مرکزی برای دریافت ارز با نرخ مرجع ۱۲۲۶ ریال هستند تا واردات خود را انجام دهند که به دلیل مشکلات بانک مرکزی ممکن است ناچار شوند تا واردات مواد اولیه خود را با نرخ ارز آزاد ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان انجام دهند که دراین صورت در قیمت گذاری کالای تولیدی آنها برای عرضه در بازار دچار مشکل می شویم .

وی در پاسخ به پرسشی درباره برخی تخلفات صنفی گفت: در زمان حاضر حدود سه میلیون واحد صنفی در کشور فعال است که در همراهی با دولت، رعایت حقوق مصرف کننده و بهبود فضای کسب و کار بر مبنای دین توجه وافر دارد .

غضنفری افزود: ممکن است تخلفاتی در بازار توسط برخی صورت گیرد که دراین صورت سازمان های حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و تعزیرات حکومتی با آن برخورد می کنند ، اما درصد متخلفان نسبت به جامعه اصناف بسیار ناچیز است .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، ضمن با اهمیت خواندن نقش اصناف در بازار گفت: آنها در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها همراهی خوبی با دولت داشتند و در زمان حاضر نیز تلاش می کنند تا کالاها را به موقع به دست مصرف کنندگان برسانند ، بنابراین باید به آنها احترام گذاشت .


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.