راهکارهای ۱۲ نماینده مجلس برای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی/جدول

اسامی نمایندگان

کمیسیون تخصصی

راهکار عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی

علی اکبر آقایی مغانجوقی

رئیس کمیسیون عمران

سه قوه باید فرمایشات مقام رهبری را تبیین کنند و نیازها را در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی برطرف کنند. رهبری به نکات مهمی اشاره کردند و برای عملیاتی کردن آن باید اخلاق تبعیت از فرمایشات رهبری را پیدا کنیم و بتوانیم در آن چارچوب قرار بگیریم. مجلس نیز باید نیازهای قانونی در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی را برطرف کند.

حسین امیری خامکانی

انرژی

اقتصاد مقاومتی به معنای استقلال اقتصادی و تامین حداقل های مورد نیاز کشور و مردم است. یکی از پایه های استقلال کشور استقلال اقتصادی است و تا زمانی که استقلال اقتصادی محقق نشود، استقلال سیاسی تحکیم پیدا نمی کند. برای تحقق این موضوع باید از اقتصاد نفتی جدا شویم و تولید و فضای کسب و کار را رونق دهیم تا حداقل های مورد نیاز کشور را تامین کنیم. در چند سال گذشته وابستگی به نفت زیاد شده و راهکار اصلی رسیدن به اقتصاد مقاومتی رهایی از اقتصاد نفتی است.

مهرداد بائوج لاهوتی

عمران

رهبر معظم انقلاب سال جاری را سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری فرمودند و هم اکنون نیز موضوع اقتصاد مقاومتی مطرح شده است. راهکار اساسی برای تحقق اقتصاد مقاومتی حمایت حقیقی از تولیدکنندگان داخلی است.

روح الله بیگی

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی

بها دادن به سرمایه ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی به خصوص در بخش صنعت و کشاورزی اقتصاد مقاومتی را محقق می کند. اگر کشاورزی و صنعت و معدن را رونق دهیم می توانیم نیازهای داخلی را برطرف کرده و به جای واردات به سمت صادرات خواهیم رفت.

موسی الرضا ثروتی

برنامه، بودجه و محاسبات

اقتصاد مقاومتی راههای مختلف بررسی تحریم و حل مشکل است، در اقتصاد کلان، بودجه و برنامه شاخص هایی همچون سرمایه گذاری، تورم و اشتغال وجود دارد، باید این شاخص ها را به صورت مجزا بررسی کرده و مشکل های موجود در این زمینه را برطرف کنیم. به طور مثال اگر بانک ها را تحریم کردند ما به روش های دیگر ارز را انتقال دهیم و اگر کشتی ها را متوقف کردند ما از بیمه های دیگر استفاده کنیم و اگر نفت ما را نخریدند باید بازارهای دیگر نفتی پیدا کنیم.

هادی شوشتری

امنیت ملی و سیاست خارجی

در مقطع کنونی اقتصاد مقاومتی به عنوان راهبرد از سوی رهبری مطرح شده است و معنای آن این است که مدیران اجرایی در تمام سطوح و مردم باید منابع را به شکل مناسبی مدیریت کنند. اقتصاد مقاومتی به معنای کم مصرف کردن نیست بلکه به معنای درست مصرف کردن است.

عبدالرضا عزیزی

رئیس کمیسیون اجتماعی

برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید از هدر رفتن ارز جلوگیری کنیم و ارز را برای واردات کالاهای لوکس هزینه نکنیم. با توجه به این که شرایط اقتصادی کشور یک شرایط خاص است در داخل کشور نیز باید هزینه های واجب را انجام دهیم.

ارسلان فتحی پور

رئیس کمیسیون اقتصادی

بهترین راه برای تحقق اقتصاد مقاومتی این است که به سوی حمایت از تولید ملی و کالاهای ایرانی و پرهیز از تجمل گرایی و حذف انحصارات برویم و بتوانیم از خام فروشی نفت نجات پیدا کنیم.

عباس فلاح

عمران

اقتصاد مقاومتی موضوع یک روزه نیست و باید به آن توجه کرد و برای آن فرهنگ سازی کنیم. فرهنگ سازی باید از ارکان دولت شروع شود و به مردم ختم شود. اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی فرق دارد. اقتصاد مقاومتی، حداکثر استفاده در مقابل تهاجم است و باید با فرهنگ سازی این موضوع را محقق کنیم.

جعفر قادری

برنامه، بودجه و محاسبات

صرفه جویی یا اصلاح الگوی مصرف، تاکید روی تولیدات داخلی، تکیه بر اقتصاد دانش بنیان، تاکید بر فناوری ها با تکنولوژی بالا و تلاش در جهت بومی سازی این تکنولوژی ها، تاکید روی افزایش بهره وری با توجه به محدودیت منابع، اصلاح جهت گیری تجارت با کشورهای همسایه، تاکید روی تامین مواد اولیه داخلی و تلاش در جهت تامین مواد اولیه و ماشین آلات و تجهیزات از ظرفیت های داخلی و اجرای صحیح اصل ۴۴ قانون اساسی راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی

آموزش و تحقیقات

مقام معظم رهبری سرفصل هایی را در موضوع اقتصاد مقاومتی مطرح کردند که یکی از آنها این  است که اقتصاد را مردمی کنیم. مردمی کردن اقتصاد اجرای صحیح اصل ۴۴ است. اجرای مناسب قانون هدفمندی یارانه ها و توجه وی‍‍‍‍ژه به بانک ها به عنوان پشتیبان تولید می تواند اقتصاد مقاومتی را محقق کند.

سیدمسعود میرکاظمی

رئیس کمیسیون انرژی

اقتصاد مقاومتی به معنای مقابله با تهدیدهای موجود است. باید تهدیدها را به خوبی بشناسیم و بدانیم طرف مقابل با چه ابزاری حرکت می کند. غربی ها بارها گفته اند این نوع تحریم ها بازدارنده نبوده است. هم اکنون برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی باید از روش های تولید و خدمات سنتی دست برداریم و به سمت توسعه کسب و کار دانش بنیان حرکت کنیم. بحث مدیریت بر مصرف هم می تواند مارا در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی کمک کند؛ برای این موضوع نباید کالاهای لوکس به کشور وارد شود. نکته دیگر این که باید به سمت افزایش کیفیت کالاهای داخلی برویم تا رغبت مشتریان برای خرید آن کالا بیشتر شود. استفاده صحیح از بودجه و تقویت روابط دیپلماتیک و افزایش مراودات با کشورهای دوست هم می تواند اقتصاد مقاومتی را محقق کند.


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.