راهنمای ورود به حوزه نشر کتاب

جام جم آنلاین: می‌دانستید هر کسی که پنج سال سابقه مدیریت حوزه نشر را داشته باشد، یا دوره آموزشی نشر را گذرانده باشد، یا به‌طور کلی هر فرد متأهل ۲۵ساله یا مجرد ۲۷ساله دارای مدرک تحصیلی در مقطع کارشناسی یا معادلش، در صورتی که امکانات لازم (اعم از توانایی اجاره یا خرید ملکی برای نشر، پرداخت حقوق کارمندان و…) را داشته باشد، می‌تواند درخواست تأسیس انتشارات دهد و به شغل نشر کتاب روی آورد؟.

اگر توانی در خود برای پیوستن به این حوزه کاری سراغ دارید یا در این حوزه فعالید و قصد تمدید مدت آن را دارید، تقاضای تشکیل پرونده خود را همراه با مدارک ذیل به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خود تحویل دهید:

۱ ـ مدارک ثبت و صدور پروانه نشر:

یک مجموعه کپی از همه صفحات شناسنامه و کارت ملی شخص حقیقی (برای اشخاص حقوقی، مدارک همه اعضای هیات مؤسس همراه با اساسنامه). کپی از آخرین مدرک تحصیلی. کپی از کارت پایان خدمت سربازی یا گواهی معافیت دایم. گواهی عدم پیشینه سوء کیفری.

۲ ـ مدارک تمدید پروانه نشر:

تقاضانامه تمدید پروانه گزارش عملکرد ناشر در سربرگ رسمی انتشارات، طی دوره در حال گذر از اعتبار پروانه، ممهور به مهر و امضای مدیرمسئول خطاب به اداره کل مجامع تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی. اصل برگ اعلام وصول کتاب‌های منتشره طی دوره فعالیت. اصل پروانه نشر کتاب. تکمیل برگه اطلاعات نشانی و نحوه تماس و… کپی از کارت ملی. یک قطعه عکس اداری ۴×۳٫ اصل و کپی سند مالکیت یا اجاره‌نامه معتبر محل نشر.

۳ـ توصیه‌های قانونی:

ادارات مذکور موظفند همان روز با ارائه تقاضانامه، آن را ثبت کنند و به متقاضی رسید دهند نقص در مدارک باید حداکثر طی ۱۰ روز کاری به صورت کتبی به اطلاع متقاضی برسد. ادارات کل استان فقط ۱۰ روز مهلت دارند تا نظر موافق یا مخالف خود را به هیات بررسی و صدور پروانه نشر ارسال کنند. هیات بررسی باید حداکثر طی چهار ماه از تاریخ تشکیل پرونده، تصمیم قطعی خود را به اطلاع متقاضی برساند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.