راهنمای خرید دوربین عکاسی

جام جم آنلاین: برخی می‌گویند: گوشی موبایل من عکس می‌گیرد ماه! دیگر چه نیازی به خرید دوربین دارم؟ این دلیل فقط وقتی درست است که قصدتان تهیه عکس‌های یادگاری معمولی و تماشای آن روی صفحه موبایلتان باشد.

اگر می‌خواهید زوم خاصی روی سوژه انجام دهید، عکس‌های نیمه‌حرفه‌ای بگیرید، آن را چاپ کنید یا در برنامه‌های گرافیکی از آن استفاده کنید، بهتر است بدانید تنها عامل برای عکسبرداری، تعداد زیاد پیکسل‌های گوشیتان نیست. برای خرید یک دوربین عکاسی بهتر و تا حد نیمه‌حرفه‌ای، این موارد را نیز در نظر بگیرید:

گرفتار تبلیغات فروشندگان و تولیدکنندگان درباره فناوری «تشخیص لبخند» یا متراژ زیاد «زوم دیجیتال» دوربین نشوید. آن فناوری باعث گرانی بی‌دلیل دستگاه می‌شود و این زوم هم هر چه بیشتر باشد، کیفیت عکستان را کمتر می‌کند.

به کسی که عکسش را می‌گیرید، بگویید بخندد! به جای زوم دیجیتال هم به مقدار زوم نوری یا اپتیکال توجه کنید. زوم اپتیکال باید بیشتر از پنج یا حتی شش برابر باشد.

رزولویشن یا قدرت تفکیک دوربین باید بیش از شش یا حتی هفت مگاپیکسل باشد. به تعداد فریم قابل برداشت در ثانیه توجه کنید. هر چه بیشتر باشد، بهتر است.

عدد سنسور دوربین هر چه بیشتر باشد، کیفیت عکس در قطع بزرگ‌تر بهتر خواهد بود. اگر مقاصد نیمه‌حرفه‌ای دارید، از امکان نصب لنزهای خاص و اضافه روی دوربین غفلت نکنید. دوربینی بخرید که بتوانید تنظیماتی چون شاتر، فوکوس، دیافراگم و… آن را به صورت دستی نیز انجام دهید.

مزیت تنظیم دستی به این است که مثلا وقتی فوکوس اتومات دوربین در جایی تنظیم شود که مورد نظر شما برای عکسبرداری نیست یا می‌خواهید به صورت محو و تار در جلو یا پشت سوژه دیده شود، خودتان می‌توانید آن را به شیوه درست تنظیم کنید یا سرعت دیافراگم را برای عکسبرداری خاص در نور زیاد یا کم تغییر دهید.

امکان فوکوس روی سوژه‌های بسیار نزدیک و بسیار دور قابلیتی مهم است؛ قبل از خریدتان آن را در نظر داشته باشید.

سراغ مارک‌های ناشناس بخصوص تولیدات چینی نروید. این محصولات اشکالات و تاخیرات زیاد بخصوص در نرم‌افزار دارد. به امکانات منو، فرمت‌های ذخیره عکس، قابلیت تبدیل فرمت‌ها بدون استفاده از نرم‌افزار اصلی دوربین، زمان نگهداری شارژ باتری، لوازم جانبی، وزن دوربین به اضافه متعلقاتی که مدام باید با خود به این سو و آن سو ببرید، گارانتی اجزا، چگونگی بهره‌برداری از خدمات پس از فروش و… توجه کنید.

به خاطر بسپارید همواره قبل از خرید هر کالایی، مشخصات آن را از چند جا پرس‌وجو کنید و با دقت و اطلاع بیشتری دست به جیب شوید.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.