راهنمای سفر به ازبکستان

هفت صبح: سفر به ازبکستان، کشوری که زبان رسمی‌ آن فارسی نیست اما مردم در برخی از شهرهای آن فارسی حرف می‌زنند ؛ ازبکستان در روزگاری نه چندان دور به سرزمین ایران تعلق داشت و سفر به آن ، سفری هیجان‌انگیز خواهد بود

سفر به آسیای میانه و شهرهایی که زمانی نه چندان دور به سرزمین ایران تعلق داشتند می‌تواند برای خیلی‌ها جالب باشد و حس نوستالژی خوبی برای آنان فراهم آورد. در این شماره می‌خواهیم تور متفاوتی را به شما معرفی کنیم و آن هم سفر به ازبکستان و شهرهای تاشکند، سمرقند و بخاراست.

بخارا و سمرقند دو شهر مهم تاجیک‌نشین و فارسی‌زبان ازبکستان است که بیشتر مردم بخارا تا امروز نیز به زبان فارسی با گویش ویژه آسیای مرکزی که امروزه به زبان فارسی تاجیکی معروف شده حرف می‌زنند که برخی منابع میزان فارسی‌زبانان این شهر را ۹۰درصد هم ذکر کرده‌اند. تاشکند پایتخت کشور ازبکستان است. زبان مردم تاشکند، ازبکی و پارسی بخاری است.

بخارا

بخارا از بزرگ‌ترین شهرهای فرارود و یکی از کانون‌های دانش و ادب ایران پس از اسلام است. این شهر در سال ۱۰۰۰ میلادی به تصرف سامانیان درآمد بعدها یعنی در ۱۵۰۵ در تصرف ازبکان که از نوادگان تیمور بودند (شیبانیان) و به عنوان پایتخت خانات بخارا درآمد و نادرشاه افشار در ۱۷۴۰ میلادی این منطقه را به تصرف خود درآورد اما با مرگ او حکومت دوباره به ازبکان شیبانی رسید و در نیمه‌های سده نوزدهم میلادی روس‌ها با غلبه بر خان بخارا آن را ضمیمه امپراتوری خود کردند.


سمرقند

سمرقند یکی از مراکز تاریخی مردم تاجیک در آسیای میانه ‌است که در سال ۲۰۰۱، این شهر باستانی در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو قرار گرفت. سمرقند که یونانیان آن را‌(ماراکندا) می‌نامیده‌اند، یکی از کهن‌ترین شهرهای جهان شمرده می‌شود و توسط ایرانیان در اواخر سده ۱۴ پیش از میلاد در دشت حاصلخیز زرافشان به عنوان شهر منطقه کشاورزی پی نهاده شده و زمانی دراز در دوران هخامنشیان مهمترین شهر منطقه بوده‌ است.



جاده ابریشم

جاده ابریشم به طول ۱۴ هزار کیلومتر از شرق چین تا سواحل دریای مدیترانه و شمال دریای آدریاتیک را بهم پیوند می‌داد. در این راه شهرهایی بودند که هنوز هم موجودند و به حیات خود ادامه می‌دهند. آسیای مرکزی قلب و مرکز این راه بود و قلمرو کنونی ازبکستان مرکز این شاهراه بود.


موزه تاریخی تیموریدس

موزه تیموریدس در سال ۲۰۰۶ در تاشکند تأسیس شد و امروزه به عنوان یک شاخص مهم مطرح است. تمام ساختمان توسط آبشارهایی احاطه شده که نظر تماشا‌گر را به خود جلب می‌کند.

این موزه شامل بیش از ۳۰۰ سالن نمایش است که در مورد تاریخچه قدیمی هر ناحیه صحبت می‌کند. در میان این سالن‌ها تعدادی تصاویر از مسائل تاریخی زندگی در گذشته، با دستخطی منحصر به فرد که شامل اسلحه‌ها، لباس‌های قدیمی و سکه‌های مختلف وجود دارد، به چشم می‌خورد.


مدرسه تاریخی باراک خان

مدرسه تاریخی باراک‌خان در قرن ۱۶ ساخته شد. واضح است که روحیه اسلامی در آسیای مرکزی وجود دارد. همچنین دستخط‌های مشرقی غنی در اینجا وجود دارد. قرآن مشهور خلیفه عثمان نیز در اینجا نگهداری شده است.

این کتاب اولین نسخه کتاب اسلامی است که شامل ۳۵۳ ورق پوست آهو با سایز بسیار بزرگ از نسخه اصلی است. برای قرن‌ها، این قرآن در شهرهایی مثل مدینه، دمشق و سپس در بغداد نگهداری می‌شد. سپس در قرن ۱۹ به سن پترزبورگ منتقل شد تا زمان قبل از شورش و بعد به آسیای مرکزی منتقل شد.



شرایط تور

سفر هوایی به مدت هشت روز به ازبکستان،‌ شهرهای بخارا، سمرقند و تاشکند و بازدید از آثار تاریخی این شهرها، ‌اقامت در هتل چهارستاره با صبحانه برای‌تان ۵۵۰ هزار تومان به علاوه ۹۹۵ دلار می‌شود.
رفت و برگشت هوایی با خطوط ایران ایر، پرواز داخلی بخارا – تاشکند، دو وعده شام گرم همراه با موسیقی سنتی در تاشکند و بخارا، تمامی ترانسفر‌های فرودگاهی، شهری و بین شهری، مدیر تور فارسی زبان، راهنمای محلی، تمامی ورودیه‌ها‌ و پوشش بیمه از خدمات تور است.

برترینها

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.