راه‌اندازی رشته‌های مختلف دفاع مقدس در مقاطع دانشگاهی

۲۸م اسفند ،

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس گفت: رشته‌های تخصصی دفاع مقدس در علوم مختلف و در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا راه‌اندازی شده است.

“سردار هادی مراد پیری” در گفتگو با خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران دربارهٔ اینکه چه فعالیت‌هایی در ادامه اقدامات “سردار شهید سوداگر” در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس صورت گرفته، اظهار داشت: بزرگ‌ترین کار شهید سوداگر، ارائه درس ” آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس” به دانشگاه بود. بعد از اینکه ایشان به درجه شهادت نائل شدند، احساس کردم که باید این کار را نهادینه کرده و توسعه دهیم.

رئیس پ‍ژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس افزود: با هماهنگی ستادکل نیروهای مسلح، کمیته‌ای در وزارت علوم تحت عنوان ” کمیته علوم و معارف دفاع مقدس” مانند سایر کمیته‌ها نظیر کمیته جغرافیا، صنعت و… راه‌اندازی کردیم.
 
 وی تصریح کرد: ابتدا رشته‌های تحصیلی را راه‌اندازی کرده و ۲ واحد تخصصی هم تعریف کردیم. به طور مثالً برای  دانشجویان رشته‌های جغرافیا ۲ واحد تخصصی با عنوان ” جغرافیا و دفاع مقدس” تعریف کردیم. برای دانشجویان رشته ادبیات نیز دو واحد تخصصی ویژه آن‌ها مشخص کردیم، لذا دیگر این دروس، اختیاری و عمومی نیست. به همین ترتیب رشته‌های روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، مدیریت، اقتصاد و… را تعریف کرده‌ایم که تاکنون بحث جغرافیا و ادبیات قطعی شده و بحث روان‌شناسی نیز برای شورای گسترش ابلاغ شده و در حال پیگیری بقیه رشته‌ها نیز هستیم.
 
پیری با اشاره به‌ اینکه قصد راه‌اندازی یک رشته کارشناسی علوم و معارف دفاع مقدس ویژه راهیان نور را داریم، گفت: برای این منظور کسانی‌که می‌خواهند راوی بشوند را به‌صورت نهادینه از جوانان دختر و پسر در کشور جذب می‌کنیم تا راوی‌گری شغل آن‌ها شود و در آینده که ما نیستیم، کسانی تربیت شده باشند که معارف را خوب منتقل کنند، لذا این کار نیاز به یک برنامه‌ریزی اساسی دارد.
 
رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس افزود: این رشته مصوب شده و خوشبختانه از طرف وزارت علوم به ما و سایر دانشگاه‌های دولتی و آزاد ابلاغ شده و هر دانشگاهی که مایل است می‌تواند این رشته را آموزش دهد.
 
وی اظهار داشت: علاوه براین، دو رشته در مقطع کارشناسی ارشد با عنوان ” جغرافیا و دفاع مقدس” و ” ادبیات و دفاع مقدس”  ابلاغ شده و سه دانشگاه به نام‌های دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه اصفهان و دانشگاه خوارزمی که به دنبال جذب هیأت علمی می باشند، برای اجرای این رشته‌ها اعلام آمادگی کرده‌ و این بحث را ان‌شاءالله به‌صورت نهادینه شده در دانشگاه خود آموزش می‌دهند.
 
پیری تصریح کرد: دانشگاه غیرانتفاعی جامع امام‌حسین(ع) نیز اعلام آمادگی کرده تا این رشته‌ها را با کمک، مشورت و مشارکت ما اجرا کند و در کنار رشته‌های ادبیات و روان‌شناسی در مقطع کارشناسی ارشد، رشته‌هایی مانند روان‌شناسی و دفاع مقدس، جامعه‌شناسی و دفاع مقدس، اقتصاد و دفاع مقدس و… به صورت نهادینه‌شده راه‌اندازی شود.
 
رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با بیان این‌که رشته‌ای در مقطع دکترا نیز  پایه‌گذاری می‌کنیم، گفت: ان‌شاءالله بتوانیم پژوهشگر حوزه دفاع مقدس داشته باشیم که این کار با نگاه پژوهشی صورت می‌گیرد و در پروژه‌های بزرگ، کلان و اساسی، پژوهشگران اندیشمند را تربیت می‌کنیم تا بتوانند در آینده، بحث دفاع مقدس را به پیش ببرند.
 
وی دربارهٔ دیگر اقدامات پژوهشگاه از جمله انتشار یافتن منابع مربوط به دفاع مقدس اظهار داشت: اخیراً  از کتابی تحت عنوان “علوم و معارف دفاع مقدس” رونمایی کرده‌ایم و انتشار یافتنات “سَمت”  آن را منتشر کرده که ویژه دانشجویان سراسر کشور است تا این کتاب درسی را تهیه و مطالعه کنند.
 
پیری افزود: ۳۴ کتاب تحت عنوان ” تاریخ شفاهی ” و ده‌ها کتاب دیگر را نیز در حال تدوین و ده پروژه ” موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ” را در حال اقدام داریم که امیدواریم درسال ۹۲ آن‌ها را به نتیجه برسانیم.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.