راهنمای انتخاب و خرید حافظه رم

جام جم آنلاین: امروزه هر رایانه‌ای که در بستر سیستم‌عامل (OS) نگارش ۶۴ بیتی قراردارد، باید در پیکربندی سیستم خود حداقل از چهار گیگابایت (GB) حافظه رم (RAM) بهره ببرد این در حالی است که بازیخور‌ها و حرفه‌ای‌ها بی‌شک باید بر دو، سه یا چهار برابر این مقدار حافظه تکیه کنند.

کاربران عادی برای اجرای جدی چندوظیفگی (multi-tasking) مقدار هشت گیگابایت حافظه رم، یک پردازنده خوب، مادربورد و کارت گرافیک مناسب و فضای ذخیره داده SSD نیاز دارند.

در حال حاضر بهترین پلتفرم‌ها ۶۴ گیگابایت رم را برای مصرف‌کنندگان مورد پشتیبانی قرار می‌دهد که بسیار فراتر از نیاز واقعی هر کاربر خانگی است.

الان ما دو نوع اصلی از حافظه‌های رم داریم که DDR2 و DDR3 نامیده می‌شود. DDR2 مشخصه تاریخ گذشته‌ای از حافظه‌هاست که در رایانه‌های قدیمی‌تر مصرف دارد.

اگر عمر رایانه PC شما کمتر از دو سال است، می‌توانید مطمئن باشید رم شما از نوع DDR3 است. البته شما می‌توانید با نرم‌افزارهای تحلیل‌کننده پیکربندی سخت‌افزاری سیستمی چون CPU-Z‌‌ یا HWiNFO به نوع حافظه رم رایانه خود و همچنین سرعت و تنظیمات آن پی ببرید.

برای انتخاب و خرید حافظه رم حتما باید کارایی آن را از همه جهات در نظر داشته باشید. سرعت رم با آزمایش ترکیبی از نهفتگی (latency) و بسامد (frequency) بدون مته به خشخاش گذاشتن زیادی در مورد جزئیات آن تعیین می‌شود.

زمان‌بندی نهفتگی به این صورت: .۲۴ ـ ۷ـ ۷ ـ ۷ نشان داده می‌شود که هر چه این اعداد کوچک‌تر باشد تبادل داده بین RAM و پردازنده (CPU) سریع‌تر صورت می‌گیرد. واحد فرکانس‌های سیکل ساعت درست همانند پردازنده مگاهرتز، هر چه مقدار آن بالاتر باشد بهتر است.

دقت کنید که مادربورد شما سرعت مورد نظر رم را مورد پشتیبانی قرار دهد، زیرا در غیر این صورت پول خود را بیهوده صرف ظرفیت حافظه‌ای غیر قابل استفاده کرده‌اید.

نرخ انتقال داده با واحد مگابایت بر ثانیه (MB‌/‌s) نشان داده می‌شود. معنای PC3-10666‌‌ این است که رم DDR32 بوده و از توانایی انتقال داده با نرخ ۱۰۶۶۶ مگابایت بر ثانیه برخوردار است. البته در این مورد هم اعداد بزرگ‌تر بهترند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در نهایت برخی انواع حافظه از فناوری XMP اینتل پشتیبانی می‌کند که نمایه اختصاصی حافظه‌هایی است که برای ارتقا توسط دستکاری تنظیمات (overclocking) در پلتفرم‌هایی نظیر نگارش E سندی بریج (Sandy Bridge-E‌‌) و آیوی بریج (Ivy Bridge) کاربرد دارد.

این فناوری رسیدن به سرعت‌های ایده‌آل را بدون نیاز به دستکاری زیاد رم ممکن می‌سازد. ما در اینجا مجموعه‌ای متشکل از هشت نوع از بهترین حافظه‌های RAM موجود در بازار را انتخاب و با هم مقایسه کرده‌ایم.

همه آنها از نظر سرعت، زمان‌بندی نهفتگی و ظرفیت جزو بهترین‌ها بوده و از پیکربندی‌های دو و چهار کاناله پشتیبانی می‌کنند. حال بدون هیچ حاشیه‌ای بیایید تا شاهد نبرد آنها باشیم.

Corsair Vengence 16GB (CMZ16GX3M4X1866C9R

در پیکربندی‌های دو و چهار کاناله به نتایج خوبی دست یافته و در آزمایش‌های ما پهنای باند (bandwidth) خوب ۱۸۶۶ مگاهرتز را ارائه داد.

با تنظیمات قراردادی ۱۳۳۳ مگاهرتز شما نرخ فریم درخور توجه ۱۱۴ فریم بر ثانیه را در بازی World in Conflict دارید که در بین همه کیت‌های مورد مقایسه از همه بالاتر است.

زمان‌بندی نهفتگی آن را در کمتر کیت حافظه در این گروه می‌توان یافت؛ اما ما پوشش‌های خنک‌کننده آن را نپسندیدیم. در کل در کارایی آن تناقض‌هایی وجود دارد.

Crucial Ballistix 16GB
(BLE2CP8G3D1869DE1TX0CEU

قیمت گران آن تنها برای عده کمی از کاربران قابل توجیه باشد. کاربرانی که نیاز به کارایی بسیار بالا در ویرایش تصاویر با رزولوشن فوق‌العاده بالا دارند البته در کارها و حالت‌هایی که سیستم‌عامل نیاز دارد تا داده‌های برنامه نرم‌افزاری کاربردی را به دیسک یا درایو منتقل کند کاربرد دارد.

ماژول‌های دوبل آن در اورکلاک شدن سیستم از یک ماژول تکی رم بهتر عمل می‌کند. در موقعی که با ۱۸۶۶ مگاهرتز می‌تازد زمان‌بندی نهفتگی خیلی جالب و کارایی سراسری قابل اطمینانی را در آزمایش‌های benchmark ارائه می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

G.Skill RipjawsZ 16GB
(F3-12800CL9Q-16GBXL)

زمان‌بندی نهفتگی آن در ۱۳۳۳ مگاهرتز بسیار خوب است، اما سرعت ۱۶۰۰ مگاهرتزی آن مقابل سرعت ۲۱۳۳ مگاهرتزی رم‌ هایپر ایکس کینگستون حرفی برای گفتن ندارد.

مهندسی DIMM خوب آن ظاهری جالب به آن داده و قیمت مناسبش ارزش آن را بالا برده است.

G.Skill Ares 8GB
(GS-F3-2133C9D-8GAB)

در آزمایش‌های ما واقعا به سرعت سیکل ساعت ۲۱۳۳ مگاهرتز دست یافته و زمان‌بندی نهفتگی آن در فرکانس‌های بالا منطبق با استانداردهایش بوده و تنها زمان‌بندی رم دو کاناله‌ هایپر ایکس کینگستون با سرعت سیکل ساعت مشابه از آن بهتر است. نرخ فریم عادی و حداقل آن از ۹۷ به ۴۲ تا ۱۰۳ به ۴۹ متغیر است.

اما به پای نرخ فریم کیت ۱۳۳۳ مگاهرتزی ‍Corsair Vengence Low Profile نمی‌رسد. ما از طرفداران پخش‌کننده‌های حرارت آن هستیم.

Kingston HyperX
(8GB KHX1866C9D3T1K2/8GX)

این حافظه براحتی فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز را ارائه کرده و پهنای باند بالای ۲ گیگاهرتز را در اختیار می‌گذارد. نرخ فریم آن در World in conflict به ۹۸ تا ۱۰۵ فریم بر ثانیه می‌رسد.

در فرکانس ۱۳۳۳ مگاهرتز نهفتگی ۹۹۹۲۴ را ارائه می‌دهد که چندان خاص نیست. کارایی آن نیز به همین صورت بسیار معمولی است.

Patriot Viper Xtreme Div 4 Series
(PXQ316G1600LLQK)

برای کسی که از پلتفرم LGA 2011 و چیپ ست X79 صرفه‌جویی هیچ معنایی ندارد. هنگامی که شما مبلغ زیادی را برای مادربورد، پردازنده و دیگر قطعات هزینه می‌کنید، صرف مبلغ اندکی برای هشت گیگابایت رم اضافی جهت دستیابی به کارایی بیشتر قابل توجیه است.

شرکت پاتریوت در مورد این حافظه که کیتی با قیمت مناسب و ساعت شده (از پیش اورکلاک شده) است، هیچ چیز کم نگذاشته و تعادل قابل قبولی را بین سرمایش و کارآمد بودن آن برقرار کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Corsair Vengence Low
Profile White 8GB
(CML8GX3M2A1600C9W)

در اینجا در مورد حافظه‌ها اجرای بهتر بازی‌ها بیش از هر چیز مورد نظر ماست و این کیت رم ولتاژ پایین نظر ما را بیشتر تامین می‌کند؛ زیرا رم‌های با ولتاژ پایین بهترند. از نظر سرمایش نیز فناوری آن بسیار عالی است.

Kingston HyperX 16GB
(KHX2133C11D3K4/16GX)

اگر پلتفرم LGA 2011 اینتل و چیپ ست X79 و پردازنده‌های سری E سندی بریج نظرتان را به خود جلب کرده این کیت چهار حافظه کاناله بهترین انتخاب است.

از نظر بازی این رم همه شرکت‌کننده‌های دیگر در این رقابت را شکست داده و پهنای باند ۴۴ گیگابایت بر ثانیه‌ای را ارائه می‌کند. (جام جم – ضمیمه کلیک)

منابع:

http://www.gadgettown.com

http://www.computerliquidators.ca

http://www.atomicmpc.com.au

جواد ودودزاده


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.