راهنمای روغن موتور مناسب

جام جم آنلاین: قصد تعویض روغن خودرویتان را دارید، فروشنده یا همکار او می‌پرسد چه روغنی بریزم؟ و برای شما که نمی‌دانید چه بگویید انواع و اقسام روغن را با قیمت‌های مختلف و فهرست‌وار برمی‌شمارد تا سردرگم و بلاتکلیف اسمی را ذکر کنید و مبلغی هم بدهید و بروید! خوب است قبل از اینها نکات ذیل را بدانید.

ابتدا به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. در جایی از آن نوع روغن توصیه شده از سوی کارخانه ذکر شده.

همواره طبق توصیه کارخانه سازنده عمل کنید. روغن‌های مورد استفاده برای خودروها از نظر کلی سه نوع است:

۱ ـ مینرال یا معدنی که همان روغن معمولی است

۲ـ نیمه سنتیک که از مخلوط روغن مینرال معمولی با سنتیک به دست می‌آید و کارکردی بهتر از قبلی اما متوسط دارد

۳ـ سنتیک که به منظور تحمل حرارت و فشار بالا، عمر بیشتر، کارکرد بهتر و… با مواد شیمیایی و پولیمری خاصی طی تولید همراه شده است.

روغن موتور خوب باید ویژگی‌های کاهش اصطکاک، روان‌کردن حرکات، انتقال حرارت، جلوگیری از خوردگی و ساییدگی، پیشگیری از لجنی شدن روغن، پاکسازی مسیر از ذرات معلق، آب‌بندی مناسب، کاهش ضربه‌های ناشی از برخورد قطعات، نبود کف‌آلودگی و… مانند اینها را داشته باشد تا عمر خودرو، موتور و قطعات آن افزایش یابد. روغن‌های سنتیک معمولا بخش زیادی از این ویژگی‌ها را مهیا می‌کنند.

در صورتی که دفترچه راهنمای خودرو هیچ اشاره‌ای به استفاده از نوع خاصی روغن نکرده باشد خودرو نیز جزو مدل‌های قدیمی است، استفاده از روغن معمولی مینرال صرف‌نظر از نام تجاری آن انتخابی خوب به نظر می‌رسد.

هنگام خرید روغن به ویسکوزیته یا گرانروی آن توجه کنید. ویسکوزیته میزان مقاومت روغن در برابر جاری شدن یا حدوداً همان سفتی و شلی در تعریف عامه است.

ویسکوزیته با درجه‌بندی SAE روی قوطی روغن مشخص می‌شود؛ مثل SAE5 یا SAE40 که هر چه عدد یاد شده در آن بیشتر باشد، سفت و غلیظ‌تر است و هر چه کمتر، غلظت کمتری دارد.

اگر یک حرف W در جلوی عدد باشد نیز مخفف winter و به معنای استفاده فقط در زمستان یا هوای بسیار سرد است. سازندگان روغن، نوعی روغن هم عرضه می‌کنند که به نام اتوماتیک معروف شده.

اگر جلوی W یک عدد دیگر دیدید بدانید آن روغن اتوماتیک و برای استفاده هم در هوای سرد و هم گرم است. مثل SAE10w-40 که یعنی در هوای سرد غلظت آن ده و در هوای گرم ۴۰ است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.