راهنمای ساعت به ساعت برای افزایش انرژی در محل کار

برترین مجله اینترنتی ایران

هفت صبح: خسته‌اید و احساس بی‌حوصلگی می‌کنید. مدام به ساعت‌تان نگاه می‌کنید و قیافه‌ای درهم و عبوس دارید. حوصله پاسخ دادن به سوالات مشتری‌ها و ارباب رجوع‌ها را ندارید و بداخلاقی می‌کنید. اگر چنین حالاتی، ‌ویژگی شخصیتی شما نیست پس باید بدانید که شما دچار خستگی مزمن شده‌اید.

حالت روحی آزاردهنده‌ای که بر اثر کم‌خوابی،‌ خستگی زیاد، تغذیه نامناسب و بسیاری عوامل دیگر در شما پدید می‌آید. اگر این حالت‌ها در شما تنها مختص یک روز نیست و هفته‌هاست که به آن دچارید، باید برای کاستن از خستگی‌های روزمره و افزایش انرژی خود،‌ چاره‌ای بیندیشید. در غیر این صورت بیماری و افسردگی به سرعت به سراغتان خواهد آمد. برای افزایش انرژی و کاستن از میزان خستگی‌های روزمره می‌توانید از راهنمای زیر کمک بگیرید.

یک هفته از این برنامه پیروی کنید و نتیجه آن را ببینید. اگر با پیروی از این برنامه برایتان بهبودی حاصل نشد،‌ باید به پزشک مراجعه کنید و از او بخواهید که وضعیت جسمانی شما را مورد بررسی قرار دهد اما اگر انرژی بیشتری پیدا کردید و اوضاع جسمانی‌تان رو به بهبودی رفت،‌ از این برنامه برای هفته‌های بعد نیز پیروی کنید.

اگرچه این را هم می‌دانیم با توجه به شرایط شغلی و اقتصادی فعلی اجرای کامل این برنامه شاید برای بسیاری از خوانندگان دشوار باشد؛ اما به برخی از آن‌ها که می‌توان عمل کرد، نمی‌توان؟ و البته زمان عبادت و نماز نیز در این برنامه جای خود دارد

۶ صبح اینگونه از خواب بیدار شوید

در روزهای آغاز برنامه‌ریزی، ساعت بیداری‌تان را ۱۵ دقیقه قبل‌تر از زمانی که باید بیدار شوید، تنظیم کنید. به این ترتیب آمادگی ذهنی شما به تدریج در روزهای آینده برای سحرخیزی بیشتر می‌شود.

پیشنهاد کارشناس: قبل از اینکه به رختخواب بروید، پرده اتاق خواب را به حالت نیمه کشیده درآورید. به این ترتیب، زمانی که خورشید بالا می‌آید، مغز شما به آرامی ‌به تولید ملاتونین و آدرنالین می‌پردازد. بنابراین زمانی که ساعت شما دقایقی بعد شروع به زنگ زدن می‌کند، شما در حالت نیمه بیدار هستید.

۷ صبح صبحانه بخورید

یک صبحانه کوچک و البته مقوی می‌تواند محرکی برای بهبود فرآیند متابولیسم شما در طول روز باشد.

پیشنهاد کارشناس: مقداری پنیر با گردو یا حتی کمی‌ آجیل هم می‌تواند شما را تا ظهر پر انرژی نگه دارد. مصرف مواد حاوی پروتئین و کلسیم انرژی شما را چند برابر می‌کند.

۸ صبح در طول مسیر تمرکز کنید.

زندگی کردن در محیطی که مسافت کوتاهی با محل کار شما دارد، ‌به طور حتم بسیاری از خستگی‌ها و استرس‌های شما را کم می‌کند. محققان می‌گویند که رفت و آمد زیاد به استرس و خستگی زیاد و کم شدن کارایی افراد منجر می‌شود.

پیشنهاد کارشناس:اگر رفت و آمد زیاد به محل کارتان غیر قابل اجتناب است، می‌توانید برای جلوگیری از خستگی زیاد، یک تمرین ساده ذهنی انجام دهید که به رفع تنش و استرس کمک می‌کند: شما می‌توانید زمانی که در اتوبوس یا قطار مترو نشسته و حتی ایستاده‌اید، برای لحظاتی فکرتان را از شلوغی محیط فارغ کنید و کمی‌ تمرکز کنید. یعنی سعی کنید برای چند دقیقه به هیچ چیز فکر نکنید. این کار را می‌توانید در ماشین و در پشت چراغ قرمز هم انجام دهید.

۹ صبح وسایل کارتان را مرتب کنید.

یک میز شلوغ می‌تواند به عاملی برای ایجاد استرس در شما تبدیل شود. البته اگر سیستم کاری شما فشرده باشد،‌شاید برای مرتب کردن کاغذها و پرونده‌ها زمان کافی نداشته باشید. بنابراین بهتر است مرتب کردن محیط کار و حتی انجام کارهای عقب افتاده را قبل از اینکه قرار ملاقات‌ها و جلسه‌ها آغاز شوند، انجام دهید.

پیشنهاد کارشناس: قبل از اینکه ایمیل یا نامه‌های جدید پستی را باز کنید، ‌یکی، دو دقیقه از وقت‌تان را برای سر و سامان دادن به نامه‌ها و پرونده‌های روی میز اختصاص دهید. ترفند سرعت دادن به انجام این کار نیز انجام آنها به صورت ایستاده است.

۱۰ صبح کمی‌ قهوه بنوشید.

پژوهشگران دانشکده پزشکی ‌هاروارد قهوه را معجزه نجات‌گر غریقان خواب معرفی کرده‌اند. به عقیده این محققان زمانی قهوه می‌تواند خاصیت ضد خواب‌آلودگی داشته باشد که شما به نوشیدن آن عادت داشته باشید.  البته نوشیدن بیش از حد قهوه می‌تواند منجر به استرس و حتی ایجاد اشکال در ادراک شما نیز بشود.

پیشنهاد کارشناس: ساعت ۱۰ صبح می‌تواند زمان خوبی برای نوشیدن یک فنجان قهوه باشد. حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد تا کافئین به طور کامل جذب بدن شما شود. بنابراین نیمروز شما با این روش به طور کامل سرشار از انرژی و به دور از خواب‌آلودگی خواهد بود.

۱۱ صبح میان وعده میل کنید.

خوردن یک میان وعده سالم و خوشمزه می‌تواند سطح انرژی شما را تا حدود زیادی بالا ببرد. علاوه بر آن مطالعات جدید تغذیه‌ای نشان می‌دهد که یک میان وعده سالم و هماهنگ با برنامه غذایی روزانه موجب افزایش وزن شما نخواهد شد.

پیشنهاد کارشناس:خوردن یک میان وعده در مدت زمان کوتاهی پس از صبحانه نباید به زمان همیشگی ناهار خوردن شما بستگی داشته باشد. بر اساس تحقیقات جدید متخصصان تغذیه بهترین حالت تغذیه‌ای، ‌خوردن پنج وعده غذایی در طول روز است. بنابراین بهتر است قبل از اینکه به شدت احساس گرسنگی کنید،‌ یک میان وعده خوشمزه و البته سالم نوش جان کنید.

۱ عصر ناهار را دور از میز کارتان بخورید.

برای اینکه از انواع مختلف باکتری‌ها و آلودگی‌های محیط کار در زمان غذا خوردن دوری کنید، بهتر است ناهارتان را دور از میز کارتان بخورید. هیچ عاملی بیش از اینکه شما بیمار شوید و مجبور باشید در تمام طول روز بی‌حال و بی‌رمق روی صندلی‌تان بمانید، از شما انرژی نمی‌گیرد.

پیشنهاد کارشناس: اگر این امکان برای‌تان وجود دارد،‌ بعد از ناهار به مدت ۲۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. این کار منجر به افزایش سطح دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین در خون و در نتیجه انرژی بیشتر برای بازگشت به کار می‌شود.

۲ عصر یک چرت کوچک بزنید.

این پیشنهاد ممکن است کمی‌ خنده‌دار به نظر برسد اما یک چرت کوچک چند دقیقه‌ای انرژی شما را به میزان زیادی افزایش می‌دهد. اگر شیوه و میزان کار شما این امکان را می‌دهد، می‌توانید در فاصله دقایقی که منتظر دم کشیدن قهوه هستید،‌ سرتان را روی میز بگذارید و چند دقیقه بخوابید.

پیشنهاد کارشناس: ‌تنها ۱۰ دقیقه استراحت و خواب در ساعت دو می‌تواند انرژی شما را برای بقیه روز تامین کند. اگر برای ۱۰ دقیقه فرصت دارید و امکان این استراحت کوتاه را در ماشین دارید، می‌توانید برای چند دقیقه به ماشین‌تان بروید و کمی‌ بخوابید.

۳ عصر به چشمانتان استراحت بدهید.

چشمان شما ممکن است در طول روز بسیار خسته شوند و در شما احساس درماندگی ایجاد کنند. بنابراین باید در طول روز بارها به چشمانتان استراحت بدهید تا در اواسط روز دچار کمی‌ انرژی و خستگی نشوید. هر از چند گاهی از پشت رایانه بلند شوید و به دست و صورت‌تان آب بزنید. 

پیشنهاد کارشناس: قانون ۲۰ ، ۲۰ ، ۲۰ را عملی کنید. به این معنا که هر ۲۰ دقیقه یکبار به مدت ۲۰ ثانیه به ۲۰ سانتی‌متر دورتر از مانیتور خود نگاه کنید.

۴ عصر حرکات کششی انجام دهید.

تمرین‌های کششی بسیاری وجود دارد که شما می‌توانید برای افزایش انرژی در بعدازظهر انجام دهید، بدون اینکه از روی صندلی بلند شوید و میز کارتان را ترک کنید.

پیشنهاد کارشناس: برای افزایش انرژی سعی کنید که بیشتر تمارین کششی مربوط به ناحیه ستون فقرات و گردن را افزایش دهید.

۵ عصر کمی‌ خوش بگذرانید.

شاید برای شما ترک کردن محیط کار در یک ساعت مشخص، کار آسانی نباشد و ساعت خارج شدن شما از محیط کار، بین ساعت‌های پنج تا شش نوسان داشته باشد اما باید تا جایی که امکان دارد این ساعت را به یک زمان مشخص نزدیک کنید. بر اساس یک مطالعه جدید، دقایق و ساعت‌های اضافه و حتی اضافه کاری، می‌تواند مشکلات زیادی را برای سلامت شما ایجاد کند.

پیشنهاد کارشناس: برای خارج شدن از محیط کار عجله نکنید. چند دقیقه قبل از زمان مشخصی که همیشه از دفتر خارج می‌شوید، با همکاران‌تان خوش و بش کنید. حتی می‌توانید در حالی که در یک دفتر کاری هستید با آنها چت کنید و کمی‌ بخندید. این کار موجب حفظ میزان انرژی شما در ساعت‌های پایانی روز می‌شود.

۶ عصر در راه خانه انرژی بگیرید

اگر به موسیقی علاقه‌مندید، مدت زمانی که شما برای رسیدن به خانه در اتوبوس یا مترو هستید، زمان مناسبی برای گوش دادن به موسیقی است. شما در تمام طول روز در محیط کار در سکوتی نسبی به سر برده‌اید. بنابراین بهتر است از این فرصت بهره بگیرید و با گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌تان، دوباره انرژی بگیرید.

پیشنهاد کارشناس: توجه آگاهانه به خود و مرور رفتارها و وقایع روزی که بر شما گذشته،‌ می‌تواند کمک بسیاری به افزایش تمرکز و پیشگیری از خطاهای تکراری در شما باشد. علاوه بر آن تمرکز بر یک فکر مشخص، ‌ذهن شما را از پریشانی و دغدغه دور نگه می‌دارد و به شما برای رفتن به خانه آرامش می‌دهد. گوش دادن به موسیقی به این فرآیند کمک بسیار زیادی می‌کند..

۹ شب خوب بخوابید.

زنده کردن انرژی دوباره برای گذراندن یک دوره زمانی ۱۶ ساعته یعنی از ۵ صبح تا ۹ شب فردا،‌ باید خوب بخوابید. به همین دلیل بهتر است هشت ساعت کامل را در حالی که از رایانه، تلویزیون و تلفن همراه به دور هستید بخوابید.

پیشنهاد کارشناس: دوش گرفتن با آب گرم نیم ساعت قبل از خواب، به شما در داشتن خوابی آرام کمک می‌کند. قبل از خواب یک لیوان آب روی میز کنار تخت‌تان بگذارید تا اگر نیمه شب به دلیل گرمای هوا از خواب پریدید،‌ آن را بنوشید. نوشیدن آب درجه حرارت بدن شما را پایین می‌آورد و می‌توانید دوباره بخوابید.


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.