راهی جدید برای فرزنددار شدن

۲۱م دیماه ،

وقتی اسم پزشکی قانونی را می شنویم، شاید تمام تصور و ذهن ما به سمت جنازه و مرگ و قتل برود ولی مراجعه به این مرکز دلایل گوناگونی دارد.

ممتازنیوز: برای اینکه با پزشکی قانونی بیشتر آشنا شویم، از دکتر زنوزی در مورد پرونده هایی که به این مرکز ارجاع داده می شوند، سوال کردیم. جالب اینجاست که ادامه صحبت های ما به موضوعی رسید که شاید به آن فکر نمی کردیم، اهدای جنین به زوجین. با ما تا پایان گفتگو همراه باشید.

* آیا آماری از مراجعات به این مرکز وجود دارد؟

آمار مراجعه به پزشکی قانونی در این مرکز ثبت و نگهداری می شود و کاملاً محرمانه است و اجازه انتشار یافتن آن را نداریم.

* عمده مواردی که به شما مراجعه می کنند، چیست؟

ـ ضرب و جرح در دعوا

ـ تصادفات

ـ اگر کارگری از بلندی سقوط کند، شخصاً مراجعه نمی کند. از دادسرا نامه قانونی داده می شود و کارشناسان دادگستری که در پزشکی قانونی می باشند، گواهی می نویسند.

ـ کسی که با همسرش دعوا کرده است.

ـ اشخاصی که طرف بهزیستی برای تعیین محل نگهداری فرستاده می شوند چون دوشیزه ها باید از غیر دوشیزه ها تفکیک شوند. 

ـ اگر قرار باشد بچه ای در شیرخوارگاه بماند.

ـ والدینی که می خواهند فرزندی را به فرزندخواندگی بپذیرند درخواست را به دادگاه اعلام می کنند و به آنها پنج سال فرصت بارداری داده می شود.

ـ اگر بخواهند اهدای جنین صورت گیرد.

ـ اشخاصی که می خواهند طلاق بگیرند. قبل از صدور حکم طلاق باید مشخص شود خانم باردار نیست و بعد حکم طلاق گرفته شود. کسانی که دوشیزه می باشند، می توانند از طریق پزشکی قانونی مورد معاینه قرار بگیرند و شناسنامه خود را پاک کنند. برای آقایان هم وقتی خانم دوشیزه باشد، مورد پاک کردن شناسنامه انجام می شود.

ـ تعیین سبب فوت

ـ برای تعیین ابوت یعنی پدری به این مرکز مراجعه می کنند و آزمایش DNA می دهند. 

ـ برای تعیین هویت اجساد باقیمانده

* موردی به نام اهدای جنین را مطرح کردید. می توانید در این باره بیشتر توضیح دهید؟

اهدای جنین زمانی انجام می شود که «آزواسپرمی» داشته باشند. زن مشکل ندارد و مشکل از طرف پدر است. خیلی از خانواده ها اجازه نمی دهند که اسپرم مرد دیگری را به مادر اهدا کنند، در این صورت اهدای جنین صورت می گیرد. در فضای آزمایشگاهی اسپرم و تخمک را با هم تلقیح می کنند و بعد جنین به خانواده اهدا می شود و در رحم مادر پرورش داده می شود. جنینی به رحم مادر اهدا می شود که نه برای پدر است و نه برای مادر.

* اهدای جنین چگونه انجام می شود؟

این جنین برای اشخاصی که نازایی دارند، به طور مثالً خانمی که تنبلی تخمدان دارد، در لوله آزمایش یا بیرون از رحم پرورش داده می شود و بعد تلقیح مصنوعی صورت می گیرد. شاید در آزمایشگاه از چند تخمک و اسپرم بیشتر از یک جنین درست شود. جنین هایی که زنده ماندند، جایگزین می شوند. بقیه فریز می شوند و بعد از مدتی وقتی که مطمئن شدند بچه نمی خواهند، به شخصی دیگر اهدا می شوند. البته این جنین ها شاید در آینده که رشد کردند، با هم خواهر و برادر باشند و حتی با هم ازدواج کنند. البته چنین مشکلاتی هم وجود دارند.

* این مقوله از نظر شرعی مشکلی ندارد؟

علما از نظر شرعی مجاز دانستند چون هویت قابل تشخیص است و می توانند به مراکز خصوصی و تشخیص هویت مراجعه کنند. البته جنین های اهدایی هنوز به سنی نرسیده اند که بخواهند اند مسائل را پیگیری کنند. به هر حال این اطلاعات محرمانه است و فعلاً مشخصاتی در اختیار قرار نمی گیرد.

* از کی و کجا آغاز شد؟

این کار حدود هفت ـ هشت سال پیش از یزد آغاز شد. البته در حال حاضر در تهران هم انجام می شود. مادر باردار می شود و نوزاد به دنیا می آید. شاید کسی نداند که جنین به این خانواده تعلق ندارد، فقط در مواردی که بچه به پدر و مادرش شبیه نیست یا کسی با خانواده خصومت دارد، ممکن است برایشان مشکلی پیش بیاید. البته در مورد فرزند خواندگی هم مشکل وجود دارد.

* این عمل چقدر موفقیت آمیز است؟

حدود ده تا پانزده درصد ولی با وجود این اهدای جنین انجام می شود. این عمل بسیار پر هزینه است و ممکن است خیلی از خانواده ها نتوانند این کار را انجام دهند. هورمون هایی باید به مادر تزریق شود و کارهایی صورت بگیرد. کلی هزینه باید پرداخت شود و در نوبت بمانند که این پروسه کمی طول می کشد.

منبع: ۷روز زندگی

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.