راهیابی برنامه‌ رادیویی «صیدگشا» به جشنواره‌ای در کرواسی

برنامه «صیدگشا» از تازه‌ترین تولیدات رادیو خلیج‌فارس، به بخش‌نهایی جشنواره بین‌المللی prix marulic2013 در کشور کرواسی راه یافت.

به گزارش هنرآنلاین به نقل از اداره‌ی کل ارتباطات و همکاری‌های بین‌المللی صدا وسیما، از میان آثار رادیویی ارسال شده به جشنواره‌ی کرواسی، برنامه‌ی «صیدگشا» به تهیه‌کنندگی معصومه ناصری از مرکز خلیج‌فارس به بخش‌ نهایی این جشنواره راه یافته است.

صید و صیادی از مشاغل قدیمی مردم هرمزگان بوده و هست و امروزه بسیاری از آداب و رسوم آیین‌های قدیمی این استان که قبلا مرسوم بوده در حال فراموشی است و رسم صید گشا نیز یکی از آیین‌های فراموش شده مردم استان هرمزگان است.

برنامه رادیویی صید گشا درصدد برآمده تا این رسم قدیمی و فراموش شده مردم استان هرمزگان را بار دیگر بازگو و آن منعکس کند و این رسمی قدمی را به بوته فراموشی سپرده شده احیای کند.

صید گشا رسمی است که هنگام کاهش آبزیان و زمانی که صید کم می‌شود توسط جاشوان و ناخدا اجرا می‌شد و طی آن ناخدایان و جاشوان در زمان صید که با کاهش صید روبرو می‌شدند برای افزایش صید ماهی و آبزیان دریایی، ابتدا خرما تهیه می‌کردند و هسته‌های آن را خارج آورده و خرماها را بین فقرا و نیازمندان تقسیم می‌کردند و سپس طی مراسمی خاص و ویژه که همراه با آوازخوانی و اجرای نواهای محلی بود، هسته‌های خرما را به دریا می‌انداختند تا با این عمل بتوانند صید بیشتری داشته باشند و روزی آن‌ها از دریا بیشتر و بیشتر شود.

صیدگشا در یک قسمت پنج دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی و نویسندگی معصومه ناصری و گویندگی فاطمه امیرابراهیمی در صداوسیمای مرکز خلیج‌فارس تهیه و تولید شده است که به بازگویی و احیای این رسم قدیمی و فراموش شده در استان هرمزگان می‌پردازد.

تاکنون آثار بسیاری از مرکز خلیج‌فارس موفق شده‌اند به جشنواره‌های ملی و بین‌المللی راه پیدا کنند که از آن جمله می‌توان به آیین باران خواهی – دیاپیرهای هرمزگان – حیات درمانگرو – زنان جزیره هنگام و آن‌ سوی خط اشاره کرد که توسط همکاران مرکز تهیه شده‌اند و موفق به دریافت لوح و جایزه شده‌اند.

جشنواره بین‌المللی prix marulic2013 همه سال در کشور کرواسی برگزار می‌شود و مرحله نهایی این جشنواره امسال از تاریخ ۲۸ اردیبهشت تا چهارم خرداد در این کشور برگزار می‌شود. 

انتهای پیام/


آخرین خبرها
منبع: هنر آنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.