راهکارهایی برای حفظ باروری جوانان

مدیر مرکز درمان ناباروری رویان درباره راهکارهای حفظ باروری گفت: اگر جوانانی نیازمند درمان‌هایی برای بیماری‌هایی خاص هستند که قدرت باروری آن‌ها را به خطر می‌اندازد، باید تمهیداتی داشته باشیم تا قدرت باروری آن‌ها حفظ شود.

دکتر احمد وثوق در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به پیشینه تاسیس مرکز درمان ناباروری رویان گفت: در دهه‌ی ۶۰ یکی از نیازهای کشور به خدمات پزشکی خارج از ایران، در حوزه درمان ناباروری بود. طبق اعداد و ارقام موجود در آن زمان، دومین موردی که ارزبری داشت و هموطنان‌مان مجبور بودند برای آن به خارج از کشور بروند، درمان ناباروری بود.

وی افزود: آخرین گزارشی که ما در آن زمان از وزیر وقت بهداشت و درمان داشتیم این بود که با وجود شرایط بسیار سخت مالی در زمان جنگ و بعد از جنگ، در یک سال ۱۰۰ زوج ایرانی برای درمان ناباروری به خارج از کشور اعزام شده بودند که حاصل این اعزام تولد جمعا ۱۰ فرزند بود. یعنی میزان موفقیت اعزام زوج‌های نابارور برای درمان ناباروری ۱۰ درصد بود.

وثوق خاطرنشان کرد: امروزه با گذشت بیش از ۲۹ سال از تاسیس مراکزی مانند مرکز درمان ناباروری رویان، ضمن این که ما به طور کامل از اعزام بیماران قطع وابستگی پیدا کردیم، توانستیم در شرایط عادی (غیر کرونایی) پذیرای تعداد زیادی زوج نابارور خارجی و یا ایرانیان مقیم خارج برای درمان ناباروری در کشور خود باشیم؛ یعنی جریان معکوس شده است. علاوه بر این که از خروج ارز برای درمان ناباروری هموطنان خود جلوگیری کردیم با پذیرفتن زوج‌های نابارور ازکشورهای دیگر به منبعی برای کسب درآمد ارزی تبدیل شدیم.

مدیر مرکز درمان ناباروری رویان با بیان این که «آمار موفقیت در مرکزی مانند مرکز درمان رویان که همه‌ی امکانات درمان ناباروری را در اختیار دارد، آماری قابل رقابت با مراکز درمان ناباروری اروپا، آمریکا و استرالیا است» گفت:  پژوهشگاه رویان در کنار ارائه خدمات درمان ناباروری توانست با متخصصان جوان، مجرب و متخصص به دانش سلول‌های بنیادی دست پیدا کند.دستیابی به دانش سلول‌های بنیادی از تفکر و پژوهش در علوم مربوط به درمان ناباروری مانند دانش جنین‌شناسی، دانش ژنتیک، دانش درمان ناباروری مردان و علوم مرتبط با آن ممکن شد. همه‌ی این موارد در کنار یکدیگر باعث می‌شود جمهوری اسلامی ایران در تراز منطقه‌ای از یک جایگاه مناسبی برخوردار و امروزه هم در زمینه دانش سلول‌های بنیادی و هم در زمینه دانش طب بازساختی و همچنین علوم مرتبط با شبیه‌سازی بتواند جزو سرآمدان علمی دنیا باشد.

وی درباره روش‌های پیشرفته درمان ناباروری گفت:  اساس درمان ناباروری باید بر این متکی باشد که ما فرزند سالم را برای خانواده‌ها به ارمغان بیاوریم. تلاش ما این است که در موضوع درمان ناباروری هم میزان موفقیت در درمان را بالا ببریم هم ثمره درمان ناباروری ما فرزند سالمی در خانواده باشد. برای رسیدن به این موضوع باید روش های مختلفی را که دانش روز دنیا است به کار ببریم تا از تولد فرزندانی با ناهنجاری‌های ژنتیکی و یا مادرزادی جلوگیری کنیم.

وثوق با اشاره به یکی از دستاوردهای پژوهشگاه رویان بیان کرد: یکی از دستاوردهای خوبی که در رویان وجود دارد دانش بررسی ژنتیکی جنین‌ها قبل از انتقال به مادر است. با بررسی دقیق ژنتیکی جنین‌ها می‌توانیم جنین‌های سالم را انتخاب کنیم و به مادران منتقل کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان ادامه داد: از دیگر اصولی که باید در باروری مد نظر باشد، بحث حفظ باروری است؛ یعنی ما پتانسیل، توانایی و قدرت باروری را در جوانان حفظ کنیم. اگر جوانان نیازمند درمان‌هایی برای بیماری‌هایی خاص بودند که قدرت باروری آن‌ها  را به خطر می‌اندازد باید تمهیداتی داشته باشیم تا قدرت باروری آن‌ها حفظ شود. شیمی‌درمانی و رادیوتراپی ممکن است باروری خانم‌ها را به خطر بیندازد بنابراین آن‌ها می‌توانند به بانک تخمدان رویان مراجعه کنند و گامت‌های خود را منجمد کنند. آقایان نیز اگر به علت بیماری‌های صعب‌العلاج مانند سرطان مجبور باشد درمان‌های شدید مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی را طی کند ما این آمادگی را داریم که هم بافت ارگان‌های جنسی آن‌ها و هم اسپرم‌هایشان را منجمد کنیم تا در زمانی که به آن‌ها نیاز دارند از آن استفاده کنند.

وثوق درباره به بلوغ رساندن سلول‌های نارس در محیط آزمایشگاه گفت: دستاورد دیگری که امروزه از آن استفاده می‌شود این است که سلول‌های نارس را در محیط آزمایشگاه به بلوغ می‌رسانیم و سپس از سلول‌های بالغ برای درمان ناباروری استفاده می‌کنیم. این تکنولوژی در رویان وجود دارد. مراقبت‌های دوران بارداری و جلوگیری از تولد نوزادان نارس و کنترل خطراتی همچون فشار خون و دیابت دوران بارداری از دیگر خدماتی است که در رویان ارائه می‌شود.

وی با اشاره به وقوع سقط مکرر در برخی از زنان باردار درباره رفع این مشکل گفت: یکی دیگر از اقداماتی که در حال انجام است در خصوص زوجینی است که خانم، طی بارداری دچار سقط مکرر می‌شود؛ یعنی خانم بارداری‌های مکرری دارد ولی متاسفانه این بارداری‌ها به یک فرزند سالم ختم نمی‌شود. در این موارد هم ما تیمی داریم که مسئولیت آن این است که زوجینی را که خانم دچار سقط‌های مکرر شده است تحت حمایت قرار می‌دهد و پروتکل های لازم برای بارداری موفقیت‌آمیز خانم را به کار می‌گیریم تا هم ثمره بارداری وی فرزند سالمی باشد هم در طول بارداری مورد مراقبت قرار می‌گیرند که به زایمان سالمی منتهی شود.

وثوق در ادامه در خصوص عملکرد جهاد دانشگاهی طی چهل سال گذشته گفت: جهاد دانشگاهی در سطحی که به آن ماموریت داده شده است، عملکرد بسیار موفقی داشته است ولی اگر به ما ماموریت ندهند و امکاناتی در اختیار ما قرار ندهند بالطبع هم در انجام وظایفی که خودمان تعریف کرده‌ایم دچار مشکل می‌شویم و هم کشور از نعمت نیروهای جوان و آماده به خدمت جهاد دانشگاهی محروم می‌شود.

مدیر مرکز درمان ناباروری رویان خاطر نشان کرد: تلاش ما بر این است که با گرفتن ماموریت‌های خاص از حاکمیت توانایی‌های خود را اثبات کنیم. این که چه قدر حاکمیت به برنامه‌های ما توجه کند و اعتبارات لازم را در اختیار ما قرار دهد از حیطه‌ی اختیارات ما خارج است. با همه‌ محدودیت‌هایی که جهاد دانشگاهی داشته است، معتقدم جهاد دانشگاهی جزو نهادهایی بوده که توانسته در این چهل سال فعالیت خود نقش موثری را در اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران، قطع وابستگی‌ها و توسعه کشور بازی کند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.