راهکارهایی برای بزررگسالان بیش فعال/کم توجه

۰۲خردادماه،
ممتاز نیوز: اختلال بیش فعالی/کم توجهی بسیاری از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد و علائم آم می تواند گستره وسیعی از مسائل زندگی اشخاص، از روابط گرفته تا شغل، را دچار اختلال کند. اما کمک هم قابل دسترسی است و یادگیری دربارهٔ بیش فعالی/کم توجهی قدم اول است.

آگاهی از بیش فعالی/کم توجهی بزرگسالان

اختلال بیش فعالی/نقص توجه تنها یک مشکل مختص کودکان نیست. اگر شما در کودکی تشخیص این اختلال را دریافت کرده اید به احتمال بسیار حداقل بعضی از علائم را با خود به بزرگسالی آورده اید. اما حتی اگر هیچ گاه این تشخیص را نگرفته باشید ، به این معنا نیست که در بزرگسالی هم تحت تاثیر آن نخواهید بود.
بیش فعالی/ کم توجهی اغلب در دوران کودکی بدون تشخیص باقی می ماند . این اتفاق در قبل بیشتر مرسوم بود. زمانی که اشخاص بسیار کمی در خصوص این اختلال اطلاعات داشتند. خانواده، معلم ها و دیگران به جای تشخیص و شناسایی علائم، به شما برچسب یک بچه شیطان، دست و پاچلفتی، خرابکار یا دردسر ساز می زدند. در صورتی که بسیاری از این ویژگی ها بخشی از علائم بیش فعالی شما بوده است. البته خبر خوشحال کننده این است که هر زمان هم که شما آغاز به کنترل علائم بیش فعالی کنید ، دیر نیست.

علائم و نشانه های بیش فعالی/نقص توجه بزرگسالی

اختلال بیش فعالی/کم توجهی در بزرگسالان به نظر می رسد کاملا متفاوت از دوران کودکی باشد و علام آن برای هر فرد منحصر به فرد است. در ادامه به این علائم اشاره می کنیم:


۱) مشکل در تمرکز

بزرگسالان بیش فعال/کم توجه اغلب با توجه و متمرکز ماندن بر فعالیت های روزمره مشکل دارند. برای مثال ممکن است شما به راحتی با صداها یا نورهای بی ربط حواستان پرت شود، به سرعت از کاری به کار دیگر بروید یا بسیار زود خسته شوید. نشانه های کم توجهی و مشکلات تمرکز عبارتند از:
– خارج شدن از منطقه بدون فهمیدن آن حتی در وسط یک گفتگو
– دشواری در تمرکز بر یک چیز یا کار
– مشکل در کامل کردن کارها حتی کارهای ساده
– تمایل به چشم پوشی کردن از جزئیات که منجر به خطاها یا کارهای ناتمام بسیار می گردد
– ضعف در مهارت های گوش دادن و پیگیری مسیرها و مکالمات


۲) تمرکز افراطی

در حالی که اشخاص بیش فعال/کم توجه با تمرکز بر کارهایی که به آنها علاقه ای ندارند، مشکل دارند یک تمایل به غرق شدن در کارهایی که محرک و پاداش دهنده است در آنها وجود دارد. این نشانه متناقض تمرکز افراطی نامیده می گردد.
تمرکز افراطی در واقه یک مکانیزم مقابله ای در برابر حواسپرتی است . برای مثال ممکن است شما در یک کتاب، یک برنامه تلویزیونی یا کامپیوتر غرق شوید و در نتیجه آن زمان بسیاری را از دست بدهید.


۳) بی نظمی و فراموشکاری

زمانی که شما بیش فعال/کم توجه دارید ممکن است اغلب زندگی برایتان خسته کننده و خارج از کنترل به نظر برسد. مرتب کردن اطلاعات مورد نیاز، اولویت بندی کارها، رسیدن به کارها و مسئولیت ها و مدیریت زمان ، از چالش هایی به شمار می روند که اشخاص بیش فعال/کم توجه با آنها روبرو می باشند. نشانه های بی نظمی عبارتند از:
– مهارت های ضعیف سازمان دهی و نظم بخشی (خانه، محل کار، میز یا ماشین به شدت شلوغ و نامنظم است)
– تمایل به اهمالکاری
– مشکل در آغاز کردن و تمام کردن پروژه
– تاخیرهای مکرر
– فراموش کردن فراوان قرارها، تعهدها و سررسیدهای زمانی
– گم کردن و جاگذاشتن وسائل
– کمتر تخمین زدن زمان لازم برای انجام کارها


۴) تکانشگری:

اگر علائم این طبقه را داشته باشید، ممکن است در بازداری رفتارها، صحبت ها و واکنش هایتان مشکل داشته باشید. ممکن است قبل از فکرکردن عمل کنید، یا بدون در نظر گرفتن پیامدها واکنش نشان دهید. علائم تکانشگری عبارتند از:
– موارد بسیار ناراحت کردن دیگران با رفتارها یا حرف های ناگهانی
– خودکنترلی ضعیف
– بیان کردن افکاری که بی ادبانه یا نامتناسب با موقعیت اند
– داشتن تمایلات عادتی


۵) مشکلات هیجانی

بسیلری از اشخاص بیش فعال/کم توجه مشکلات بسیاری در مدیریت هیجانات خود خصوصا هیجانات خشم و درماندگی دارند. علائم این دسته عبارتند از:
– احساس عدم پیشرفت
– احساس اضطراب و استرس
– بی قراری یا تغییرخلق سریع
– مشکل در حفظ تمایل و انگیزه به یک چیز
– خلق و خوی انفجاری
– حساسیت بسیار به انتقاد
– اعتماد به نفس پایین

۶) بیش فعالی:

علائم بیش فعالی در بزرگسالی بیشتر داخلی و پنهانی است. این علائم عبارتند از:
– احساس بی قراری و ناراحتی داخلی
– تمایل به خطر کردن
– به آسانی خسته شدن
– سرعت بسیار افکار
– مشکل در آرام و قرار گرفتن
– صحبت کردن با فشار
– انجام دادن یک میلیون کار در یک زمان
مشکلاتی که بیش فعالی/کم توجهی در زندگی شما ایجاد می کند:
اگر با خواندن این مقاله متوجه شده اید دارای بیش فعالی/کم توجهی میباشید، احتمالا سال های سال از مشکل ناشناخته خود رنج می برده اید. ممکن است دیگران به سبب فراموشکاری یا مشکل در تکمیل کارها به شما برچسب “دست و پاچلفتی” یا “احمق” می زدند و شما هم کم کمک باور کرده بودید که فرد ضعیفی میباشید.


بیش فعالی/کم توجهی که بدون تشخیص و درمان باقی بماند می تواند مشکلات بسیاری را در زندگی به وجود بیاورد:

۱- مشکلات سلامت جسمانی و روانی: علائم این اختلال ممکن است سبب شود شما به تغذیه و سلامت خود رسیدگی نکنید و یا فراموش کنید به پزشک مراجعه و در زمان های مشخص چکاپ انجام دهید. هم چنین بیش فعالی/کم توجهی سبب ایجاد اضطراب، افسردگی و اعتماد به نفس ضعیف می گردد.
۲- مشکلات شغلی و مالی: شما ممکن است در حفظ یک شغل، پیگیری و رعایت قوانین و انجام کارها در زمان معین شده مشکل داشته باشید.
۳- مشکلات ارتباطی: ممکن است دوستان و اعضای خانواده تان از بی نظمی، فراموشکاری یا ناآرامی شما شاکی باشند. آنها ممکن است فکر کنند شما فرد “بی مسئولیت” و”بی احساسی” میباشید.


پیشنهاداتی برای بزرگسالان بیش فعال/کم توجه

– ورزش و تغذیه صحیح: ورزش منظم به شما کمک می کند انرژی خود را در مسیر صحیح تخلیه کنید و هم چنین سبب آرامش بدن شما می گردد. خوردن غذاهای سالم و کم کردن مواد قندی خلق شما را آرام می کند.

– خواب کافی : داشتن ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه به شما کمک می کند بهتر بتوانید تمرکز کنید، استرس خود را مدیریت کنید و مسئولیت هایتان را بهتر انجام دهید.

– مدیریت زمان بهتر را تمرین کنید: برای هر چیز یک موعد زمانی قرار دهید حتی برای کوچکترین کارها. از تایمر و اخطار دهنده ها استفاده کنید. اولویت بندی کارهای حساس را فراموش نکنید. هر تکلیف، پیام یا فکر یا کار مهم را یادداشت کنید.

– روی روابطتان کار کنید: سعی کنید مهارت های ارتباط موثر مثل گوش دادن فعال ، همدلی و همدردی با دیگران را یاد بگیرید.

– یک محیط کار حمایت کننده ایجاد کنید: به وفور از لیست ها، کدهای رنگی، به یادآورنده ها، یادداشت برای خود، کارهای روزمره و فایل ها استفاده کنید. اگر ممکن است کار مورد علاقه تان را انتخاب کنید. توجه کنید که چگونه و در چه زمانی بهتر کار می کنید و سعی کنید این شرایط را ایجاد کنید.
منبع:‌ پایگاه اینترنتی روان

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.