راهنمای سریع والدین در برخورد با آسیب‌های شایع کودکان

  والدین همواره نگران ابتلای کودک به بیماری‌های گوناگون هستند و همه تلاش‌شان را انجام می‌دهند تا او را سالم نگه دارند اما با وجود تمام این‌ تلاش‌ها گاهی پیش می‌آید که کودک دچار جراحت‌هایی در خانه می‌شود که شاید به دلیل بازیگوشی باشد و شاید هم بی‌احتیاطی والدین کار دست بچه بدهد. اما وقتی کودکتان زخمی می‌شود و داد و بیداد و البته دلسوزی شما فوران می‌کند، سخت است تشخیص دهید آیا شرایط واقعا اورژانس است؟ آیا درمان باید در مطب پزشک انجام شود یا می‌توان آن را در خانه کنترل کرد؟! لارا زیبنر، پزشک و نویسنده کتاب « اگر کودکتان این کتاب را خورد، هنوز همه‌چیز مرتب است»می‌گوید: «همیشه در چنین شرایطی قبل از اینکه با اورژانس تماس بگیرید، بهتر است با پزشک معالج کودک مشورت کنید.» اما قبل از رساندن کودک به پزشک می‌توان در خانه هم کارهایی را انجام داد تا هم درد کنترل شود و هم کودک در شرایط بهتری نزد پزشک برود. 


چه بایـد کـرد اگـر :


 فرزندتان با ورجه وورجه به سرش آسیب زد و عصبی بود

آیا باید با اورژانس تماس گرفت؟ برای بچه‌های بزرگ‌تر از یک سال می‌توانید صبر کنید و منتظر علائم باشید. دکتر زیبنر می‌گوید: «بچه‌هایی که بعد از ضربه به سر، سرشان را به راحتی تکان می‌دهند، حال عمومی خوبی دارند و در بیشتر ورجه​وورجه‌هایی که در آن زخمی ایجاد شود، نیازی به اقدام فوری نیست اما از آنجا که رگ‌های خونی زیادی روی سر و صورت وجود دارد، هرگونه تورم می‌تواند علامتی برای حادثه دلخراشی باشد، بنابراین برای چند ساعت چشم از او برنداشته تا مطمئن شوید در یکی از بازوانش شلی و سستی وجود ندارد و کودک حالت تهوع، خواب‌آلود و بی‌قراری از خود نشان نمی‌دهد. اگر هرکدام از علائم را مشاهده کردید با پزشک تماس بگیرید، زیرا اقدام برای موارد حاد تنها از عهده پزشکان برمی‌آید. البته اگر کودک شما بیهوش شد یا بعد از افتادن نتوانست تکان بخورد بلافاصله باید اورژانس را خبر کنید.

استثنا: دکتر زیبنر می‌گوید هرکودک زیر یک سالی که کوچک‌ترین ضربه‌ای را تجربه کند باید به وسیله پزشک بررسی شود، زیرا جراحت‌ها زمانی که بیمار قادر به صحبت کردن نیست سخت‌ترند. ضمن آنکه تحقیقات نشان داده، ضربه محکم به سر می‌تواند عملکرد ذهنی کودک را تا چند سال بعد از ضربه دچار مشکل کند.

کودک‌ بیفتد، زبانش را گاز بگیرد و خونریزی کند؟

آیا باید سریع به اورژانس مراجعه کرد؟ تنها باید زمانی این کار را انجام دهید که خونریزی با وجود ایجاد فشار بر آن با یک پارچه تمیز برای مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ادامه داشته باشد. زبان پر از رگ‌های خونی است، بنابراین خون زیادی از آن می‌آید که می‌تواند کودک و حتی شما را وحشت‌زده کند. دکتر فراش می‌گوید: «برای بچه‌های کوچک استفاده از فشار روی زخم معمولا بسیار سخت است. بنابراین بهتر است از او بخواهید تکه‌ای یخ را در دهان بگذارد و آن را بمکد. همین کار می‌تواند فشاری را روی زبان کودک ایجاد کرده و خونریزی را متوقف کند. او همچنین می‌افزاید: «زبان خیلی آسان درمان می‌شود و بسیار کم دیده شده کودکی به‌دلیل خونریزی زیاد زبان به کم‌خونی مبتلا شده باشد.»

برای درمان گازگرفتن زبان


انجام دهید: یک پارچه تمیز را با آب سرد مرطوب کنید، کودک را روی زانوی خود بنشانید و سپس پارچه را روی ناحیه زخمی زبان فشار دهید. به او غذاهای سرد مانند ماست یخ‌زده بدهید.

انجام ندهید:
به هیچ عنوان در مدتی که زبان کودک در حال بهبود است به کودک غذاهای اسیدی یا شور ندهید، زیرا در این حالت زبان می‌سوزد و درد زیادی ایجاد می‌کند.

کسی با ماشین شما تصادف کند و با وجود آنکه فرزندتان در صندلی‌اش سالم است، ناراحت باشد و مدام گریه کند؟

آیا باید به اورژانس مراجعه کنید؟ تنها درصورتی این کار را انجام دهید که او بعد از حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آرام نشد و مدام گریه می‌کرد. دکتر فراش، پزشک اورژانس می‌گوید: برای بچه‌های ۵ ساله و پایین‌تر که به درستی در صندلی ماشین مخصوص سن‌شان قرار دارند، به احتمال زیاد جراحت بسیار کوچک و در شرایطی است که کمترین عارضه را دارد اما اگر کودکتان مدام گریه می‌کرد او را به اورژانس برسانید. دکتر فراش همچنین می‌گوید: «این گریه‌ها می‌تواند به این معنا باشد که او تحت فشار غیرطبیعی قرار دارد و پزشک می‌تواند این را بفهمد.» اگر فرزندتان دچار دررفتگی بازو یا پا شده باشد بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، این است که او را از صندلی ماشینش خارج کنید و بعد از آنکه آرام شد  به او اطمینان دهید همه چیز رو به راه است و او خیلی زود بهبود خواهد یافت.

علائم خطر:

برخی اوقات چند ساعت طول می‌کشد تا علائم بروز کند. هر کدام از علائم زیر را مشاهده کردید با پزشک تماس بگیرید:

  •   وجود خون در ادرار(این علامت می‌تواند به این معنا باشد که جراحتی در بالا یا پایین دستگاه ادراری او به‌وجود آمده باشد).
  •   کبود شدن ناحیه سینه یا شکم.
  •   سر باز زدن از تکان دادن سر.

کودکی، فرزند شما را گاز گرفت و پوستش را خراشید

فورا با پزشک تماس بگیرید. او ممکن است براساس محل گازگرفتگی و ظاهر آن تصمیم بگیرد شما را به نخستین اورژانس راهنمایی کند( ممکن است پزشک آنتی‌بیوتیک خوراکی تجویز کند). بنابراین تمام قسمت‌های زخم را با آب گرم و صابون بشویید و سپس از پماد و بانداژ یا گاز استریل استفاده کنید. کارن فراش، پزشک اورژانس می‌گوید: «گازگرفتگی انسان تقریبا کثیف‌ترین جراحت‌ها را ایجاد می‌کند، زیرا دهان انسان به‌طور معمولی پر از باکتری است و خطر ابتلا به عفونت نیز ۱۰ تا ۱۵ درصد است بنابراین شستن پوست با صابون و آب موثرترین کاری است که والدین می‌توانند برای کم کردن باکتری‌های محل زخم انجام دهند.»

انجام دهید: اگر پوست پاره شده است، جراحت را با صابون ملایم و آب جاری به‌مدت ۳ تا ۵ دقیقه بشویید. سپس آن را با یک باند تمیز بپوشانید. اگر زخم خونریزی دارد با یک پارچه تمیز و خشک روی آن را فشار دهید و درصورت امکان آن قسمت را بالاتر از سطح بدن قرار دهید.
انجام ندهید: روی زخم را نخراشید.

کودک یکباره روی میز بپرد و با یک تکان شدید فنجان چای را روی خودش بریزد؟

کودک کنجکاو شما مشتاق جست‌وجو و کاوش است اما این احتمال وجود دارد که دستان خود را با مایعات داغ بسوزاند. اگر سوختگی سطح وسیعی از بدن را فرا گرفته باشد یا چای داغ روی دست‌ها، صورت و پاهایش ریخته باشد یا اگر سوختگی درجه سه باشد که به احتمال زیاد در نوشیدنی‌های داغ اتفاق می‌افتد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت درمان را در خانه انجام دهید، فقط حواستان باشد که باید سرعت عمل داشته باشید. نخستین کاری که باید انجام دهید این است که چای را از روی بدن بشویید. دکتر زیبنر توصیه می‌کند لباس‌های خیس او را از تنش خارج کرده و کودک را زیر دوش آب سرد قرار دهید. اگر سوختگی تنها در قسمت کوچکی از دست یا بازو ایجاد شده باشد آن را به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زیر شیر آب سرد قرار دهید یا آنقدر آن را زیر شیر آب سرد بگذارید تا درد کمتر شود و آن محل قابل لمس باشد. سپس سوختگی را درمان کنید.




برای سوختگی‌های داخل خانه


اگر او سوختگی درجه یک دارد (پوست قرمز است):

انجام دهید: وقتی عضو سوخته کاملا سرد شد با یک بانداژ یا گاز استریل بدون چسب یا یک تکه پارچه تمیز طوری آن را ببندید که خیلی محکم نباشد و از پوست محافظت کند.

با پزشک تماس بگیرید. او می‌تواند استفاده از دارو یا یک پماد سوختگی خاص را به شما توصیه کند اما سوختگی‌های جزئی معمولا بدون این قبیل موارد هم بهبود پیدا می‌کنند فقط مراقب علائم و نشانه‌های عفونت (قرمزی، تب، ورم یا ترشحات) باشید.

انجام ندهید: برای این نوع زخم‌ها از روغن، کره، یخ یا پودر استفاده نکنید زیرا این کار می‌تواند عفونت ایجاد کرده و سوختگی را عمیق‌تر کند. به هیچ وجه تاول ایجاد شده را دستکاری نکرده و نترکانید، زیرا ممکن است باکتری وارد زخم شود و در برابر عفونت آسیب‌پذیرتر شود.


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.