راهکار خروج نظام سلامت از چالشهای پیش رو/ ورود مدیران غیرپزشک به وزارت بهداشت

۰۱ تیرماه ۱۳،
ممتاز نیوز : عضو شورای عالی نظام پرستاری، یکی از راههای برون رفت نظام سلامت کشور از چالشهای پیش رو را، سپردن اداره بخشهای مدیریتی زیر مجموعه وزارت بهداشت به اشخاص غیرپزشک دانست.

محمد شریفی مقدم در گفتگو با مهر اظهارداشت: برای اینکه دولت یازدهم بتواند نظام سلامت را از چالشهایی که در حال حاضر وجود دارد و سبب نارضایتی مردم و بیماران شده است، نجات دهد، می بایست از مدیرانی در زیرمجموعه های وزارت بهداشت استفاده کند که اهل فن و مدیر اقتصاد بهداشت و درمان باشند.

وی افزود: وقتی یک پزشک بعد از سالها درس و دانشگاه، مسئولیت یک اداره و بیمارستان را بر عهده می گیرد، از اهمیت آن آگاه نیست و دغدغه مردم و بیماران ندارد. بلکه او فقط به فکر مطب و رفتن به بیمارستان خصوصی و… است.

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: نتیجه این نوع نگاه به مدیریت حوزه سلامت، سبب شده که در حال حاضر شاهد نابسامانی در نظام سلامت باشیم و آنچه برای مردم در حوزه بهداشت و درمان ارائه می گردد، در پایین ترین سطح خود باشد.

شریفی مقدم با عنوان این مطلب که اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی از کنترل خارج شده اند و منابع مالی به خوبی مدیریت نمی شوند، افزود: متاسفانه تصمیماتی گرفته می گردد که اثربخشی لازم برای مردم و بیماران ندارد.

وی با بیان این مطلب که بیش از ۹۰ درصد از روسای بیمارستانها در آمریکا اشخاص غیرپزشک می باشند که تحصیلات مدیریت اقتصاد بهداشت دارند، تاکید کرد: قطعا دولت آینده اگر می خواهد از چالش پیش روی حوزه سلامت خارج برود، باید یکبار برای همیشه در ساختار وزارت بهداشت تغییر و تحول ایجاد کند و اداره بیمارستانها را به اشخاص اهل فن و غیرپزشک واگذار کند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری، خواستار به روز شدن شیوه مدیریتی در وزارت بهداشت شد و گفت: یکی از مشکلات اساسی در بروز نارضایتی مردم از خدمات بهداشتی و درمانی در کشور، ساختار مدیریتی نظام سلامت است که می بایست دچار تحول شود.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.