راه‌اندازی دفاتر نمایندگی در شهرهای زیارتی ایران و عراق

به گزارش خبرنگار مهر، سیداحمد موسوی روز پنج شنبه در مراسم امضای تفاهمنامه با وزیر جهانگردی عراق، گفت: جلسات متعددی برای تهیه‌ این تفاهمنامه برگزار شد. ما مروری بر تفاهمنامه قبلی داشتیم و آن را تعدیل کردیم که سرانجام در ۲۷ بند امضا شد و یقینا راهگشای سفر زائران ایرانی و عراقی خواهد بود.

وی یادآور شد: در جلسات مشترک نقاط قوت و ضعف تفاهمنامه قبلی بررسی شد، چون این تفاهمنامه یک‌ سال اجرا و نقاط قوت و ضعف آن آشکار شده بود. ما آنها را بررسی کردیم و در تفاهمنامه‌ جدید این ضعفها رفع شد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: زائران، یکی از اهرمهای ارتباطی و ناقلان فرهنگ و تمدن دو کشور به شمار می‌آیند، لذا لازمه‌ی گسترش روابط، رسیدگی هر چه بهتر و بیشتر به این زائران است.

وی در ادامه‌ از راه‌اندازی دفاتر نمایندگی دو کشور در شهرهای زیارتی ایران و عراق با توجه به یکی از بندهای تفاهمنامه خبر داد و افزود: این دفاتر برای رسیدگی به مشکلات احتمالی زائران راه‌اندازی می‌شود.

موسوی ادامه داد: البته برای راه‌اندازی دفاتر عراق در ایران لازم است با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هماهنگی‌هایی شود که من حتما موضوع را با آنها مطرح می‌کنم.

وی همچنین اظهار کرد: عراق تمایل دارد دفاتر نمایندگی خود را در شهرهای زیارتی قم و مشهد راه‌اندازی کند و تمایل ما برای ایجاد این دفاتر در شهرهای نجف‌، کاظمین و کربلاست.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: تاکید ما در این تفاهم‌نامه خدمات‌رسانی بیشتر به زوار است. خوشبختانه همین احساس را در طرف عراقی دیده‌ام. البته ما هم خواهان افزایش تعداد زائران اعزامی به عراق هستیم؛ ولی دو شرط اساسی ما، افزایش سطح خدمات و تامین بیشتر امنیت است.

موسوی یادآور شد: امنیت یکی از وظایف اساسی دولت عراق است ولی برای رعایت جانب امنیت و افزایش ضریب آن قرار شده است وزارت جهانگردی عراق، شرکت‌های امنیتی مورد تایید خود و دولت را معرفی کند و ما از قوی‌ترین و مطلع‌ترین آن‌ها برای افزایش ضریب امنیت زائران در این کشور استفاده کنیم.

وی همچنین بیان کرد: امیدوارم با ساماندهی بهتر اوضاع عراق براساس این تفاهمنامه، شاهد افزایش تعداد زائران باشیم و در سفر آینده به این کشور محصول این تفاهم‌نامه را از نزدیک شاهد باشیم.

موسوی در ادامه‌ با تاکید بر لزوم ساماندهی سفر عراقیها به ایران و افزود: سال گذشته یک میلیون عراقی به ایران سفر کردند ولی با این وجود این کشور برنامه ‌ریزی درستی برای اعزام زئرا ندارد، ما اعلام کرده‌ایم حاضریم تجربیات خود را به آنها منتقل کنیم.

وی اضافه کرد: علاوه‌ بر این، دو کشور کمیسیونهای مشترکی را ایجاد کرده‌اند که قرار است جلسات مستمری را برگزار کنند تا با توجه به تفویض اختیار ما به آنها، کارها را دنبال کنند.

موسوی همچنین بیان کرد: ان‌شاءالله وزیر دستور دهد بندهای این تفاهم‌نامه در عمل تسریع شود و شاهد رونق بیشتر در روابط دو کشور باشیم.

وزیر جهانگردی عراق در ادامه درباره‌ی دلیل سامان‌دهی نشدن سفر عراقی‌ها که معمولا بدون استفاده از شرکتهای گردشگری و زیارتی و گرفتن ویزای انفرادی برای سفر به ایران اقدام می‌کنند، اظهار کرد: در یادداشت تفاهم این نکته پیش‌بینی شده است و در آینده نزدیک شرکتهای عراقی اعزام زائران را ساماندهی می‌کنند که این کار زیر نظز وزارت جهانگردی عراق انجام می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت نیز متذکر شد: وزارت جهانگردی عراق قرار است از تجربه‌ ایران برای اعزام زائر استفاده کند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.