راهنمای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی

جام جم آنلاین: به دلیل گرانی قیمت چرم طبیعی، ممکن است برخی فروشندگان وسوسه شوند که از اطلاعات اندک مشتری در زمینه تشخیص چرم سوءاستفاده کنند و محصول ارزان مصنوعی را با قیمت بالاتر چرم طبیعی بفروشند.

اگر نمی‌خواهید هنگام خرید کیف، کفش، کاپشن و… جزو این دست مشتریان باشید، نکات پی‌آمده را در نظر بگیرید:

* تشخیص طبیعی بودن چرم هنگامی که تبدیل به محصولاتی مانند کیف و کفش شده باشد سخت‌تر است. هنگام خرید محصولات دوخته شده بیشتر دقت کنید.

* حتی‌الامکان محصولات چرمی را از فروشگاه‌ها یا فروشندگانی بخرید که کالاهایشان را همراه با ضمانت‌نامه یا گارانتی و شناسنامه معتبر به فروش می‌رسانند.

* قسمت‌های برش‌خورده براحتی ماهیت چرم مصنوعی را لو می‌دهد. وقتی یک جنس نازک ساخته شده از مواد پلاستیکی یا مشابه آن را برش دهید شکل و حالت خاصی در قسمت باریک برش‌خورده پیدا می‌کند. چرم مصنوعی چنین حالتی را در قسمت برش‌خورده نشان می‌دهد؛ به این قسمت‌ها و حالت‌های برش دقت کنید.

* مقدار نرمی و انعطاف چرم طبیعی کاملا از نوع ساخته شده و مصنوعی متمایز است. آن را لمس کنید و برای اطمینان بیشتر، از فروشنده بخواهید اگر کالایی با چرم مصنوعی دارد نیز در اختیارتان بگذارد. لمس و مقایسه هر دو با هم، به قوت تشخیص‌تان کمک می‌کند.

* در بافت چرم‌های مصنوعی الگویی مشخص به کار رفته که نشانه ساخت و تولید با دستگاه است. این الگو با کمی دقت در نوع گره، ریزی و درشتی، زبری و نرمی، خلل و فرج معلوم می‌شود و به همین دلیل یکی از راه‌های مناسب برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی به شمار می‌رود.

* از تفاوت پوشش پشتی چرم نیز می‌توان مصنوعی یا طبیعی بودن آن را بخوبی تشخیص داد. پشت چرم طبیعی حالتی پرز مانند دارد؛ انگار که از خود چرم باشد و در آن نضج یافته باشد، بسختی کنده یا جدا می‌شود؛ اما پشت چرم مصنوعی بیشتر از فوم ساخته شده، یا مثل آستر چسب‌زده است. وقتی لبه‌های دوخته شده را برگردانید نخ‌های رشته شده و توری مانند را در آن قسمت‌ها خواهید دید. به طور کلی تار و پود نخی در پشت چرم یا درزهای دوخته شده حاکی از مصنوعی بودن آن است.(جام جم)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.