راهکارهای هدایت عیدانه به سمت تولید

۰۱م اسفند ،

نمایندگان مجلس معتقدند که با ۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی، امکان حمایت از کالا و سرمایه ایرانی وجود داشت، اما هنوز برنامه‌ریزی برای این موضوع نداریم و اثرات تورمی توزیع پول نقد در جامعه هم با توجه به شرایط اقتصادی جامعه اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از فارس، اقتصاد امسال نقدینگی ۴۲۶ هزار میلیارد تومانی را تجربه کرد و  از آنجا که رشد نقدینگی از عوامل ایجاد تورم است، با موج تازهی از تورم مواجه بودیم. تورم حاصل از نقدینگی ۴۲۶ هزار میلیارد تومانی به نوبه خود مشکلات معیشتی را برای مردم ایجاد کرد تا جایی که مقام معظم رهبری در نشستی که مدتی قبل با اعضای هیأت دولت برای رفع مشکلات معیشتی مردم برگزار شد، تأکید کردند تا دولتمردان راهکارهای اجرایی برای رفع  معضلات معیشتی مردم اتخاذ کنند. 

در نتیجه نشست‌های مشترکی که بین دولت و مجلس برگزار شد، قرار شد تا ۶ هزار میلیارد تومان تحت عنوان عیدانه به مردم پرداخت شود که مطرح شدن این موضوع بحث‌های مختلفی را به دنبال داشت. بعضی کارشناسان معتقدند تزریق این میزان نقدینگی در پایان سال به جامعه تورم ۵ تا ۶ درصدی را به همراه خواهد داشت به عبارت دیگر تورمی مضاعفی علاوه بر  تورم پایان سال خواهیم داشت.

به دنبال این موضوع و برای بهره‌‌مندی از نظرات و راهکارهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سراغ تعدادی از اعضای کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس رفتیم و خواستیم تا پیشنهادهای خود را دربارهٔ تزریق نقدینگی ۶ هزار میلیارد تومانی به جامعه و اینکه دولت چگونه ‌می‌تواند آن را به سمت تولید داخلی هدایت کند تا مانع تورم‌ بیشتر در پایان سال شود، ارائه دهند.

*  با کمک فروشگاه‌های زنجیره‌ای گردش نقدینگی را کاهش دهیم

محمد‌رضا پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دربارهٔ پرداخت عیدانه، گفت: دولت می‌تواند نقدینگی لازم برای فرآیند تولید کالا را از طریق قدرت خریدی که برای مردم ایجاد می‌کند فراهم و امکان فعالیت بنگاه‌ها را تأمین کند.

وی افزود: به طور قطع اگر دولت می‌‌توانست عیدانه را به صورت کالا و غیر‌نقدی به مردم بدهد اثرات تورمی گردش پول و گردش منابع نقدی به حداقل ممکن می‌رسید.

عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت در خصوص تأمین و توزیع کالا و اینکه این عیدانه بصورت غیرنقدی به مردم داده شود مشکلاتی را پیش‌بینی می‌کرد، در نتیجه تصمیم‌گیری شد تا عیدانه  به صورت نقدی به مردم داده شود.

پور ابراهیی گفت: نقدینگی عیدانه شرایطی را در بازار بوجود می‌آورد که محصولات و کالاهای مورد نیاز مردم بویژه کالاهای اساسی از طریق خرید شب عید جذب بازار شود و به دنبال آن نقدینگی جذب تولید شود.

وی در ادامه، بیان داشت: فرآیند جذب نقدینگی در تولید با توجه به عیدانه‌ای که قرار است به مردم پرداخت شود به این شکل است که واحدهای تولیدی فرصت و امکان فروش کالاهای بیشتری را به دست می‌آورند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: به سبب تورم، سرمایه در گردش تولید‌کنندگان کم شده و همچنین واحدهای تولیدی دوره زمانی فروش تا وصول مطالباتشان چند ماه به طول می‌انجامد و این شرایط مدیریت سرمایه در گردش را برای واحدها و بنگاه‌های تولیدی با مشکل مواجه کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، اظهار داشت: نقدینگی حاصل از عیدانه فرآیند گردش وجوه نقد در بازار را از فروشندگان (خرده و عمده) به سمت واحدهای تولیدی که عرضه کننده محصولات بازارند هدایت می‌کند و قطعا این رویکرد اثراتی بر واحدهای تولیدی خواهد داشت.

پورابراهیمی در ادامه، تصریح کرد: کاری که دولت باید انجام دهد این است که فرآیند عرضه‌های عمده را از طریق فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای مدیریت کند تا هم با تخفیف رضایت مردم را جلب کند و هم با جذب منابع، فروشگاه‌های زنجیره‌ای از سود خوبی برخوردار شوند.

وی افزود: به سبب اینکه فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای با تولید‌کنندگان بطور مستقیم در ارتباط می باشند فرآیند گردش مالی به حداقل ممکن می‌رسد و این موضوع جریان نقدینگی را کند و آثار تورم را هم کاهش می‌دهد.

پور‌ابراهیمی گفت: اگر دولت با تجهیز فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مردم کالا بدهد از آنجایی که این فروشگاه‌ها مستقیما با تولید‌کنندگان در ارتباط هستنند، گردش وجه نقد بین واسطه‌ها به حداقل می‌رسد، به عبارتی فرآیند مصرف، فروش و تولید با دو حلقه واسط انجام می‌شود.

وی افزود: با کاهش گردش نقدینگی اثرات تورمی به حداقل ممکن می‌رسد. هم مصرف‌کننده کالا را با قیمت مناسب‌تری دریافت می کند و هم توزیع‌کننده که عمده‌فروشان کلان و فروشگاه‌های زنجیره‌ای که سهامداران آن مردم می باشند از سودآوری خوبی برخوردار می‌‌شوند.

پورابراهیمی گفت: در ادامه این فرآیند تولید‌کننده مستقیم منابعش را می‌گیرد و دوره وصول طلبش هم به حداقل می‌رسد و این تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی است که هم‌اکنون به سرمایه در گردش نیاز دارند.

* پرداخت کمک نقدی به مردم، دامن زدن به تورم است

عطا‌ء الله حکیمی‌ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دربارهٔ ۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی که قرار است تحت عنوان عیدانه از اسفندماه به مردم پرداخت شود و اینکه دولت چگونه ‌می‌تواند آن را به سمت تولید داخلی هدایت کند تا مانع تورم‌ بیشتر در پایان سال شود، گفت: دولت قصد دارد تا عیدانه را به صورت نقدی به مردم بدهد و با توجه به اینکه شب عید است بنابراین مردم این نقدینگی را در بازار خرج می‌کنند.

وی افزود: ورود نقدینگی به جامعه سبب افزایش شدید نقدینگی و به تبع آن افزایش تورم می‌شود. در این شرایط  کنونی پرداخت عیدانه نه تنها کمک به مردم نیست، بلکه دامن زدن به تورم و ایجاد مشکلات اساسی در قدرت خرید مردم است.

حکیمی، بیان داشت: اجرای چنین کارهایی نیاز به برنامه‌ریزی دارد و بهتر است در ازای پول نقد به مردم کالا یا کارت اعتباری داده شود.

حکیمی‌ گفت: عیدانه اگر به صورت کالا به مردم داده می‌شد هم به رونق تولید داخلی کمک می‌کرد و هم سبب کنترل تورم و نقدینگی می‌شد زیرا تزریق ۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی به صورت یکجا به جامعه سبب افزایش ۵ تا ۶ درصدی تورم در جامعه می‌شود.

* عیدانه کالایی، حمایت از کار و سرمایه ملی است

غلامرضا کاتب عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم در خصوص پرداخت عیدانه نقدی به مردم گفت: پیشنهاد همکاران ما در مجلس این است که این کمک که قرار است تحت عنوان کمک معیشت در ماه جاری به مردم داده شود به صورت کارت اعتباری یا کالا باشد.

وی در ادامه افزود: اما تا امروز سیاست دولت این است که بخشی به صورت کالا و بخشی به صورت نقدی داده شود، اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده و باید بررسی شود که آیا دولت می‌تواند فرصتی را فراهم کند تا به صورت کالا این کمک معیشت انجام شود یا خیر؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: کمک معیشتی و عیدانه مردم اگر به صورت کالا داده شود، منطقی‌تر و در راستای حمایت از تولید، مصرف داخلی و حمایت از کار و سرمایه داخلی است.

* پرداخت عیدانه از محل صندق توسعه ملی اثرات ضد تورمی دارد

هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص پرداخت نقدی عیدانه و اینکه دولت چطور می‌‌تواند این نقدینگی را به سمت تولید داخلی هدایت کند، گفت: عیدانه از محل ارزی است که از صندوق توسعه ملی حاصل می‌شود که این ارز را دولت به بانک مرکزی پرداخت می‌کند و بانک مرکزی هم آن را در اختیار مرکز مبادلات قرار می‌دهد.

وی افزود: اتاق مبادلات هم ارز را به واردات مواد اولیه و اساسی مورد نیاز تولید طبق اولویت‌بندی اختصاص می‌دهد،بنابراین به سبب افزایش ارز در اتاق مبادلات قیمت ارز کاهش می‌یابد و بدین ترتیب نقدینگی جمع‌آوری و انجام این کار اثرات ضد تورمی دارد.

*زمینه خرید کالاهای داخلی باید با عیدانه فراهم می‌شد 

عاشوری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دربارهٔ ۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی که قرار است تحت عنوان عیدانه اوایل اسفندماه به مردم پرداخت شود و اینکه دولت چگونه ‌می‌تواند آن را به سمت تولید داخلی هدایت کند تا مانع تورم‌ بیشتر در پایان سال شود، گفت: راه‌های این کار مشخص و روشن است ولی در واقع بعید است که دولت غیر از نقدینگی به دنبال راه‌حل دیگری برود.

وی در ادامه، افزود: اگر دولت عیدانه را به صورت کالا، بن، یا سبد کالا تهیه می‌کرد و یا اینکه زمینه خرید کالاهای خانگی تولید داخل را توسط این نقدینگی فراهم می‌کرد در واقع این نقدینگی به سمت تولید داخلی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی مصرف می‌شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: واحدهای تولیدی در زمینه تولید به سبب کمبود سرمایه در گردش مشکلات فراوانی دارند که هدایت این نقدینگی با تدبیر و برنامه‌ریزی به سمت خرید کالاهای داخلی می‌تواند بخشی از این مشکلات را حل کند.

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.