راه‌اندازی رشته ارشد ورزش پهلوانی در دانشگاه اصفهان

۱۶خردادماه،

رییس دانشکده علوم ورزشی دانشگاه اصفهان از راه‌اندازی رشته کارشناسی ارشد ورزش پهلوانی (زورخانه‌ای باستانی) در دانشگاه اصفهان خبر داد.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید محمد مرندی دربارهٔ راه‌اندازی رشته تازه ورزش پهلوانی، گفت: هدف دانشگاه اصفهان به عنوان اولین دانشگاهی که این رشته را طراحی کرده، تربیت نیروهای متخصص به عنوان سفیرانی برای گسترش ارزش‌های دینی مذهبی، ملی و آئینی کشور ایران در سطح بین‌المللی است.

وی افزود: در راستای راه‌اندازی رشته کارشناسی ارشد ورزش پهلوانی، برنامه‌های دانشکده مورد بازبینی قرار گرفته و تمامی سرفصل‌های تازه و رشته موجود به گونه‌ای تدوین و به روز شدند که برون داد آن‌ها پاسخگوی نیازهای برنامه‌های ورزش کشور باشد.

به گفته مرندی بر همین اساس برای این رشته ۱۶ واحد درسی، شش واحد درس مشترک پایه، چهار واحد درس اختیاری و شش واحد پایان‌نامه و در مجموع ۳۲ واحد درسی در نظر گرفته شده است.

رییس دانشکده علوم ورزشی دانشگاه، خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه اصفهان و فدراسیون ورزش‌های باستانی تنظیم شد که طی این تفاهم‌نامه مقرر شد رییس فدراسیون ورزش‌های باستانی در ساخت زورخانه دانشگاه همکاری‌های لازم را انجام داده و در مقابل دانشگاه نیز خدمات علمی خود را به این فدراسیون عرضه کنند.

وی هدف از ساخت زورخانه در دانشگاه را فراهم کردن بستری برای گذراندن اوقات فراغت دانشجویان با رویکرد سلامت محور و محیا شدن زمینه‌های مذهبی و فرهنگی برای دانشجویان دانست و گفت: آیین ورزش زورخانه‌ای آموزش احترام به بزرگترها و پاسداری از حریم پیشکسوتان است که باید دوباره بین جوانان ایرانی احیا شود.

مرندی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای خانم‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: پیش بینی شده است که دانشجویان پسر و دختر بتوانند به طور یکسان از آموزش‌های ورزش پهلوانی بهره‌مند شوند.

رییس دانشکده علوم ورزشی از جاذبه‌های ورزش پهلوانی، تنوع اسباب و لوازم ورزشی این ورزش را دانست و گفت: تنوع فعالیت‌ها و وسایل موجود در این رشته جذابیت کافی را برای جوانان ایجاد می‌کند، چرا که بعضی از این بخش‌ها کاملا قدرتی و بعضی تعادلی و بعضی نیز انعطاف‌پذیری بدن و مهارت‌های عصبی عضلانی است.

وی افزود: بنابراین برای انواع جثه‌های بدن و متناسب با علاقه‌مندی جوانان، این امکان وجود دارد که در بخش‌های مختلف مشارکت کنند و مسابقات جهانی نیز باید بر اساس همین آیتم‌ها طراحی شود.

وی جاذبه‌های توریستی ورزش پهلوانی را از دیگر مزایای این ورزش دانست و اظهارکرد: گردشگران بسیاری از سراسر دنیا علاقه‌مند به آشنایی با مراسم و آداب این ورزش باستانی می باشند.

مرندی در ادامه ابراز امیدواری کرد که زورخانه دانشگاه اصفهان یک زورخانه آبرومند برای توسعه رشته پهلوانی در سطح جهان باشد.

وی به همه اقشار جامعه به ویژه اعضای هیات علمی کشور ،کارکنان و کارمندان پیشنهاد کرد که انجام فعالیت‌های بدنی روزانه حدود ۲۰ دقیقه، منجر به افزایش کیفیت زندگی، کارایی و نشاط، ارتقای سلامتی و تندرستی در اشخاص می‌شود.

رییس دانشکده علوم ورزشی دانشگاه اصفهان، خاطرنشان کرد: دانشکده علوم ورزشی برای ارائه خدمات علمی در زمینه ورزش، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در خصوص انجام ورزش صحیح و همچنین خدمات ارزیابی‌های بدن در آزمایشگاه علوم ورزشی آمادگی خود را اعلام می‌کند تا بتواند وظیفه خود را به عنوان بخشی که متولی علوم ورزشی است، حداقل در دانشگاه اصفهان انجام دهد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.